Informujemy, że na tej stronie stosujemy pliki cookies (tzw. ciasteczka). Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Jeśli chcą Państwo zmienić tę opcję, należy zmienić ustawienia przeglądarki dotyczące przechowywania i uzyskiwania dostępu do plików cookies w Państwa komputerze. Rozumiem komunikat.

Kliknij tu aby zamknąć powiadomienie.

ARCHIWUM DZIAŁU: W regionie

„Przełamując fale” – premiera na Scenie w Galerii

dodane 28.02.2019
[Region] Na pierwszą tegoroczną premierę na Scenie w Galerii katowicki Teatr Śląski zaprasza w sobotę, 2 marca o godz. 19.00. Widzowie zobaczą arcydzieło Larsa von Triera „Przełamując fale" („Breaking the Waves”) w w reżyserii i adaptacji Agnieszki Lipiec-Wróblewskiej oraz Agnieszki Zawadowskiej. Ten znany film z 1996 roku jest historią Bess – w spektaklu Barbórki – która z miłości przekracza kolejne granice poświęcenia i moralności. Jej mąż ulega poważnemu wypadkowi, a ona robi wszystko, aby przywrócić mu zdrowie. Jak daleko posunie się dla tej miłości?   Przypomnijmy, że „Przełamując fale”, to duński obraz w reżyserii Larsa von Triera, do którego scenariusz napisali von Trier, Peter Asmussen i David Pirie. Główne role zagrali Emily Watson oraz Stellan Skarsgård. W filmie, który zdobył Grand Prix na festiwalu w Cannes, widoczne są wpływy ruchu Dogma 95, którego założycielem był reżyser. Akcja, osadzona w realiach prowincji Szkocji lat 70. XX w., przedstawia historię młodej Bess McNeill, która wychodzi za mąż za pracującego na odległej platformie wiertniczej Jana. Małżeństwo z „obcym”, o którym niewiele wiadomo, spotyka się z ostracyzmem małej lokalnej społeczności i konserwatywnego  kościoła kalwińskiego. Głęboko religijna Bess wierzy jednak, że rozmawia z Bogiem, a ten ją wysłuchuje. Pragnąc, by rozłąka z mężem trwała jak najkrócej prosi,  żeby Jan powrócił wcześniej. Tak się też staje, ale na skutek wypadku przy pracy. Powraca na ląd sparaliżowany, a Bess uznaje, że to jej wina. Para nie może już uprawiać  seksu, dlatego Jan prosi swoją żonę, by ta kochała się z innymi mężczyznami i opowiadała mu o tym, bo ponoć tylko w ten sposób może być szczęśliwa. Bess stopniowo zaczyna wierzyć, że to co robi jest życzeniem samego Boga, a oddając się innym mężczyznom może sprawić, iż Jan odzyska zdrowie. Uprawia zatem rytualną prostytucję i  zostaje zamordowana przez przygodnie poznanych marynarzy. Po śmierci zostaje potępiona przez wspólnotę religijną, ale jej mąż odzyskuje władzę w nogach. Ten jeden z najbardziej poruszających filmów Larsa von Triera postanowiła przenieść na scenę Agnieszka Lipiec-Wróblewska. – Swoim spektaklem zadaje pytania widzom o granice człowieczeństwa i „normalności” – mówi Aleksandra Czapla-Oslislo, rzeczniczka prasowa Teatru Śląskiego. – Ile jesteście w stanie poświęcić dla ukochanej osoby? Zastanawialiście się kiedyś nad tym? Czy miłość może przezwyciężyć instytucjonalny system opresji, który trzyma w ryzach lokalną wspólnotę? „Przełamując fale” to opowieść o poszukiwaniu sensu w świecie, którego zasad nie potrafimy zrozumieć, a jednak się im podporządkowujemy. To historia o wyrażaniu zgody na cierpienie w imię wartości, w które wierzymy. Tym spektaklem rozpoczynamy cykl adaptacji filmowych – wyjaśnia. Agnieszka Lipiec-Wróblewska tworząc adaptację dzieła Larsa von Triera nie odcięła się od języka filmowego. Jednak spektakl jest nam bliższy, bo dzieje się w naszym lokalnym środowisku, bohaterka ma na imię Barbórka, mąż ulega wypadkowi na kopalni. Zarazem  wykorzystuje specjalne projekcje, które pozwalają odbiorcy wniknąć w subiektywny świat głównej bohaterki, czyli granej przez Annę Lemieszek Barbórki. Projekcje  zostały przygotowane we współpracy z kopalniami „Wujek”, „Wieczorek” i Muzeum Górnictwa Węglowego. Realizatorzy: Agnieszka Lipiec-Wróblewska – reżyseria, Agnieszka Lipiec-Wróblewska i Agnieszka Zawadowska – adaptacja, Agnieszka Zawadowska – scenografia i kostiumy, Wojciech Staroń – wideo, operator, autor zdjęć, Jan Miklaszewski – muzyka, projekcje, Piotr Roszczenko – reżyseria światła. Grają:  Anna Lemieszek – Barbórka, Michał Rolnicki – Jan, Ewa Kutynia – Matka, Natalia Jesionowska – Doma, Marcin Szaforz – Tadeusz / Maska, Michał Piotrowski – Doktor Hofmann.   Scena w Galerii znajduje się na 2 poziomie Galerii Katowickiej przy ul. 3 Maja. Teresa Stokłosa

