Informujemy, że na tej stronie stosujemy pliki cookies (tzw. ciasteczka). Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Jeśli chcą Państwo zmienić tę opcję, należy zmienić ustawienia przeglądarki dotyczące przechowywania i uzyskiwania dostępu do plików cookies w Państwa komputerze. Rozumiem komunikat.

Kliknij tu aby zamknąć powiadomienie.

ARCHIWUM DZIAŁU: W regionie

Jak założyć spółkę cywilną?

dodane 14.04.2013
Spółka cywilna tak naprawdę  tylko z nazwy jest spółką, w rzeczywistości jest to umowa między przedsiębiorcami. Problematyka dotycząca spółki cywilnej uregulowana jest w Kodeksie cywilnym. Przede wszystkim stwierdzić należy, że spółka powstaje w wyniku zawarcia umowy pomiędzy, co najmniej dwoma przedsiębiorcami, będącymi osobami fizycznymi lub też prawnymi. Jak zostało już wspomniane, spółka cywilna jest jedynie umową i nie może ona samodzielnie stanowić podmiotu prawa. Co oznacza, iż spółka nie posiada własnego mienia, a także wszelkie prawa i obowiązki czynione są na rachunek wspólników. Status przedsiębiorcy przysługuje tylko wspólnikowi, a nie spółce cywilnej.   Pierwszym krokiem celem założenia spółki cywilnej jest zawarcie umowy między wspólnikami. Powinna ona przybrać formę pisemną, z uwagi na uregulowanie w niej istotnych elementów związanych z prowadzeniem spółki. Tymi elementami powinny być: wskazanie wspólników; nazwa spółki; siedziba spółki; określenie celu gospodarczego, dla którego zawiązano spółkę; rodzaj i wartość wniesionych wkładów; zakres umocowania wspólników do reprezentowania spółki. Dodatkowo można wskazać czas na jaki spółka zostaje ustanowiona, gdy takiej wzmianki nie ma uznaje się, że została zawarta na czas nieoznaczony.   Pamiętać należy, że wspólnicy za zobowiązania powstałe w związku z działalnością  spółki odpowiadają solidarnie, a ponadto całym swoim majątkiem nie należącym do spółki.   Czynnością poprzedzającą  zawarcie i podpisanie umowy spółki powinno być założenie przez każdego ze wspólników działalności gospodarczej (o ile takowej już nie prowadzą). Można tego dokonać w jeden z następujących sposobów. Po pierwsze wystarczy wejść na stronę internetową firma.gov.pl i tam zgodnie z zawartymi instrukcjami wypełnić wniosek CEIDG w formie elektronicznej. Jeśli nie mamy możliwości użycia podpisu elektronicznego, to wniosek wypełniony przez internet należy podpisać własnoręcznie udając się do urzędu gminy, gdzie ów wniosek po prawidłowym wypełnieniu został automatycznie przesłany. Nie ma przeciwwskazań, aby udać się do gminy, pobrać wniosek o założenie działalności gospodarczej w formie papierowej, wypełnić go i złożyć. W sytuacji, w której wszyscy wspólnicy dokonali wpisu do Centralnej Ewidencji i Działalności Gospodarczej, zwanej w skrócie CEIDG, ewentualnie poczynili stosowne zmiany polegające, chociażby na dodaniu nazwy i adresu siedziby nowej spółki, kolejnym krokiem jest udanie się do Głównego Urzędu Statystycznego. Wizyta w tym miejscu wymaga prawidłowego wypełnienia druku tzw. RG-1, dzięki któremu będzie możliwe uzyskanie numeru REGON dla zawiązanej spółki.   Posiadając REGON (przy prawidłowo wypełnionym wniosku uzyskamy go w kwadrans) należy udać się  do właściwego Urzędu Skarbowego, celem rejestracji spółki. Wobec czego zobowiązani jesteśmy wypełnić formularze NIP-2 oraz NIP-D (zawierający informacje o wspólnikach). Dodatkowo należy przedłożyć akt prawny do lokalu, gdzie będzie znajdować się siedziba spółki oraz odpis umowy spółki, którą także zabieramy ze sobą udając się do Głównego Urzędu Statystycznego.   Fakt podpisania umowy spółki cywilnej należy zgłosić we właściwym Urzędzie Skarbowym w przeciągu 14 dni, w związku z obowiązkiem zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych wraz ze złożeniem deklaracji PCC-3. Pominiemy w tym miejscu inne obowiązki, jakie należy przed Urzędem Skarbowym dokonać, jak dla przykładu: wybór sposobu opodatkowania wspólników. Wizyta we wspomnianym Urzędzie pozwoli nam uzyskać numer NIP dla spółki cywilnej. Ostatnim krokiem zostaje aktualizacja wniosków przez każdego ze wspólników w CEIDG, poprzez podanie między innymi uzyskanego numeru NIP dla spółki.   Planowany obrót znacznymi środkami pieniężnymi spowoduje obowiązek założenia rachunku bankowego dla spółki cywilnej. Dodatkowo spółka zatrudniająca pracowników powinna w ciągu 7 dni od podjęcia działalności dokonać w ZUS zgłoszenia do odpowiednich składek, jak również zawiadomić o tym fakcie Państwową Inspekcję Pracy. Hasło „jednego okienka” z pewnością nie odnosi się do rejestracji spółki cywilnej.   Patryk Żmija, prawnik

