Informujemy, że na tej stronie stosujemy pliki cookies (tzw. ciasteczka). Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Jeśli chcą Państwo zmienić tę opcję, należy zmienić ustawienia przeglądarki dotyczące przechowywania i uzyskiwania dostępu do plików cookies w Państwa komputerze. Rozumiem komunikat.

Kliknij tu aby zamknąć powiadomienie.

ARCHIWUM DZIAŁU: W regionie

Na wakacje pociągiem zabierz ze sobą wiedzę o prawach pasażera!

dodane 07.07.2017
[Region] Rozpoczął się sezon wakacyjnych wyjazdów, na które część z nas wyruszy pociągiem. Oprócz kupna biletu i spakowania walizek, warto także zapoznać się z prawami przysługującym pasażerom kolei. O czym należy pamiętać i jak postępować w razie przeszkód w podróży, w tym znacznych opóźnień pociągów, podpowiada D.A.S. Towarzystwo Ubezpieczeń Ochrony Prawnej S.A. Popularność kolei w Polsce z roku na rok rośnie. Jak podaje Urząd Transportu Kolejowego, pociągi przewiozły w zeszłym roku prawie 292,6 mln pasażerów, o ponad 12 mln więcej niż rok wcześniej, notując tym samym wzrost przewozów o blisko 4,4% r/r.1 Wakacje to czas wzmożonego ruchu na dworcach, co nie zwalnia przewoźników kolejowych z odpowiedzialności związanej z zapewnieniem nam komfortowej podróży i punktualnego dotarcia na miejsce docelowe. Pasażer pociągu to też klient Kupując bilet na pociąg, który ma nas zawieść na wakacje, do pracy czy na spotkanie, zawieramy z przewoźnikiem umowę, która daje nam określone prawa. – Obowiązki należytego wypełnienia warunków umowy przez przewoźnika rodzą się wraz z zakupem biletu. Kwestie ich niedopełnienia i ewentualnej reklamacji przez pasażera gwarantują przepisy krajowe oraz unijne. Warto więc wiedzieć, że podróżując pociągiem dalekobieżnym możemy również ubiegać się np. o rekompensatę za opóźnienie także przy podróży przez państwa unijne – wskazuje Marta Gradowska ekspertka D.A.S. Gdy pociąg nie przyjedzie na czas W podróży koleją najczęściej spotykanym problemem pasażerów są opóźnienia pociągów. To zmora każdego podróżującego, szczególnie, gdy mamy w planach przesiadkę lub konkretne plany po przyjeździe, np. koncert czy wycieczkę. W przypadku opóźnień pociągów, najistotniejsze prawa nabywamy po 1 godzinie czekania. Jak wskazują przepisy, gdy zachodzi uzasadnione przypuszczenie ponad 60-minutowego opóźnienia przyjazdu do miejsca przeznaczenia pasażer zyskuje prawo do: zwrotu kosztu zakupionego biletu, zmiany trasy i skorzystania z najbliższych możliwych połączeń do docelowej lokalizacji na porównywalnych warunkach, dokonania zmiany rezerwacji na późniejszy, dogodny termin lub bezpłatnego przejazdu do miejsca rozpoczęcia podróży w najbliższym możliwym terminie, gdy dalsza podróż jest bezcelowa, bo nie możne już zrealizować swoich pierwotnych planów. Dodatkowo, w przypadku pociągów dalekobieżnych, typu Express, Express InterCity, EuroCity, EuroNight, po godzinie oczekiwania pasażer zyskuje prawo do rekompensaty w wysokości 25% ceny biletu, a gdy opóźnienie przekroczy 2 godziny wzrasta ona do 50%. Warto pamiętać, że regulacje te nie obejmują przewozów miejskich, podmiejskich i regionalnych. – Prawo do częściowego zwrotu ceny biletu w ramach rekompensaty za opóźnienie jest niezależne od przyczyn opóźnienia pociągu – dodaje Marta Gradowska z D.A.S. – Przewoźnik nie może się w takim wypadku powołać np. na siłę wyższą, jak trudne warunki pogodowe. Z drugiej strony pasażer traci możliwość wnioskowania o reklamację czy odszkodowanie, jeśli przed dokonaniem zakupu biletu na przejazd został on poinformowany o opóźnieniu – wyjaśnia ekspertka D.A.S. Czego potrzebujemy do reklamacji? Opóźnione kursy pociągów to dla pasażerów zwykle duże nerwy. Rezygnując z podróży, nie należy jednak z wściekłości drzeć biletu czy wyrzucać go do kosza. – Jeśli spełnione zostały przesłanki do reklamacji, bilet jest dowodem zakupu i powinniśmy dołączyć go do wniosku. Jeśli bilet został nabyty przez Internet, to w przypadku niektórych przewoźników reklamację można również złożyć online – informuje Marta Gradowska z D.A.S. Trzeba jednak pamiętać, że o odszkodowanie za opóźnienie możemy ubiegać się tylko, gdy cena biletu przekracza minimalny próg równowartości 4 euro. Pomocne w uzyskaniu odszkodowania może być też poświadczenie o opóźnieniu, które uzyskamy u pracownika danego przewoźnika, np. kierownika pociągu. Warto występować o takie poświadczenie w każdym przypadku. Samą reklamację oraz