Iwona Bielska gościem „Czwartku Literackiego”

dodane 26.02.2019
[Zawiercie] Sympatyków czwartków literackich Fundacja Przyroda i Człowiek zaprasza 28 lutego o godz. 18.00 do Klubu NOVUM w Zawierciu przy ul. Szymańskiego 2 na kolejny Czwartek Literacki w sezonie 2018/2019 pt. „W jaki sposób aktor tworzy postaci, które zrodziła wyobraźnia pisarza”. Wstęp wolny. Będzie to spotkanie z Iwoną Bielską, znakomitą artystką teatralną, filmową i telewizyjną. Szczyt jej kariery ekranowej przypada na lata 80. Zadebiutowała na scenie Teatru Słowackiego, w roli Hanki w „Moralności pani Dulskiej” Gabrieli Zapolskiej w reżyserii Jerzego Krasowskiego w 1977 roku. Z Teatrem im. Juliusza Słowackiego związana była aż do połowy lat 80-tych, i ponownie, od 1996 roku. W międzyczasie występowała na scenach teatrów: STU w Krakowie, Rozmaitości w Warszawie i Nowego w Łodzi. Od 2002 roku gra w zespole krakowskiego Starego Teatru, prowadzonego przez męża, Mikołaja Grabowskiego. Ma na koncie wiele ról w spektaklach Teatru Telewizji. Zagrała główne bohaterki w „Znakach zodiaku” Gerarda Zalewskiego (1978), „Ćmie” Tomasza Zygadły (1980), prusowskich „Grzechach dzieciństwa” Krzysztofa Nowaka (1980), „Oknie” Wojciecha Wójcika (1981) i „Wilczycy” Marka Piestraka (1982). Jej najgłośniejszą rolą ostatnich lat jest nagrodzona Orłem kreacja Wojnarowej w „Weselu” Wojciecha Smarzowskiego. Twórczość artystki przybliży gospodarz Czwartków Literackich Bogdan Dworak, a o nastrojową opraw muzyczną wieczoru zadba Jakub Wysocki.   (s)