Elektronizacja usług

dodane 14.04.2013
"Została utworzona Platforma Usług Elektronicznych – w skrócie PUE. W skład tego systemu wchodzi elektroniczne kierowania ruchem na Sali Obsługi Klientów, centrum informacji telefonicznej, samoobsługowe urządzenia informacyjne oraz Nowy Portal Informacyjny, który umożliwia autoryzowany dostęp do danych zaewidencjonowanych na osobistych kontach w ZUS."   Rozmowa z Zofią Baran, kierownikiem Wydziału  Obsługi Klientów i Korespondencji Sosnowieckiego Oddziału ZUS Trwa elektronizacja usług w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych. Przypomnijmy, na czym to przedsięwzięcie polega. Została utworzona Platforma Usług Elektronicznych – w skrócie PUE. W skład tego systemu wchodzi elektroniczne kierowania ruchem na Sali Obsługi Klientów, centrum informacji telefonicznej, samoobsługowe urządzenia informacyjne oraz Nowy Portal Informacyjny, który umożliwia autoryzowany dostęp do danych zaewidencjonowanych na osobistych kontach w ZUS. W jaki sposób można uzyskać dostęp do swoich danych?   Należy dokonać autoryzacji poprzez zarejestrowanie na PUE, czyli stworzenie loginu i wygenerowanie hasła. Natomiast jeśli ktoś posiada podpis kwalifikowany, to może z niego skorzystać celem zarejestrowania się, podobnie jak osoby dysponujące zaufanym profilem na platformie ePUAP. W wymienionych sytuacjach nie  trzeba osobiście przychodzić do ZUS-u. Natomiast w pozostałych przypadkach utworzenie profilu na nowym portalu informacyjnym musi być potwierdzone wizytą w ZUS-ie. Warto dodać, że istnieje możliwość skorzystania z pomocy naszych ekspertów w zakładach pracy. Bowiem specjalne zespoły zwane  PUE-ROM odwiedzają zainteresowane firmy, gdzie wszystkim chętnym pracownikom zakładają profile. Dostęp do jakich informacji zapewnia Nowy Portal Informacyjny? Do danych za okres od stycznia 1999 r. I tak np. ubezpieczony uzyska informacje o podstawie wymiaru wysokości składek zgromadzonych na indywidualnym koncie, o decyzji o kapitale początkowym i jego waloryzacji, o  zarejestrowanych na koncie składkach do OFE – oczywiście, jeśli należy do Funduszu, o osobach zgłoszonych do ubezpieczenia zdrowotnego jako członków rodziny czy o przebiegu ubezpieczenia. Z kolei płatnik składek uzyska dostęp do dokumentacji zgłoszeniowej i rozliczeniowej jaką przekazuje do ZUS-u. Przedsiębiorca dysponujący programem e-Płatnik może utworzy dokument, a jeśli posiada certyfikat kwalifikowany – wysłać go. Natomiast świadczeniobiorca ma m.in. dostęp do danych związanych z rozliczeniem PIT-u. Kolejnym ułatwieniem jest możliwość zdalnego sterowania wizyty w ZUS-ie. Oznacza to, że każdy klient za pomocą tego portalu, może zarejestrować swoją wizytę w dowolnej jednostce ZUS w dogodnym dla siebie terminie.   Rozmawiała: Joanna Biniecka  