wniosek o rekompensatę należy złożyć nie później niż rok od nieterminowego przejazdu. Przewoźnik musi odpowiedzieć na ten wniosek w ciągu 30 dni. – Pamiętajmy też, aby wszystkie wysłane lub otrzymane dokumenty kopiować i zachowywać te kopie. Będą potrzebne, jeśli przewoźnik nie odpowie na reklamację lub ją odrzuci i będziemy chcieli odwołać się od jego decyzji w innych instytucjach – uczula ekspertka D.A.S. Dodatkowe odszkodowanie za straty Przez opóźniony pociąg możemy nie tylko stracić czas, ale i ponieść straty materialne. Gdy opóźnienie spowodowało, że nie mogliśmy na przykład skorzystać z biletów na letni festiwal, uciekł nam samolot do wakacyjnego kurortu czy dalszy przejazd innym pociągiem, istnieje szansa aby uzyskać od przewoźnika adekwatną rekompensatę, jednakże uzależnione jest to od okoliczności konkretnego przypadku. – W takiej sytuacji zastosowanie mają bowiem zasady ogólne odpowiedzialności za szkodę, a zatem należy odpowiednio wykazać fakt doznania szkody, określić jej wysokość oraz związek przyczynowy miedzy szkodą a działaniem przewoźnika – tłumaczy Marta Gradowska z D.A.S.   W tym celu musimy np. przedstawić niezrealizowany bilet na imprezę czy przegapiony lot oraz potwierdzenia wszelkich dodatkowych kosztów z tym związanych, np. przymusowego noclegu w hotelu, gdy po opóźnionym przyjeździe stracimy możliwość dalszego kontynuowania podróży i możemy ją podjąć dopiero następnego dnia. – Przewoźnik może uznać całość naszych roszczeń lub tylko ich część, a nawet je odrzucić, dlatego dowody są bardzo istotne i w razie odmowy wypłaty odszkodowania lub jego nieadekwatnej kwoty należy się liczyć z koniecznością skierowania takiej sprawy do sądu – podkreśla ekspertka D.A.S. Liczy się nie tylko czas, ale i komfort Bilet uprawnia pasażera nie tylko do odbycia przejazdu zgodnie z rozkładem, ale także w konkretnych warunkach. O rekompensatę u przewoźnika możemy się ubiegać również wtedy, gdy pociąg będzie miał inny skład, nie było w nim przewidzianego na bilecie wagonu restauracyjnego, nasze miejsce znajdowało się w niższej klasie czy wystąpiły inne niedogodności, np. zepsuta klimatyzacja. Przewoźnik może nam z tego tytułu zrefundować np. różnicę w kosztach między miejscami w różnych klasach wagonów czy podarować bon zniżkowy na kolejną podróż. Pasażer nieusatysfakcjonowany warunkami podróży pociągiem, np. czystością wagonów czy poziomem obsługi może również wystąpić do przewoźnika ze skargą. Nie wiąże się ona jednak z roszczeniem finansowym pasażera. Rozstrzyganie sporów z przewoźnikiem ma być łatwiejsze O pomoc można się zwrócić także do Rzecznika Praw Kolei. Ta niedawno powołana instytucja ma ułatwić pasażerom pociągów dochodzenie swoich praw. Do jej zadań będzie należało m.in. polubowne rozwiązywanie sporów pasażerów z przewoźnikami na drodze pozasądowej. Postępowanie przed Rzecznikiem jest bezpłatne. Jednak, żeby się do tej instytucji zwrócić, trzeba spełnić kilka warunków, w tym m.in. podjąć próbę samodzielnego rozwiązania sporu, np. w formie reklamacji oraz skompletować niezbędne dokumenty. A zatem Rzecznik nie wyręczy nas w kontakcie z przewoźnikiem ani w przygotowaniu reklamacji czy wnioskowaniu o odszkodowanie za opóźnienie pociągu.   – Wracamy więc do punktu wyjścia. To pasażer powinien znać swoje prawa i starać się je wyegzekwować. Warto o tym pamiętać i wiedzieć, co powinniśmy zrobić w razie kłopotów przed i w trakcie podróży pociągiem. To po prostu leży w naszym interesie. Przydatnym w takiej sytuacji może być posiadanie ubezpieczenia ochrony prawnej. Jeśli posiadamy taką umowę ubezpieczenia, możemy skorzystać chociażby z porad prawnych czy pomocy na temat tego jak sporządzić reklamację i gdzie ją wnieść. Gdy wyczerpiemy polubowne możliwości rozwiązania sporu, ubezpieczenie ochrony prawnej sfinansuje koszty sądowe i koszty prawnika reprezentującego nas w sądzie – wskazuje Gradowska z D.A.S.   Ekspertka dodaje, że taka polisa może się również przyda w przypadku kłopotów w podróży innymi środkami transportu, np. w razie opóźnienia samolotu, zgubienia przez linie lotnicze naszego bagażu czy problemów prawnych związanych z prowadzeniem auta, także na zagranicznych drogach. – Oprócz polisty turystycznej, warto więc pomyśleć o zabezpieczeniu się na wakacje i resztę roku polisą ochrony prawnej, aby podróżować bez stresu związanego z kłopotami prawnymi – podsumowuje Marta Gradowska z D.A.S. (s)