Marzec dobry dla emerytów

dodane 26.02.2019
[Region] Dobra wiadomość dla emerytów. ZUS zwróci im nadpłacony podatek. To efekt podniesienia kwoty wolnej od podatku. Pieniądze zostaną przez ZUS przyznane automatycznie i trafią razem z marcową wypłatą. Zwroty związane są z podniesieniem od 1 stycznia 2018 r. kwoty wolnej od podatku z 6,6 tys. zł do 8 tys. zł. Podatnicy płacili zaliczki na podatek dochodowy, jakby kwota wolna się nie zmieniła. Dlatego teraz osoby pobierające niskie świadczenia będą mogły liczyć na zwrot podatku.   - Emeryci, którzy otrzymali z ZUS-u roczne rozliczenie podatku PIT 40A, mogą sprawdzić, czy będzie im się należał zwrot nadpłaconego podatku. Osoby, których dochód nie przekracza 8 tys. zł, otrzymają zwrot całego podatku. Dzięki temu seniorzy o najniższych świadczeniach wraz z wypłatą marcowej emerytury, otrzymają jednorazowo zwrot nadpłaconego podatku - mówi Beata Kopczyńska, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa śląskiego. Osoba, której emerytura lub renta nie przekracza 813 zł brutto otrzyma w marcu 440 zł, a przy świadczeniu minimalnym, czyli 1029 zł brutto miesięcznie  ten zwrot wyniesie 122 zł . Wysokość zwrotu będzie zależała od różnicy między wysokością uzyskanych dochodów i wysokością kwoty wolnej od podatku.  Im wyższe  świadczenie, tym zwrot nadpłaconego podatku będzie niższy. - Co ważne, nie trzeba wypełniać żadnych wniosków, żeby dostać te pieniądze. ZUS sam rozliczy świadczenia - dodaje rzeczniczka.   W marcu nastąpi też waloryzacja emerytur i rent. Świadczenia podlegają waloryzacji z urzędu, a jeżeli ich wypłata była wstrzymana - po wznowieniu wypłaty. Każdy emeryt i rencista otrzyma decyzję z ZUS z informacją o nowej wysokości swojego świadczenia, a podwyższone świadczenie otrzyma w dotychczasowym terminie wypłaty.   W tym roku od 1 marca emerytury i renty zostaną objęte waloryzacją kwotowo-procentową. Oznacza to, że każde świadczenie zwiększamy o taki sam procent, z zastrzeżeniem, że kwota podwyżki nie może być mniejsza nić 70zł brutto.   Uwaga: Osoby, które nie mają prawa do minimalnej emerytury, nie otrzymają gwarantowanej podwyżki 70 zł, ich świadczenie zostanie przeliczone przy użyciu wskaźnika waloryzacji. Niezbędnym warunkiem decydującym o prawie do minimalnego świadczenia emerytalnego jest zgromadzenie odpowiedniego stażu pracy: kobiety 20 lat składkowych i nieskładkowych, mężczyźni - 25 lat składkowych i nieskładkowych.   (s)