Alimenty na wnuka

dodane 14.04.2013
Jestem matką samotnie wychowująca kilkuletnią córkę. Ojciec dziecka bezustannie unika płacenia alimentów, chociaż sąd nakazał mu aby je płacił. Jakiś czas temu mój były partner wyjechał do pracy za granicę i nie został po nim ślad. Nie mam pojęcia gdzie przebywa ani jak się z nim skontaktować. Zarabiam skromnie i alimenty są mi naprawdę potrzebne. Rodzice mojego byłego partnera również nie chcą mi pomóc, chociaż są majętnymi ludźmi. Czy jest szansa i możliwość żeby zamiast mojego partnera, to jego rodzice płacili alimenty? Co mogę zrobic w mojej sytuacji?   Krystyna z Sosnowca   Ekspert radzi   Rozumiem, że Pani sytuacja jest ciężka, ale nie beznadziejna. Co do zasady obowiązek dostarczania środków utrzymania wobec osoby, która pozostaje w niedostatku stanowi obciążenie krewnych w linii prostej oraz rodzeństwo osoby, która takie zobowiązania posiada. Jednakżeustawodawca przewidział szczególny sposób regulacji obowiązku alimentacyjnego wobec dzieci – rodzice so zobligowani do alimentacji tak długo, jak dziecko nie będzie w stanie samodzielnie się utrzymać.   Warto jednak pamiętać, że rodzice mogą uchylić się od uiszczania świadczeń alimentacyjnych wobec dziecka, które osiągnęło pełnoletniość w sytuacji kiedy są one nadmiernym uszczerbkiem lub jeśli dziecko nie dokłada starań aby uzyskać możliwość samodzielnego utrzymania się. W sytuacji gdy jedno z rodziców nie żyje lub też nie ma możliwości łożenia na dziecko bądź gdy uzyskanie od tej osoby niezbędnych środków utrzymania nie jest możliwe na czas, wówczas rodzi się obowiązek alimentacyjny osób zobowiązanych w dalszej kolejności, czyli w Pani przypadku – dziadków. Dotyczy to zarówno sytuacji, gdy rodzic nie zaspokaja potrzeb usprawiedliwionych potrzeb dziecka wcale lub też zaspokaja je tylko częściowo. Wysokość świadczeń alimentacyjnych jest zawsze zależna od usprawiedliwionych potrzeb dziecka oraz od wysokości zarobkowych i majątkowych, w tej sytuacji, dziadków dziecka.   W celu uzyskania alimentów od dziadków dziecka, powinna  Pani wystąpić z pozwem przeciwko nim do sądu rejonowego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania dziecka. Należy pamiętać, że obowiązek alimentacyjny powstanie z chwilą, gdy Pani partner nie będzie w stanie sprostać w całości lub częściowo obowiązkom wobec dziecka. Obowiązek alimentacyjny dziadków ustanie, gdy rodzic będzie w stanie ze swojego obowiązku się wywiązać. Z kolei dziadkowie mają prawo regresu wobec Pani partnera – mogą sądownie dochodzić zwrotu łożonych kosztów alimentacyjnych.   Agnieszka Rupniewska, prawnik   P. S. Czekam na kolejne pytania nurtujące czytelników Wiadomości Zagłębia.

