Informujemy, że na tej stronie stosujemy pliki cookies (tzw. ciasteczka). Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Jeśli chcą Państwo zmienić tę opcję, należy zmienić ustawienia przeglądarki dotyczące przechowywania i uzyskiwania dostępu do plików cookies w Państwa komputerze. Rozumiem komunikat.

Kliknij tu aby zamknąć powiadomienie.

ARCHIWUM DZIAŁU: Kultura

Prapremiera „Don Desiderio” – po raz pierwszy w niepodległej Polsce

dodane 18.10.2018
[Region] Polska prapremiera sceniczna oryginalnej wersji językowej opery „Don Desiderio” Józefa Michała Ksawerego Poniatowskiego zainauguruje sezon 2018/2019 w bytomskiej Operze Śląskiej. W sobotę, 20 października, o godz. 18.00 rozpocznie się niezwykły spektakl 178-letniej opery buffa,  po raz pierwszy wystawiony w niepodległej Polsce.   –  To wyjątkowe wydarzenie, bo od czasu wystawienia we Lwowie „Don Desideria” w 1878 roku  żaden polski teatr nie interesował się tym kompozytorem – powiedział podczas konferencji prasowej dyrektor, Łukasz Goik. - Prezentacją tego tytułu Opera Śląska wpisuje się zatem w XXI-wieczny nurt przywracania życia dziełom zapomnianym. Nasza prapremiera to kolejne ważne, kulturalne osiągnięcie w roku 100-lecia odzyskania niepodległości Polski, przypominające europejską twórczość  znakomitych rodaków – podkreślił dyrektor bytomskiej sceny.   Józef Michał Ksawery Poniatowski, prawnuk ostatniego polskiego króla, był utalentowanym, lecz dziś zapomnianym kompozytorem, chociaż to  jeden z trzech tylko Polaków, którego dzieła prezentowano w mediolańskiej La Scali, po Franciszku Mireckim i przed Krzysztofem Pendereckim. Jego dziadek, podkomorzy nadworny koronny, Kazimierz Poniatowski był rodzonym bratem Stanisława Augusta, ostatniego króla Polski. Przyszedł na świat w roku 1816 w Rzymie. Nie tylko komponował, ale także śpiewał tenorem i skutecznie działał jako dyplomata Napoleona III, po detronizacji towarzysząc mu na wygnaniu w Londynie. Jest autorem dziewięciu oper włoskich i trzech  francuskich, ale tylko jedna  wystawiona była w XIX w. na ziemiach polskich -  właśnie „Don Desiderio”, którą skomponował w wieku 24 lat. Po raz pierwszy opera ta, z librettem Cassiano Zaccagniniego, została pokazana w 1840 r. w Teatro dei Ravvivati w Pizie. Natomiast 140 lat temu, w 1878 r. Teatrze Miejskim we Lwowie, odbyła się premiera dla polskiej publiczności i w polskim tłumaczeniu literata Leona Sygietyńskiego. W wersji koncertowej zaprezentowano ją współcześnie w Krakowie podczas XII Festiwalu Muzyki Polskiej 2016.   Realizację spektaklu powierzono młodym, ale  znanym z wielu dokonań twórcom. Reżyseruje, mająca już doświadczenie z operą Poniatowskiego, Ewelina Pietrowiak, kierownictwo muzyczne objął Jakub Kontz, którego widzowie pamiętają z ubiegłorocznej, doskonałej premiery „Mocy przeznaczenia” G. Verdiego. W jednej z głównych ról, Angioliny, zobaczymy Joannę Woś (sopran koloraturowy), specjalizującą się w partiach operowych okresu włoskiego belcanta, propagatorkę muzyki autora „Don Desiderio”.   