W Sosnowcu ruszyła akcja Wielkie Badanie Wzroku

dodane 26.02.2019
[Sosnowiec] W najnowszym badaniu zrealizowanym na potrzeby Wielkiego Badania Wzroku prawie połowa respondentów z województwa śląskiego deklaruje, że ma wadę wzroku lub chorobę oczu, a prawie 30% przyznaje że niewystarczająco dba o wzrok. Rozpoczynająca się właśnie akcja jest okazją do kontrolnej lub profilaktycznej wizyty u specjalisty, który wykona badania i udzieli porad odnośnie odpowiedniej dbałości o oczy. Prawie 11% mieszkańców woj. śląskiego nie wie czy ma wadę wzroku, a 12% źle ocenia kondycję swoich oczu. Warto pamiętać, że niebezpieczeństwo mogą stanowić nie tylko wykryte i już korygowane wady wzroku, lecz również nieświadomość ich występowania. Do występujących najczęściej należą krótkowzroczność (31%) i astygmatyzm (13%). Najbardziej odczuwalną dolegliwością jest suchość oczu – skarży się na niego prawie 80% mieszkańców śląskiego. Ból, niewyraźne widzenie oraz zaczerwienienie doskwiera ponad 70%. Niestety większość dostrzega problem dopiero w momencie pojawienia się pierwszych uciążliwych symptomów. Prawidłowa higiena oczu może poprawić ich kondycję, nie zwalnia jednak z systematycznej diagnostyki. Eksperci zgodnie podkreślają – podstawą dbania o wzrok są regularne, coroczne kontrole okulistyczne. Oczy należy badać co najmniej raz w roku, niezależnie od wcześniej potwierdzonej diagnozy czy występujących dolegliwości. Niektóre z chorób rozwijają się bezobjawowo, dlatego tak ważna jest profilaktyka, by je wykluczyć lub w razie konieczności wdrożyć jak najszybciej odpowiednie leczenie. Eksperci zgodnie podkreślają – podstawą dbania o wzrok są regularne kontrole u specjalisty. – Z wiekiem nasz wzrok zmienia się, dlatego aby mieć pewność dobrego i komfortowego widzenia należy badać jego ostrość przynajmniej raz w roku – niezależnie od wcześniej potwierdzonej wady czy występujących dolegliwości. Często ze względu na stopniowe postępowanie wady możemy nie odczuwać pogorszenia widzenia lub je po prostu ignorować. Ma to duży wpływ na codzienne funkcjonowanie poszczególnych grup zawodowych, np. kierowców, operatorów maszyn czy pracowników biurowych, których wzrok nieustannie narażony jest na wytężoną pracę i często decyduje nie tylko o jakości, ale także bezpieczeństwie wykonywanych czynności – mówi dr n. biol. Robert Grabowski, dyrektor medyczny Vision Express. Wielkie Badanie Wzroku, które odbędzie się między 18 lutego a 31 marca jest doskonałą okazją na wizytę u specjalisty i poddanie się badaniu. W tym czasie koszt badania to jedynie 9 zł, a dodatkową zachętą są atrakcyjne zniżki na zakup okularów korekcyjnych lub soczewek kontaktowych. Mieszkańcy Sosnowca mogą wziąć udział w akcji Wielkie Badanie Wzroku do końca marca w następujących salonach Vision Express: ul. Zuzanny 22 w CH Auchan Sosnowiec, ul. Zuzanny 22 w CH Auchan Sosnowiec,ul. Staszica 8B w CH Plejada. Więcej szczegółów dotyczących akcji, adresy wszystkich salonów oraz informacje o zapisach można znaleźć na stronie www.WielkieBadanieWzroku.pl.   (s)