Jazz wśród drzew

dodane 07.07.2017
[Dąbrowa Górnicza] 9 lipca zespół Back to Big Band zastąpi na jeden dzień Orkiestrę Rozrywkową Sojka Band w trakcie letnich koncertów w Parku Zielona. O godzinie 18:00 wśród zieleni parku usłyszymy jazz w najlepszym wydaniu. Znajdzie się także coś dla miłośników muzyki popularnej i filmowej. Wstęp wolny. Back to Big Band to energiczna orkiestra jazzowa z Czeladzi. W jej skład wchodzą młodzi utalentowani muzycy, których połączyła wspólna pasja grania muzyki. Są nimi absolwenci Państwowej Szkoły Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Będzinie oraz studenci Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Wszyscy oni tworzą muzykę pod kierownictwem młodego, aczkolwiek znanego i cenionego aranżera i kompozytora – Romana Hyli. Band uczył i uczy się od najlepszych, o czym świadczy współpraca z takimi twórcami jak Krzesimir Dębski i Henryk Kuźniak, który stworzył ścieżkę dźwiękową do filmów „Vabank” czy „Seksmisja”. Młodzi muzycy mają w swoim repertuarze utwory autorskie, jak również covery w nowych ciekawych aranżacjach, które prezentują wraz z solistami na scenach całego kraju. Koncert Back to Big Band jest jednym z wydarzeń wpisujących się w letnie koncerty w Parku Zielona, organizowane przez Pałac Kultury Zagłębia. W kolejne niedziele lipca w dąbrowskim parku zaprezentuje się Orkiestra Rozrywkowa Sojka Band, natomiast w sierpniu na scenę wyjdzie Miejska Orkiestra Dęta. W przypadku niesprzyjającej aury pogodowej koncert Sojki Band zostanie przeniesiony do Sali Teatralnej PKZ, gdzie ze względu na ograniczoną liczbę miejsc będą obowiązywać darmowe wejściówki dostępne w kasie PKZ oraz w systemie sprzedaży biletów online.   (s)