EKOzabawy dla małych i dużych - KONKURS

dodane 14.04.2013
[Region] Jak razem z dziećmi spędzić czas twórczo, ciekawie i mądrze, wykorzystując to, co mamy na co dzień w domu? Odpowiedź brzmi: EKOZABAWY! Mówi o tym książka  pt.  „Coś z niczego. EKOzabawy dla małych i dużych” autorstwa  Izabeli Górnickiej-Zdziech oraz Pawła Chrzanowskiego.   W ekozabawach wykorzystuje się przedmioty, które normalnie trafiłyby do kosza, takie jak butelki po napojach, słoiki po dżemach i słoiczki niemowlęce, rolki po papierze toaletowym, tekturowe opakowania, pudełka po butach czy stare gazety. Prace artystyczne oraz zabawy ruchowe zawarte w książce są proste, a zarazem nie wymagają specjalnych przygotowań i zakupów. Większość dzieł dziecko może wykonać samo, nawet bez pomocy rodzica z tego, co aktualnie ma w domu.   Książka jest przeznaczona dla dzieci w wieku przedszkolnym oraz szkolnym, ich rodziców, a także nauczycieli. To skarbnica pomysłów na świetną zabawę połączoną z mądrym przekazem. Jej autorzy: Izabela Górnicka-Zdziech oraz Paweł Chrzanowski, obok pisania, są pasjonatami ekologii, mają też doświadczenie w pracy z dziećmi. Górnicka-Zdziech współpracuje z Fundacją Eco Choice, prowadzi ponadto blogi: www.ekobimbo.blogspot.com i www.ecokidsworkshop.blogspot.com.   Paweł Chrzanowski natomiast to założyciel i prezes Fundacji Eco Choice (www.ecochoice.pl), zajmującej się propagowaniem postaw proekologicznych. W ramach projektu „Ekopostawa to dobra zabawa” prowadzi zajęcia w przedszkolach, szkołach podstawowych i liceach. Organizuje zbiórki zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Ekologia jest od lat jego pasją, którą nieustająco rozwija.   (ser)   Uwaga! Konkurs dla naszych Czytelników!   Książkę „Coś z niczego. EKOzabawy dla małych i dużych” dzięki Wydawnictwu Prószyński i S-ka  będą mogli poznać nasi Czytelnicy.  By ją otrzymać wystarczy na adres: redakcja@wiadomoscizaglebia.pl przesłać odpowiedź na pytanie:   Jakie przedmioty wykorzystuje się w ekozabawach?   Na odpowiedzi czekamy do 22 kwietnia br. Zwyciezców poinformujemy o wygranej mailowo.

W Jaworznie testują hybrydowego MANA

dodane 14.04.2013
[Jaworzno] Brak emisji hałasu i spalin na przystankach, możliwość stosowania biopaliw drugiej generacji oraz zużycie paliwa niższe nawet o 30 procent to tylko niektóre z atrybutów niskopodłogowego autobusu z napędem hybrydowym, który od 10 kwietnia przez dwa tygodnie będzie jeździł po jaworznickich drogach. Pojazd będzie obsługiwał wybrane kursy na liniach 303, 312 i 319.   Jawowrzno już od dawna przygotowuje się do wprowadzenia w mieście ekologicznych autobusów. W ubiegłym roku na jaworznickej trasie testowany był elektryczny autobus firmy AMZ z Kutna. Jeździł na linii o numerze 350 i woził pasażerów między pętlą autobusową a przystankiem Jaworzno Łubowiec. - Podobnie jak w przypadku testowanych wcześniej pojazdów elektrycznych, także i tym razem będziemy chcieli określić możliwość zastosowania tego autobusu w systemie komunikacji miejskiej w Jaworznie - wyjaśnia Tomasz Wilgos, rzecznik prasowy Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej.   Efekt ekologiczny aktualnie testowanego pojazdu pasażerowie będą mogli zauważyć np. w czasie zatrzymywania się autobusu na przystankach, kiedy nastąpi automatyczne wyłączenie silnika spalinowego, a jednocześnie uruchomiony zostanie napęd elektryczny. Dodatkową korzyścią będzie także znaczne wyciszenie pracujących w pojeździe urządzeń. Jest to możeliwe, jak podaje producent - firma MAN Truck & Bus – dzięki technologii zastosowanej w MAN. Istotą Lion's City Hybrid jest połączenie napędu konwencjonalnego z dwoma asynchronicznymi silnikami elektrycznymi (każdy o mocy 75kW) zasilanymi wysokowydajnymi kondensatorami. Współdziałanie obydwu napędów generuje oszczędności w zużyciu paliwa, a co za tym idzie, także zmniejszenie emisji spalin. W testowanym pojeździe wykorzystany został proces rekuperacji, czyli odzyskiwania energii kinetycznej i przekształcania jej w elektryczną, którą gromadzą w czasie jazdy wspomniane kondensatory.   Znacznie wcześniej autobusami hybrydowymi zainteresował się PKM Sosnowiec. Pierwsza „hybryda”, Solaris Urbino 18, na ulicach miasta pojawiła się jeszcze we wrześniu 2009 roku.     (ser)