Poszukiwana żywa lub martwa

dodane 25.02.2019
[Sosnowiec] Wiadomo, że od kilkunastu sezonów Teatr Zagłębia ma swoją dobrą passę, ale najnowszą premierą – sztuką „Dead Girls Wanted” – potwierdził nie tylko swój wysoki poziom artystyczny, ale sprezentował widzom jeden z najlepszych spektakli ostatnich lat w Polsce. Szokowała już akcja promocyjna. Na sosnowieckich słupach pojawiły się ogłoszenia o zaginionych kobietach, a w Internecie – mnóstwo drastycznych zdjęć i informacji o odnajdywaniu coraz to nowych zwłok. Szokuje i spektakl Jolanty Janiczak i Grzegorza Stępniaka w reżyserii laureata Paszportu „Polityki” za 2013 rok, Wiktora Rubina.   To przedstawienie o rzeczywistych kobietach, których już nie ma wśród żywych albo które żyją, ale – o ludzki paradoksie! – widzowie chcieliby widzieć martwe. Całość to natomiast absolutny majstersztyk w wykonaniu aktorów, każdy z nich daje z siebie absolutnie wszystko, przekraczając własne granice wytrzymałości fizycznej i psychicznej. Widz dostaje za to sześć w zasadzie odrębnych monologów, sześć strumieni świadomości, sześć historii. Wstrząsających, wywołujących skrajne emocje, które nikogo nie mogą pozostawić obojętnym. I tak: Beata Deutschman staje się Nastazją Filipowną z „Idioty” Fiodora Dostojewskiego. Trupem kochanki księcia-idioty Myszkina i miliardera-mordercy Rogożyna. Męską fantazją i zagrożeniem jednocześnie. Opowiada o wielkiej miłości i równie wielkiej zdradzie, o zazdrości i okrucieństwie, o rozpaczy. Miota się, pełna sprzecznych namiętności i emocji. Umie być delikatna i odpychająca, niespokojna i nieprzewidywalna, popada w krańcowe stany emocjonalne, ma skłonności do samodestrukcji i samoupokorzenia. Następnie na scenie pojawia się Whitney Houston – w tej roli zaskakujący Łukasz Stawarczyk. Obsadzenie mężczyzny w roli kobiety nie jest niczym nowym ani w teatrze w ogóle ani w teatrze Janiczak i Stępniaka, by wspomnieć choćby o roli Tomasza Nosińskiego grającego Andę Rottenberg w Teatrze Żydowskim w Warszawie. Nucąc „My love is your love”, Whitney/Łukasz opowiada o byciu ulubienicą Ameryki, o byciu „The Voice” i o powolnym staczaniu się w alkohol i narkotyki, o przypadkowym utonięciu w wannie w 2012 roku, na które wpływ miało ciągłe zażywanie kokainy i problemy z sercem, a także o śmierci córki, również uzależnionej od narkotyków, która przeżyła matkę tylko o 3 lata. Houston niczego jednak nie żałuje, do upadłego powtarzając sobie słowa singla „It’s not right but it’s okay”. Kolejna opowieść należy do Magdaleny Celmer w roli Amy Winehouse, która w 2011 roku dołączyła do słynnego Klubu 27. Ten monolog jest najbardziej poruszający. Obsesyjny słowotok. Miłość, która odurza, zniewala, uzależnia. Amy nie potrafi zapomnieć o ukochanym Blake’u, para rozstaje się i schodzi, nie mogąc być ani razem ani osobno. Pierwsze rozstanie z mężczyzną miało zresztą duży wpływ na teksty piosenek z albumu „Back to Black”, gdyż odnosiły się one w ten czy inny sposób do różnych etapów ich wzajemnej relacji. Tytułową piosenkę nuci zresztą Celmer/Winehouse na zmianę z obsesyjnym przywoływaniem imienia Blake’a. Ostatnią martwą