Wakacyjne podróże „Na tropie Tomka”

dodane 05.07.2017
[Region] Nowo otwarta przestrzeń edukacyjna „Na tropie Tomka” w Muzeum Śląskim w Katowicach to miejsce stworzone specjalnie dla rodzin z dziećmi, które zachęca do czytania książek, a przy okazji uczy szacunku do innych kultur i świata przyrody. Zabawa w poszukiwanie Tomka Wilmowskiego, zaginionego bohatera książek Alfreda Szklarskiego, to jedna z wielu atrakcji, które dla miłośników przygód przygotowało w wakacje Muzeum Śląskie. Przestrzeń edukacyjna „Na tropie Tomka”, zorganizowana specjalnie dla grup, czynna jest od wtorku do piątku w godz. 10.00–15.00. W wybrane dni Muzeum zaprasza na zwiedzanie w teatralizowanej formie. W trakcie minispektakli o poznawaniu dalekich krain, ludzi i kultur w wykonaniu grupy teatralnej Lufcik na Korbkę wspólnie „pobuszujemy” po niedawno otwartej wystawie. Zwiedzanie dla osób indywidualnych możliwe jest od wtorku do piątku od godz. 16.00 do 20.00 oraz w weekendy w godzinach otwarcia Muzeum, czyli od 10.00 do 20.00. W trakcie wyprawy poszukiwawczej śladami Tomka Wilmowskiego dorośli przypomną sobie fascynacje z lat młodości, a dzieci będą rozwiązywały przygotowane specjalnie dla nich zadania. Każda rodzina otrzyma plecak z mapą, notatnikiem i innymi przydatnymi w poszukiwaniach przedmiotami. Będzie też miała do wykonania zadanie – odnaleźć Tomka w ciągu 75-minutowej wyprawy. W świecie wyobraźni przemierzą pięć kontynentów: Afrykę, Amerykę Południową, Amerykę Północną, Australię i Azję. Historię przygód Tomka i wiedzę o kulturach, z którymi się zetknął, poznaje się za pomocą niemal wszystkich zmysłów: wzroku, węchu, słuchu i dotyku. Na zwiedzających czekają gry i zagadki rozwijające kreatywność i pomysłowość, a przede wszystkim wymagające współpracy dzieci i ich opiekunów. I tak na przykład, by odkryć znaczenie słów w języku Apaczów, konieczne będzie porozumienie się opiekuna z podopiecznym przez specjalnie zaprojektowany „głuchy telefon”. By odkryć tajemnice amazońskiego lasu część rodzinnej grupy będzie musiała skupić się na odczytaniu wskazówek z księgi, a druga rozpocząć poszukiwania ukrytych w scenografii zwierząt. Dzieci poczują także jak pachną egzotyczne przyprawy. Wystawa „Na tropie Tomka” ma uczyć odpowiedzialnego i mądrego podróżowania, ale też zachęcać do tego, by w książkach szukać odpowiedzi na nurtujące nas pytania. Na zajęcia dla grup zorganizowanych prowadzone są zapisy w Dziale Edukacji, tel. 32 /77 99 316, Muzeum Śląskie w Katowicach, ul. T. Dobrowolskiego 1, wstęp 5 zł od uczestnika (bilet nie obejmuje zwiedzania pozostałych wystaw). Warsztaty dla rodzin z dziećmi Lufcik „Na tropie Tomka”, odbędą się 15.07, godz. 16.00, 17.30, 05.08, godz. 16.00, 17.30, Stolarnia (spektakl w cenie biletu na wystawę), obowiązuje rezerwacja biletów w kasach lub na stronie: http://bilety.muzeumslaskie.pl. Zwiedzanie w teatralizowanej formie w wykonaniu grupy teatralnej Lufcik na Korbkę będzie powtórzeniem spektaklu z Nocy Muzeów. Teresa Stokłosa      