Zawody strzeleckie gimnazjalistów

dodane 14.04.2013
[Dąbrowa Górnicza] Na strzelnicy pneumatycznej Zespołu Szkół Technicznych w Dąbrowie Górniczej po raz kolejny odbyły się zawody strzeleckie dla szkół gimnazjalnych o Puchar Dyrektora Szkoły. Celem zawodów było popularyzowanie wśród młodzieży strzelectwa sportowego, integracja młodzieży i środowiska osób zainteresowanych strzelectwem.   W zawodach uczestniczyły 3-osobowe drużyny reprezentujące szkoły gimnazjalne z Dąbrowy Górniczej. Zawodnicy po pięciu próbnych strzałach z karabinka pneumatycznego oddawali dziesięć strzałów punktowanych. Celowali w pozycji stojącej z podpórki (z łokcia) do tarczy sportowej oddalonej o 10 metrów. O zajętym miejscu drużyny decydowała ilość łącznie zdobytych punktów.   Bezkonkurencyjne okazały się uczennice Gimnazjum Nr 6 (161 pkt.), wyprzedając zespół z Gimnazjum Nr 1 (143 pkt), a na trzecim miejscu uplasowali się reprezentanci z Gimnazjum Nr 4 (140 pkt). Najlepszym strzelcem zawodów została Klaudia Przybylska z Gimnazjum Nr 6, która zdobyła 70 pkt. Puchar Dyrektora Zespołu Szkół Technicznych trafił w ręce zawodniczek  z Gimnazjum Nr 6. Drużyny, które zajęły trzy pierwsze miejsca, otrzymały od organizatorów medale, nagrody książkowe oraz dyplomy.   Zawody zorganizowały nauczycielki Zespołu Szkół Technicznych: Agnieszka Gola-Nowak i  Anna Radomska, które zapowiadają, że w przyszłym roku na zawody zaproszą również szkoły gimnazjalne spoza Dąbrowy Górniczej. Sędzią głównym zawodów był Damian Matysiak, prezes Towarzystwa Sportów Obronnych „Muszkiet”.   (AG) Skład zwycięskich drużyn:   I miejsce Gimnazjum Nr 6 - Klaudia Przybylska, Karolina Wiśniewska, Karolina Zagrodzka II miejsce Gimnazjum Nr 1 - Filip Bielecki, Patryk Michalik, Adrian Sitko III miejsce Gimnazjum Nr 4 - Przemysław Chlebica, Maciej Latawiec, Marcin Rogoż

O jakości życia seniorów

dodane 14.04.2013
[Sosnowiec] Nakładem Oficyny Wydawniczej „Humanitas” ukazała się monografia autorstwa Marii Zrałek i Michała Kaczmarczyka „Jakość i warunki życia seniorów w Sosnowcu”. Publikacja ta stanowi pokłosie projektu badawczego poświęconego sytuacji starszych mieszkańców stolicy Zagłębia, który realizowała Wyższa Szkoła Humanitas, wspólnie z Fundacją „Humanitas”. Projekt dofinansowany był z budżetu gminy Sosnowiec.   W monografii scharakteryzowane zostały potrzeby sosnowieckich seniorów w tych dziedzinach i obszarach, które w sposób najbardziej bezpośredni wpływają na jakość życia. - Podjęliśmy próbę rozpoznania „bogactwa przeżyć, poziomu świadomości, poziomu aktywności, twórczości i współuczestnictwa w życiu społecznym starszych mieszkańców stolicy Zagłębia Dąbrowskiego, wychodząc z założenia, iż wskazane tu kategorie mogą być postrzegane jako uniwersalne miary jakości życia – mówi prof. Maria Zrałek z Wyższej Szkoły Humanitas. -Z przeprowadzonych badań empirycznych i analizy ich wyników wyłonił się wizerunek sosnowieckiego seniora – jego potrzeb, problemów, sukcesów, przyzwyczajeń, postaw, zachowań, wartości, stylów życia. Z dokonanych w książce ustaleń wyłania się jednak także obraz lokalnego systemu społeczno-politycznego jako środowiska życia ludzi starych, z wszystkimi jego osiągnięciami, ale i wyzwaniami, bolączkami czy dylematami. Nałożenie na siebie obu obrazów prowadzi do sformułowania wartościowych wniosków – dodaje.   Obserwowany w Polsce dynamiczny wzrost populacji osób starszych rodzi określone problemy społeczne oraz ekonomiczne i wymaga zmian w realizacji lokalnej polityki społecznej, w celu zagwarantowania lepszej jakości życia seniorów. Konsekwencją zmian demograficznych jest wpływ na różne sfery życia społecznego – rosnący odsetek ludzi starszych generuje nie tylko zwiększone zapotrzebowanie na system świadczeń społecznych, ale także na rynek dóbr i usług, przede wszystkim w sferze ochrony zdrowia, ale także pomocy społecznej, edukacji czy kultury. Książka „Jakość i warunki życia seniorów w Sosnowcu” poświęcona jest zagadnieniom z tym związanym. Prezentuje przy tym wyniki badań przeprowadzonych w ramach projektu naukowego „Jakość życia seniorów w Sosnowcu”, zrealizowanego na zlecenie i ze środków finansowych gminy Sosnowiec przez Fundację „Humanitas”, we współpracy z Instytutem Pedagogiki oraz Instytutem Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Wyższej Szkoły Humanitas w Sosnowcu.   (RP)