dziewczyną jest Anna Nicole Smith – w tej roli Karolina Staniec – dawny króliczek „Playboya”, zmarła w 2007 roku. Anna jest dziewczyną przede wszystkim spragnioną miłości. Dlatego wikła się w coraz to nowe romanse, dlatego wychodzi za mąż za 86-latka, twierdząc z rozbrajającą szczerością, że po pocałowaniu go nic nie jest już dla niej obrzydliwe. Dlatego w końcu rozpaczliwie próbuje wcisnąć komuś kawałek swojego serca – ktoś z publiczności musi się zlitować i wziąć połówkę serca na złotym łańcuszku. Po martwych dziewczynach czas na żywe. Na scenie pojawiają się Małgorzata Saniak jako Britney Spears i Agnieszka Kwietniewska jako Lindsay Lohan. „Księżniczka popu” zgoliła włosy i ogłosiła się szatanem, kilka razy lądowała w szpitalu psychiatrycznym, a prasa wielokrotnie ogłaszała jej śmierć. Lohan z kolei przestała być ulubienicą Disneya, uzależniona od narkotyków i alkoholu, cierpiąca na anoreksję, próbuje wspinać się jeszcze po drabinie kariery, wiedząc, że na sukces nie ma raczej szans. Spears i Lohan żyją na krawędzi, flirtują ze śmiercią, ocierają się o nią, zazdroszczą martwym koleżankom. Wiadomo przecież, że być martwą jest o wiele bardziej nośne niż bycie żywą. Martwa dziewczyna ma szansę stać się legendą, za martwą można zatęsknić, na żywą patrzy się obojętnie. Dla wszystkich bohaterek media stały się bezlitosne, fotografowano je w najbardziej przykrych sytuacjach, ukazywano każdy nieestetyczny fragment ciała. To miała być kara za niezależność, oryginalność, być może za naiwność. „Dead Girls Wanted” z oszczędną scenografią, wstrząsającymi strumieniami świadomości bohaterek, wizualizacjami pokazującymi martwe ikony z takich filmów jak między innymi „Miasteczko Twin Peaks”, „Psychoza”, „Krzyk” czy „Kill Bill”, są znakomitą interpretacją kulturowej fiksacji na temat martwych dziewczyn, począwszy właśnie od Laury Palmer – słodka blondynka z Twin Peaks skrywała bowiem mroczne tajemnice.   Jak mówią sami twórcy, „inspiracją do powstania scenariusza spektaklu, była książka Alice Bolin Dead Girls: Essays on Surviving an American Obsession. Jeszcze nieprzetłumaczona na język polski publikacja dotyczy – jak wskazuje tytuł – obsesji amerykańskiej popkultury na punkcie martwych dziewczyn. Jednym z jej przejawów jest m.in. nadreprezentacja w amerykańskich (i nie tylko) serialach i filmach motywu martwej dziewczyny, najczęściej białej z klasy średniej, której odnalezione ciało staje się punktem wyjścia różnych historii, dotyczących najczęściej głównego męskiego bohatera. Nad ciałem młodej kobiety zaczynają toczyć się męskie batalie o prawdę i przywrócenie porządku. Autorka nazywa ten sposób przedstawiania dziewczyn dead girls shows”. Show martwych dziewczyn trwa, bo jedyną dostępną dla nich formą buntu wydaje się autodestrukcja.     „Dead Girls Wanted” Jolanta Janiczak – dramaturgia i scenografia Wiktor Rubin – reżyseria i scenografia Grzegorz Stępniak – dramaturgia Obsada: Beata Deutschman Łukasz Stawarczyk Magdalena Celmer Karolina Staniec Małgorzata Saniak Agnieszka Kwietniewska Premiera: 22 lutego 2019 r.   Magdalena Boczkowska Foto: Monika Stolarska  