Uwspółcześniona w bytomskim teatrze akcja zaczyna się bardzo dramatycznie, bo od wypadku samochodowego. Auto, którym jadą Don Desiderio i notariusz Don Curzio ze smutną wiadomością, uderza w drzewo. W kolejnej scenie widzimy tych bohaterów, jak wchodzą w środku nocy do domu Riccardo, przyjaciela Don Desiderio,  aby powiadomić jego żonę Placidę i córkę Angiolinę o śmierci ich męża i ojca. Czy jest coś, co może pocieszyć kobiety w obliczu tragedii? Być może spadek, który dziedziczą, ale tu są pewne warunki… I czy naprawdę mamy do czynienia ze śmiercią Riccardo?  Od tego momentu toczy się akcja pełna pomyłek i intryg, splot niefortunnych wydarzeń sprawia, że utwór ten można nazwać nie tylko opera buffa, czyli komiczną, lecz czarną komedią. – Desiderio to pechowiec w pełnym znaczeniu tego słowa, ciągle kogoś uderza przez przypadek, przewraca, co może bawić widza, ale tak naprawdę jest smutne – powiedziała reżyser, Ewelina Pietrowiak. – Dla mnie jest postacią tragiczną, która w pewnym momencie chce nawet popełnić samobójstwo, gdy okazuje się, że przez niego cała rodzina  „zmarłego” przyjaciela traci majątek. Warta uwagi jest walka z samym sobą głównego bohatera, jego wewnętrzne dylematy – dodała. Podobnie jak akcja, scenografia także została przełożona na współczesną wizję plastyczną. Scenograf i kostiumolog Aleksandra Gąsior zdradziła, iż zainspirowała się oczywiście Włochami, prowincjonalnym stylem pałacowym i motywami festiwalu kwiatów, których na scenie nie zabraknie. Jak wiele utworów scenicznych, „Don Desiderio” jest ponadczasowy. Zawiera wątek miłosny, obnaża hipokryzję w stosunkach rodzinnych oraz uczucia determinowane zasobem portfela. Te problemy społeczno-obyczajowe, znamienne nie tylko w XIX wieku, nadal są bliskie  współczesnemu odbiorcy. W muzyce znać wpływy Gioacchino  Rossiniego, który podobno był zachwycony dziełem Poniatowskiego, a melodyka urzeka stylem właściwym epoce belcanto. Będzie to prapremierowy wieczór z gwiazdami Opery Śląskiej. Wystąpią znani i oklaskiwani soliści, orkiestra i chór pod dyrekcją Jakuba Kontza. Jako Don Desiderio zaśpiewają:  Stanislav Kuflyuk, Adam Woźniak, Don Curzio: Szymon Komasa, Kamil Zdebel,  Angiolina: Joanna Woś, Ewa Majcherczyk,  Federico: Sławomir Naborczyk, Adam Sobierajski, Matteo: Bogdan Kurowski, Zbigniew  Wunsch, Placida: Anna Borucka, Iwona Noszczyk, Riccardo: Maciej Komandera, Juliusz  Ursyn-Niemcewicz. Spektakl powstał we współpracy z Towarzystwem Muzyki Polskiej w Krakowie.   Premierze towarzyszy wystawa prac, znanego w Polsce z licznych projektów, artysty malarza z Dąbrowy Górniczej, Macieja Kota. Wszystkie obrazy są inspirowane operą J. M. K. Poniatowskiego. Teresa Stokłosa  