Szkolimy na rzecz klientów

dodane 13.04.2013
„Ubezpieczenia społeczne to niełatwa i szeroka dziedzina ze względu na wiele skomplikowanych przepisów, które często są nowelizowane. Poprzez działalność edukacyjną chcemy naszym klientom udostępnić wiedzę, wyjaśnić wątpliwości, udzielić odpowiedzi na pytania.  Jesteśmy przekonani, że wiedza w tym zakresie jest bardzo przydatna oraz ułatwi kontakty klientów z ZUS-em. W ubiegłym roku, na wiosnę i jesienią, odbywały się takie szkolenia i spotkały się z dużym zainteresowaniem. Myślę, że tak będzie również i obecnie.”   Rozmowa z Joanną Pawlak, naczelnikiem Wydziału Organizacji i Analiz z Sosnowieckiego Oddziału ZUS   Wkrótce zostanie wznowiona realizacja programu bezpłatnych szkoleń dla wszystkich grup klientów ZUS, a więc płatników składek, osób pobierających świadczenia krótkoterminowe, czyli zasiłki oraz dla emerytów i rencistów.   Szkolenia dla każdej z tych grup obywać się będą w innym terminie. W tym roku jako pierwszych zapraszamy przedstawicieli zakładów pracy, dla których przewidzieliśmy temat dotyczący podstawy wymiaru zasiłków w razie choroby i macierzyństwa. Nasi eksperci będą odpowiadać także na pytania słuchaczy. Szkolenie odbędzie się w piątek, 26 kwietnia w Oddziale ZUS w Sosnowcu oraz w inspektoratach w Dąbrowie Górniczej, Jaworznie i Zawierciu. Początek godz.8.00.   Czy zainteresowani powinni zgłaszać wcześniej swój udział?   Bardzo o to prosimy. Również zachęcamy do przesyłania pytań drogą elektroniczną, co ułatwi nam przygotowanie szkolenia. Podaję imiona i nazwiska osób, z którymi należy się kontaktować oraz ich numery telefonów i adresy e-mailowe:   * Oddział Sosnowiec: Anna Kopeć, nr tel: 32 368 33 22 e-mail: Anna.Kopec01@zus.pl *Inspektorat w Dąbrowie Górniczej Anna Klimann, nr tel: 32 262 69 13 e-mail: Anna.Klimann@zus.pl *Inspektorat Jaworzno Mariola Gaj, nr tel: 32 618 34 35 e-mail: Mariola.Gaj@zus.pl * Inspektorat Zawiercie Monika Barczyk, nr tel:32 670 60 32 e-mail:monika.barczyk01@zus.pl   Dlaczego ZUS organizuje takie akcje?   Ubezpieczenia społeczne to niełatwa i szeroka dziedzina ze względu na wiele skomplikowanych przepisów, które często są nowelizowane. Poprzez działalność edukacyjną chcemy naszym klientom udostępnić wiedzę, wyjaśnić wątpliwości, udzielić odpowiedzi na pytania.  Jesteśmy przekonani, że wiedza w tym zakresie jest bardzo przydatna oraz ułatwi kontakty klientów z ZUS-em. W ubiegłym roku, na wiosnę i jesienią, odbywały się takie szkolenia i spotkały się z dużym zainteresowaniem. Myślę, że tak będzie również i obecnie.   Kiedy przewidziano szkolenia dla pozostałych grup klientów?   Wyznaczyliśmy dwa terminy w maju; dla płatników składek w sprawie ustawy abolicyjnej oraz obowiązków w zakresie sporządzania dokumentów ubezpieczeniowych - 6 maja, a 27 maja dla osób zainteresowanych zasadami nabywania prawa do emerytur z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych od 1 stycznia 2013 r. O szczegółach poinformujemy niebawem.   Rozmawiała: Joanna Biniecka