Dziewczęta z Orląt na drugim miejscu

dodane 25.02.2019

Dofinansowania dla sosnowieckiej Książnicy

dodane 22.02.2019
[Sosnowiec] MBP w Sosnowcu ponownie może się pochwalić ogromnym sukcesem. Zgłoszone do konkursu grantowego Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego projekty: „Z legendą w plecaku, czyli folkowe lato z biblioteką" oraz „15. Sosnowieckie Dni Literatury", otrzymały dofinansowania opiewające na niebagatelne kwoty: 23 765 zł. i 17 436 zł. A w ramach programu „Partnerstwo dla Książki" biblioteka otrzymała grant w wysokości 22.624 zł na organizację 5. Edycji Sosnowieckiej Jesieni Teatralnej. Dzięki otrzymanym dofinansowaniom biblioteka zorganizuje dwutygodniowe święto literatury i m.in. zaprosi do Sosnowca autorów najpoczytniejszych książek, zdobywców najważniejszych nagród literackich w kraju, a latem ponownie zabierze swych najmłodszych Czytelników w świat wyjątkowych, pełnych śmiechu i niespodzianek imprez z legendami i polskim folklorem w rolach głównych, m.in. konkursów, wycieczek, warsztatów, zajęć plastycznych, spotkań autorskich i zabaw w plenerze. Jesień Teatralną Biblioteka zrealizuje we współpracy z wieloma instytucjami i środowiskami, takimi jak: Teatr Zagłębia, Zakład Teatru i Dramatu Uniwersytetu Śląskiego, Zespół Szkół Muzycznych im. Jana Kiepury w Sosnowcu, Fundacja „Dr Clown” i innych. Sosnowiecka Jesień Teatralna już na stałe wpisała się w kalendarz wydarzeń kulturalnych w Sosnowcu. Z każdym rokiem wzrasta liczba uczestników tej imprezy, mobilizującej liczne środowiska oraz instytucje. Tegoroczna 5. edycja będzie przebiegać pod hasłem „Literatura – muzyka – teatr : miejsca wspólne, miejsca własne”. Projekt  jest poświęcony trzem dziedzinom twórczości artystycznej, które współtworzą wydarzenie teatralne. O jego zaletach decydują bowiem: ważny, wartościowy tekst literacki, realizujący własną koncepcję artystyczną reżyserzy, a także kunszt aktorów kreujących teatralną rzeczywistość. Niebagatelną rolę, zwłaszcza w teatrze muzycznym, odgrywa również muzyka. O jej randze świadczy choćby fakt, że tworzeniem oprawy muzycznej przedstawień zajmowało się wielu wybitnych kompozytorów. Muzyka stanowi ważne dopełnienie wspomnianych wcześniej elementów wydarzenia teatralnego. Wzbogacając odczucia artystyczne i estetyczne widza, wpływa na prawidłową percepcję dzieła.   W programie 5. Sosnowieckiej Jesieni Teatralnej znajdą się m.in.: wystawa „U źródeł polskiej opery”, cykl wykładów „Wspólne konwencje literatury, muzyki i teatru”, projekcje filmowe w cyklu „Musical na dużym ekranie”, koncert „Arie i duety operowe”, koncert „Jesienne spotkania z muzyką i poezją”, spotkanie z aktorem teatru muzycznego, konkurs piosenki aktorskiej oraz spektakle, warsztaty, zajęcia teatralne dla dzieci, imprezy artystyczno-literackie oraz muzyczne i wiele innych atrakcji dla dzieci i młodzieży oraz dorosłych.   W krąg odbiorców tego przedsięwzięcia Biblioteka włącza także osoby starsze, chore i niepełnosprawne, organizując warsztaty plastyczne i komputerowe dla seniorów, zajęcia teatralno-plastyczne dla dzieci ze Szkoły Specjalnej nr 30 w Sosnowcu, imprezę artystyczno-literacką dla pacjentów Centrum Pediatrii im. Jana Pawła II czy pokazy prezentacji multimedialnych w domach opieki społecznej. Biblioteka już teraz zaprasza wszystkich pasjonatów teatru, literatury i muzyki do udziału w imprezach organizowanych w dniach 7-27 października, w ramach 5. Sosnowieckiej Jesieni Teatralnej.   (s)