Premiera w plenerze

dodane 05.07.2017
[Dąbrowa Górnicza] 6 lipca odbędzie się dodatkowy seans Letniego Kina Plenerowego, podczas którego będzie można zobaczyć dąbrowską superprodukcję w reżyserii Jarosława Cyby pt.: „The Lord of the Stars”! Dodatkowy seans w klimacie parodii fantasy odbędzie się w czwartek o godzinie 21:30 w Fabryce Pełnej Życia. Spotkanie z autorem filmu tuż przed projekcją o godz. 21:00. Wstęp wolny. The Lord of the Stars pomimo angielskiej nazwy jest produkcją całkowicie amatorską, niezależną i zrealizowaną z własnych środków, przy wsparciu grupy przyjaciół, członków AKF Zagłębie oraz znanych twarzy polskiego kabaretu, które użyczyły głosu bohaterom filmu. Typowy filmowy pastisz, do którego przygotowania trwały aż 10 lat, posiadający wszelkie elementy niezbędne do powstania superprodukcji, w tym amerykańską flagę. Twórcą tytułu, autorem scenariusza, reżyserem, lecz także operatorem, montażystą i odtwórcą kilku ról w filmie, aspirującym do miana przeboju, jest Jarek Cyba – lider Kabaretu DNO. W produkcji znajdziemy nie tylko nawiązania do znanych scen i motywów z wielu kultowych filmów, ale także ze wszech miar absurdalne poczucie humoru. Jak przystało na produkcję fantasy, nie zabraknie również znamienitych postaci w tym: Gandalfa, Golluma, Wiedźmina, Conana, Shreka i Don Kichota.   Film niewątpliwie utrzymany jest w stylu komedii Marka Koterskiego oraz klimatu Latającego Cyrku Monthy Pythona. Głosu wszystkim postaciom użyczyły znane twarze polskiego kabaretu pokroju Joanny Kołaczkowskiej, Abelarda Gizy, Grzegorza Halamy czy Piotra Bałtroczyka.   (s)