Egzekucja komornicza - jak odzyskać dług?

dodane 13.04.2013
Podstawą prowadzenia egzekucji komorniczej jest uzyskanie tytułu egzekucyjnego opatrzonego klauzulą wykonalności. Posiadając taki dokument wierzyciel może złożyć do komornika wniosek o wszczęcie postępowania egzekucyjnego, dołączając oryginał tytułu wykonawczego. Jeśli ściągnięcie długu będzie możliwe, komornik na pewno wyegzekwuje od dłużnika należną kwotę.   Procedurę wszczęcia egzekucji komorniczej rozpoczyna złożenie wniosku do komornika, jednak zanim to nastąpi, wierzyciel musi uzyskać tytuł wykonawczy. Zazwyczaj będzie to sądowy nakaz zapłaty opatrzony klauzulą wykonalności, jednak może to być także ugoda zawarta przed sądem, akt notarialny, w którym dłużnik poddał się egzekucji, czy też inny dokument urzędowy, który z mocy ustawy podlega wykonaniu w drodze egzekucji sądowej.   Po uzyskaniu tytułu wykonawczego można złożyć do komornika wniosek o wszczęcie egzekucji, do którego należy dołączyć oryginał powyższego tytułu. Ponadto wniosek powinien zawierać dokładne informacje o wysokości wierzytelności oraz sposoby prowadzenia egzekucji. Zgodnie bowiem z procedurą cywilną, egzekucję można obecnie prowadzić m.in. z rachunków bankowych, ruchomości oraz nieruchomości dłużnika, należnych mu wierzytelności, w tym należności z tytułu świadczenia przez niego pracy czy też przysługujących dłużnikowi świadczeń emerytalno-rentowych.   Istotną kwestią jest także przekazanie komornikowi informacji o składnikach majątku dłużnika, do których można skierować egzekucję. Posiadanie przez komornika takiej wiedzy może znacząco ułatwić prowadzenie egzekucji. Często bowiem zdarza się, że dłużnik posiada znaczny majątek, z którego można prowadzić egzekucję, jednak komornik o tym majątku nie wie. Dlatego tak ważne jest, aby wierzyciel na własną rękę próbował pozyskiwać informacje o dłużniku. W tym celu może m.in. zwrócić się do CEPIK z pytaniem czy dłużnik posiada pojazd mechaniczny. Gorzej przedstawia się sytuacja z poszukiwaniem nieruchomości dłużnika, ponieważ nie istnieje żaden centralny rejestr. Jeśli jednak wierzyciel ma podejrzenia gdzie dłużnik może posiadać nieruchomości, może zwrócić się o udzielenie takiej informacji do konkretnego starostwa. W przypadku gdy wierzyciel nie przekaże żadnych informacji komornikowi, a inne sposoby egzekucji nie będą możliwe, wtedy komornik umorzy egzekucję ze względu na jej bezskuteczność.   Biorąc pod uwagę trudność odnalezienia majątku dłużnika, warto pomyśleć o gromadzeniu odpowiednich informacji już przy zawieraniu umów z kontrahentami. Poza otrzymaniem numeru NIP, REGON, czy też odpisu z KRS możemy ustalić sposób zabezpieczenia ewentualnych należności oraz zapytać o płynność finansową kontrahenta. Gromadzenie takich danych nie powinno nikogo dziwić, jednak należy pamiętać, aby nie naruszało praw osoby której dotyczy i odbywało się w sposób zgodny z prawem.   W sytuacji, gdy wierzyciel nie ma możliwości podjąć się poszukiwań majątku dłużnika albo mimo podjętych prób poszukiwania nie odnajdzie żadnych składników majątku, może zlecić takie poszukiwania komornikowi w ramach postępowania egzekucyjnego. Mimo, że komornicy bez zlecenia poszukiwań majątku mogą zobowiązać dłużnika do wyjawienia informacji niezbędnych do przeprowadzenia egzekucji, to jednak skorzystanie z takiej opcji przy braku jakichkolwiek pomocnych informacji o dłużniku może przynieść zadowalające efekty. Należy jednak zaznaczyć, że zlecenie poszukiwania majątku przez komornika jest czynnością płatną i nie zalicza się do kosztów niezbędnych postępowania egzekucyjnego. W związku z tym, nawet w przypadku odnalezienia majątku wystarczającego na pokrycie całego długu nie można liczyć na zwrot opłaty za zlecenie poszukiwania.   