Artystyczne przedwiośnie z muzyką, filmem i sztuką w PKZ

dodane 22.02.2019
[Dąbrowa Górnicza] W ramach cyklu koncertów młodej muzyki PIWNICA w dąbrowskim Pałacu Kultury Zagłębia zagoszczą wyjątkowi artyści. Już 25 i 26 lutego, o godz. 19:00, duża scena PKZ gościć będzie małomiasteczkowego artystę, urodzonego w Dąbrowie Górniczej, Dawida Podsiadłę. Dzień później, 27 lutego o godz. 18:00, na tej samej scenie usłyszymy kolejnego utalentowanego artystę rodem z Dąbrowy Górniczej – Łukasza Szubskiego.   Rodzinne miasto będzie dla Dawida Posiadły 8. przystankiem na trasie „Wielkomiejskiego Tour’u”. Artyście podczas wiosennych koncertów będzie towarzyszyć zespół, z którym z sukcesem zagrał poprzednią trasę, a publiczność usłyszy dokładnie ten sam repertuar, który zabrzmiał na Małomiasteczkowej Trasie. Natomiast pianista Łukasz Szubski da koncert z coverami legendarnych zespołów rockowych takich jak AC/DC, Deep Purple, Metallika, Queen i wielu innych. Jego aranżacje rozbrzmią w ramach cyklu Scena/anecS z publicznością siedzącą na scenie.   Ponadto na wielbicieli sztuki w Galerii Sztuki PKZ czeka wystawa 10. Międzynarodowego Biennale Miniatury. Ekspozycja ukazująca rzeczywistość w małym formacie potrwa do 10 marca. W rocznicę urodzin Fryderyka Chopina, 1 marca o godz. 19:00, na biało-czarnej klawiaturze fortepianu zagra wybitny japoński pianista Takashi Yamamoto. Polska publiczność mogła podziwiać go m.in. podczas finału XV Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina.   Zaledwie dwa dni później, 3 marca o godz. 17:00, Miejska Orkiestra Dęta w Dąbrowie Górniczej rozpocznie obchody swojego jubileuszu. Koncert „Zdrowie po raz pierwszy!” zainauguruje całoroczne świętowanie 20-lecia działalności orkiestry. Nie zabraknie popisowych utworów oraz solistów i tancerzy współpracujących z zespołem. A 6 marca o godz. 18:00 w Sali Teatralnej będziemy świadkami retransmisji z londyńskiego National Theatre. Na wielkim ekranie „Król Lear” z tytułową rolą Ian’a McKellen’a.   (s)    
Wróć
Nowsze 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 432 433 434 435 436 437 438 439 440 441 442 443 444 445 446 447 448 449 450 451 452 453 454 455 456 457 458 459 460 461 462 463 464 465 466 467 468 469 470 471 472 473 474 475 476 477 478 479 480 481 482 483 484 485 486 487 488 489 490 491 492 493 494 495 496 497 498 499 500 501 502 503 504 505 506 507 508 509 510 511 512 513 514 515 516 517 518 519 520 521 522 523 524 525 526 527 528 529 530 531 532 533 534 535 536 537 538 539 540 541 542 543 544 545 546 547 548 549 550 551 552 553 554 555 556 557 558 559 560 561 562 563 564 565 566 567 568 569 570 571 572 573 574 575 576 577 578 579 580 581 582 583 584 585 586 587 588 589 590 591 592 593 594 595 596 597 598 599 600 601 602 603 604 605 606 607 608 609 610 611 612 613 614 615 616 617 618 619 620 621 622 623 624 625 626 627 628 629 630 631 632 633 634 635 636 637 638 639 640 641 642 643 644 645 646 647 648 649 650 651 652 653 654 655 656 657 658 659 660 661 662 663 664 665 666 667 668 669 670 671 672 673 674 675 676 677 678 679 680 681 682 683 684 685 686 687 688 689 690 691 692 693 694 695 696 697 698 699 700 701 702 703 704 705 706 707 708 709 710 711 712 713 714 715 716 717 718 719 720 721 722 723 724 725 726 727 728 729 730 731 732 733 734 735 736 737 738 739 740 741 742 743 744 745 746 747 748 749 750 751 752 753 754 755 756 757 758 759 760 761 762 763 764 765 766 767 768 769 770 771 772 773 774 775 776 777 778 779 780 781 782 783 784 785 786 787 788 789 790 791 792 793 794 795 796 797 798 799 800 801 802 803 804 805 806 807 808 809 810 811 812 813 814 815 816 817 818 819 820 821 822 823 824 825 826 827 828 829 830 831 832 833 834 835 836 837 838 839 840 841 842 843 844 845 846 847 848 849 850 851 852 853 854 855 856 857 858 859 860 861 862 863 864 865 866 867 868 869 870 871 872 873 874 875 876 877 878 879 880 881 882 883 884 885 886 887 888 889 890 891 892 893 894 895 896 897 898 899 900 901 902 903 904 905 906 907 908 909 910 Starsze

Alert

 

Jesteś świadkiem ważnego wydarzenia?
Urzędnicza bezmyślność dobrowadza Cię do szału?
Wiesz o czymś, co może zainteresować media?

 

Napisz do "Wiadomości Zagłębia": redakcja@wiadomoscizaglebia.pl

KONKURSY

 

PRACA

 

 

 

 

Adres redakcji:

"Wiadomości Zagłębia"
ul. Kilińskiego 43

41-200 Sosnowiec

e-mail: redakcja@wiadomoscizaglebia.pl