„Trzy noce w Śródziemiu” – projekcje filmowe

dodane 04.07.2017

„Eurydyka – Pieta”. Pierwsza w Polsce wystawa Brachy L. Ettinger

dodane 04.07.2017
[Region] Na pierwszą w Polsce indywidualną i przekrojową wystawę uznanej w świecie artystki Brachy L. Ettinger zapraszają od 7 lipca Muzeum Śląskie oraz Uniwersytet Śląski. Artystka jest przedstawicielką tzw. drugiego pokolenia, córką ocalałych z Holocaustu polskich Żydów. Uważana jest obecnie za jedną z wiodących postaci Nowego Malarstwa Europejskiego. Na ekspozycji „Eurydyka – Pieta”, prezentowane będą prace z ostatnich trzech dekad jej twórczości nawiązujące do motywu straty i miłości w kontekście okrucieństw wojny i pamięci o tragedii Holocaustu. Wernisaż wystawy odbędzie się w piątek, 7 lipca o godz. 19.00 w starej siedzibie Muzeum Śląskiego przy ul. W. Korfantego 3. Bracha Lichtenberg Ettinger (ur. 1948 w Tel Awiwie), to artystka interdyscyplinarna, teoretyczka kultury, wykładowczyni European Graduate School oraz praktykująca psychoanalityczka. Obecnie dzieli swój czas pomiędzy Tel Awiw i Paryż, gdzie mieszka i pracuje. Ettinger podejmuje w swojej twórczości tematykę traumatycznej historii, zbiorowej i indywidualnej pamięci oraz ich przetwarzania w kontekście abstrakcji i figuratywności. Jednocześnie w środowisku akademickim uznana jest za jedną z głównych teoretyczek współczesnej psychoanalizy lacanowskiej i różnicy płciowej. Jej myśl, związana z zagadnieniami podmiotowości, kobiecości, nieświadomości, pamięci i traumy, pojawia się jako narzędzie analizy we współczesnej krytyce literackiej i filmowej,  teorii kultury, historii sztuki oraz w badaniach na przecięciu etyki i estetyki. Jest autorką licznych artykułów naukowych, których część została zebrana m.in. w monografiach „Matrix. Halal(a) – Lapsus. Notes on Painting” 1985–1992 (MoMA, Oxford 1993), “The Matrixial Borderspace “ (University of Minnesota Press 2006) oraz “And My Heart Wound-Space” (University of Leeds Press 2015).   Dzieła artystki pokazywane były w takich instytucjach jak Centrum Pompidou w Paryżu, Muzeum KIASMA w Helsinkach, ICA w Bostonie, National Museum for Women in the Arts w Waszyntonie, Whitechapel w  Londynie, Art Gallery of New South Wales w Sydney, Villa Medici w Rzymie, Stedelijk Museum w Amsterdamie oraz Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Najważniejsze wystawy indywidualne to m.in. „And My Heart, Wound-Space Within Me. Eurydice – Medusa” podczas XIV Biennale w Stambule (2015), a także wystawy w Musée des Beaux-Arts w Angers, Casco w Utrechcie, Fundació Antoni Tàpies w Barcelonie, Muzeum Zygmunta Freuda w Londynie, BOZAR – Palais des Beaux-Arts w Brukseli, Muzeum Izraelskim w Jerozolimie, Musée des Beaux-Arts w Calais, MoMA w Oksfordzie, Le Nouveau Musée w Villeurbanne, Museum of Art w Pori oraz The Drawing Center w Nowym Jorku. Obrazom olejnym prezentowanym na wystawie „Eurydyka – Pieta”, nad którymi praca trwa niejednokrotnie przez wiele lat, będą towarzyszyć rysunki z całego okresu twórczości, a także trzy instalacje wideo. Ważnym elementem są również notesy ukazujące zalążki procesu twórczego i myśli teoretycznej Brachy L. Ettinger, dokumentujące także jej pracę psychoanalityczną. Twórczość Brachy Ettinger dotyka tematyki osobistej, traumy, pamięci, nieświadomości, kobiecego upodmiotowienia oraz przejścia od niewidzialności do widzialności. Jej psychoanalityczne podejście do abstrakcji wydobywające niejednoznaczność obrazu wiąże się z wieloletnim procesem nakładania kolejnych warstw farby, gdzie zamalowywanym „wyjściowym materiałem” są często fotografie lub ich fragmenty, zaczerpnięte z rodzinnych archiwów, materiałów prasowych bądź publikacji historycznych, przedstawiające kobiety i dzieci – ofiary Shoah. Proces ten nie jest jednak przykrywaniem bolesnego obrazu czy zacieraniem śladów, lecz raczej gestem nakierowanym na zbliżenie się do niego. Forma abstrakcyjna – kolor, światło, linia – operuje na traumatycznym przekazie, niejako przepracowując go i przetwarzając. Widz doświadcza obrazu jako poświaty wyzierającej spod półprzezroczystych warstw nakładanych przez lata delikatnymi, „głaszczącymi” ruchami w procesie malowania, które „pamięta” rany. Kuratorką wystawy, która potrwa do 2 września jest dr Anna Chromik. Teresa Stokłosa  