Niezależnie od sposobu prowadzenia egzekucji, w celu szybszego odzyskania długu niezbędna jest nasza pomoc i współpraca z komornikiem. Należy przekazać jak najwięcej informacji o dłużniku, które mogą naprowadzić komornika na składniki majątku, o których istnieniu nie wiedzieliśmy. W przypadku gdy nie wiemy o dłużniku praktycznie nic, można rozważyć zlecenie poszukiwania majątku komornikowi. W takiej sytuacji należy zastanowić się czy wysokość dochodzonej należności, warta jest poniesienia dodatkowych kosztów na czynność, która może być ostatnią opcją odzyskania długu.   Adrian Nowak, prawnik
Wróć
Nowsze 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 432 433 434 435 436 437 438 439 440 441 442 443 444 445 446 447 448 449 450 451 452 453 454 455 456 457 458 459 460 461 462 463 464 465 466 467 468 469 470 471 472 473 474 475 476 477 478 479 480 481 482 483 484 485 486 487 488 489 490 491 492 493 494 495 496 497 498 499 500 501 502 503 504 505 506 507 508 509 510 511 512 513 514 515 516 517 518 519 520 521 522 523 524 525 526 527 528 529 530 531 532 533 534 535 536 537 538 539 540 541 542 543 544 545 546 547 548 549 550 551 552 553 554 555 556 557 558 559 560 561 562 563 564 565 566 567 568 569 570 571 572 573 574 575 576 577 578 579 580 581 582 583 584 585 586 587 588 589 590 591 592 593 594 595 596 597 598 599 600 601 602 603 604 605 606 607 608 609 610 611 612 613 614 615 616 617 618 619 620 621 622 623 624 625 626 627 628 629 630 631 632 633 634 635 636 637 638 639 640 641 642 643 644 645 646 647 648 649 650 651 652 653 654 655 656 657 658 659 660 661 662 663 664 665 666 667 668 669 670 671 672 673 674 675 676 677 678 679 680 681 682 683 684 685 686 687 688 689 690 691 692 693 694 695 696 697 698 699 700 701 702 703 704 705 706 707 708 709 710 711 712 713 714 715 716 717 718 719 720 721 722 723 724 725 726 727 728 729 730 731 732 733 734 735 736 737 738 739 740 741 742 743 744 745 746 747 748 749 750 751 752 753 754 755 756 757 758 759 760 761 762 763 764 765 766 767 768 769 770 771 772 773 774 775 776 777 778 779 780 781 782 783 784 785 786 787 788 789 790 791 792 793 794 795 796 797 798 799 800 801 802 803 804 805 806 807 808 809 810 811 812 813 814 815 816 817 818 819 820 821 822 823 824 825 826 827 828 829 830 831 832 833 834 835 836 837 838 839 840 841 842 843 844 845 846 847 848 849 850 851 852 853 854 855 856 857 858 859 860 861 862 863 864 865 866 867 868 869 870 871 872 873 874 875 876 877 878 879 880 881 882 883 884 885 886 887 888 889 890 891 892 893 894 895 896 897 898 899 900 901 902 903 904 905 906 907 908 909 910 Starsze

Alert

 

Jesteś świadkiem ważnego wydarzenia?
Urzędnicza bezmyślność dobrowadza Cię do szału?
Wiesz o czymś, co może zainteresować media?

 

Napisz do "Wiadomości Zagłębia": redakcja@wiadomoscizaglebia.pl

KONKURSY

 

PRACA

 

 

 

 

Adres redakcji:

"Wiadomości Zagłębia"
ul. Kilińskiego 43

41-200 Sosnowiec

e-mail: redakcja@wiadomoscizaglebia.pl