Fantastyczna Akademia Literatury – Beata Ostrowicka

dodane 04.07.2017
[Sosnowiec] Już w piątek 7 lipca o godz. 11.00 w Filii nr 14 – Zagórze przy ul. T. Zapały 10 w Sosnowcu odbędzie się wyjątkowe wakacyjne spotkanie autorskie z Beatą Ostrowicką – autorką popularnych książek dla dzieci i młodzieży. Zapraszamy wszystkich miłośników literatury fantastycznej i nie tylko. Wstęp wolny.   Beata Ostrowicka – polska pisarka, autorka licznych książek dla dzieci i młodzieży. Absolwentka Wydziału Filozofii Uniwersytetu Jagiellońskiego. Mieszka w Krakowie. Zadebiutowała w 1995 roku przygodowo-historyczną powieścią „Niezwykłe wakacje”. Jest autorką wielokrotnie nagradzanych książek, uwielbianych przez najmłodszych czytelników. Na jej koncie znalazły się m.in.: II Nagroda Literacka w konkursie „Książka Roku”, prestiżowy wpis na Listę Honorową im. Hansa Christiana Andersena i tytuł „Bestsellerek Roku”. Część książek autorki uzyskała kwalifikacje do zapisu systemem Braille'a, w celu udostępnienia ich dzieciom niewidzącym.   Utwory Beaty Ostrowickiej zwracają uwagę żywą akcją, ciekawą intrygą i humorem. Zawierają elementy powieści historycznej, baśni i powieści fantastycznej, wzbogacone są także o wątek sensacyjny i przygodowy.   Spotkanie stanowi część projektu MBP „Literaccy władcy fantazji, czyli lato z biblioteką”, dofinansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Programu Operacyjnego „Promocja literatury i czytelnictwa”.   (s)  
Wróć
Nowsze 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 432 433 434 435 436 437 438 439 440 441 442 443 444 445 446 447 448 449 450 451 452 453 454 455 456 457 458 459 460 461 462 463 464 465 466 467 468 469 470 471 472 473 474 475 476 477 478 479 480 481 482 483 484 485 486 487 488 489 490 491 492 493 494 495 496 497 498 499 500 501 502 503 504 505 506 507 508 509 510 511 512 513 514 515 516 517 518 519 520 521 522 523 524 525 526 527 528 529 530 531 532 533 534 535 536 537 538 539 540 541 542 543 544 545 546 547 548 549 550 551 552 553 554 555 556 557 558 559 560 561 562 563 564 565 566 567 568 569 570 571 572 573 574 575 576 577 578 579 580 581 582 583 584 585 586 587 588 589 590 591 592 593 594 595 596 597 598 599 600 601 602 603 604 605 606 607 608 609 610 611 612 613 614 615 616 617 618 619 620 621 622 623 624 625 626 627 628 629 630 631 632 633 634 635 636 637 638 639 640 641 642 643 644 645 646 647 648 649 650 651 652 653 654 655 656 657 658 659 660 661 662 663 664 665 666 667 668 669 670 671 672 673 674 675 676 677 678 679 680 681 682 683 684 685 686 687 688 689 690 691 692 693 694 695 696 697 698 699 700 701 702 703 704 705 706 707 708 709 710 711 712 713 714 715 716 717 718 719 720 721 722 723 724 725 726 727 728 729 730 731 732 733 734 735 736 737 738 739 740 741 742 743 744 745 746 747 748 749 750 751 752 753 754 755 756 757 758 759 760 761 762 763 764 765 766 767 768 769 770 771 772 773 774 775 776 777 778 779 780 781 782 783 784 785 786 787 788 789 790 791 792 793 794 795 796 797 798 799 800 801 802 803 804 805 806 807 808 809 810 811 812 813 814 815 816 817 818 819 820 821 822 823 824 825 826 827 828 829 830 831 832 833 834 835 836 837 838 839 840 841 842 843 844 845 846 847 848 849 850 851 852 853 854 855 856 857 858 859 860 861 862 863 864 865 866 867 868 869 870 871 872 873 874 875 876 877 878 879 880 881 882 883 884 885 886 887 888 889 890 891 892 893 894 895 896 897 898 899 900 901 902 903 904 905 906 907 908 909 910 Starsze

Alert

 

Jesteś świadkiem ważnego wydarzenia?
Urzędnicza bezmyślność dobrowadza Cię do szału?
Wiesz o czymś, co może zainteresować media?

 

Napisz do "Wiadomości Zagłębia": redakcja@wiadomoscizaglebia.pl

KONKURSY

 

PRACA

 

 

 

 

Adres redakcji:

"Wiadomości Zagłębia"
ul. Kilińskiego 43

41-200 Sosnowiec

e-mail: redakcja@wiadomoscizaglebia.pl