Mistrzowie scenografii nagrodzeni

dodane 17.10.2018
[Region] Muzeum Śląskie zaprasza na galę wieńczącą tegoroczną edycję Konkursu o Nagrodę Scenograficzną im. Jerzego Moskala. Rozstrzygnięcie oraz wręczenie nagród odbędzie się w audytorium Muzeum (poziom -4) przy ul. Dobrowolskiego 1 w Katowicach w czwartek, 18 października, o godz. 18.00. Wstęp wolny. Konkurs o Nagrodę Scenograficzną im. Jerzego Moskala jest organizowany przez Centrum Scenografii Polskiej Oddział Muzeum Śląskiego w Katowicach. Biorą w nim udział absolwenci scenografii oraz artyści wykorzystujący w swojej twórczości warsztat scenograficzny. Patronem tego wyjątkowego w skali kraju konkursu oraz przyznawanej jego laureatom nagrody jest Jerzy Moskal (1930-2016) – artysta plastyk tworzący plakat, grafikę prasową i wydawniczą oraz kolaż, a równocześnie wybitny scenograf, autor scenografii do wielu przedstawień telewizyjnych i teatralnych. Był założycielem i pierwszym dyrektorem (w latach 1991-2005) katowickiego Centrum Scenografii Polskiej. Zadaniem tej unikatowej w skali kraju placówki jest zachowanie oraz popularyzacja dorobku scenograficznego. Zgłoszenia konkursowe zostały podzielone na kategorie: dyplom magisterski – scenografia teatralna, dyplom magisterski – scenografia filmowa, dyplom magisterski – kostium, dyplom magisterski – widowisko, dyplom licencjacki – scenografia teatralna, dyplom licencjacki – scenografia filmowa, dyplom licencjacki – kostium, dyplom licencjacki – widowisko, realizacja scenografii teatralnej, realizacja scenografii filmowej, kostium, widowisko. W skład jury weszli: Bohdan Cieślak, Agata Duda-Gracz, Jarosław Kilian, Bogdan Król, Izabela Stronias i Barbara Zawada. Nominowano do nagrody 24 artystów, którzy będą prezentować swoje prace w czwartek, 18 października, w godz. 10.00-16.00 w audytorium Muzeum. Spośród nich zostaną wyłonieni laureaci. Prezentacja będzie stanowiła punkt wyjścia do dyskusji pedagogów i ich uczniów z widzami na temat kierunków rozwoju tej dziedziny twórczości. Nominowane i nagrodzone prace będzie można oglądać do 28 października na wystawie „Wymiary scenografii” w budynku Centrum Scenografii Polskiej Oddziału Muzeum Śląskiego. Wszystkim nominowanym oraz laureatom zostaną wręczone dyplomy zaprojektowane przez Tomasza Olszewskiego, zwycięzcę rozstrzygniętego 13 października minikonkursu na projekt dyplomu tegorocznej edycji zmagań.   (TS)

VI Forum Rekonstrukcji Obiektów Historycznych – Trójkąt Trzech Cesarzy

dodane 17.10.2018
[Sosnowiec] Stowarzyszenie na Rzecz Ochrony Dziedzictwa Przyrodniczego i Kulturowego Moje Miasto, Katedra Geografii Regionalnej i Turyzmu WNoZ UŚ, Komisja Krajobrazu Kulturowego PTG, Forum dla Zagłębia Dąbrowskiego oraz Sosnowiecki Park Naukowo-Technologiczy zapraszają 19 października o godz. 10.00 na VI Forum Rekonstrukcji Obiektów Historycznych. Tematem tegorocznej konferencji jest Trójkąt Trzech Cesarzy – unikatowe wartości i możliwości ich wykorzystania. Konferencja, adresowana do wszystkich instytucji i osób zainteresowanych historią i kulturą regionu, odbędzie się w Sosnowieckim Parku Naukowo-Technlogicznym przy ul. Wojska Polskiego 8. Jej nadrzędnym celem jest podjęcie działań zmierzających do kompleksowej rewitalizacji historycznego i unikatowego miejsca znanego jako Trójkąt Trzech Cesarzy oraz podjęcie starań na rzecz jego prawnej ochrony w formie parku kulturowego.   Wśród prelegentów są m.in. : Urszula Myga-Piątek z Komisji Krajobrazu Kulturowego PTG, Katedry Geografii Regionalnej i Turyzmu Wydziału Nauk o Ziemi UŚ , Grzegorz Odoj z Wydziału Nauk Społecznych UŚ, Waldemar Szendera z Pracowni Żywokost, Grzegorz Jankowski z Katedry Geografii Fizycznej Wydziału Nauk o Ziemi UŚ, Jarosław Krajniewski z Muzeum Miejskiego „Sztygarka” w Dąbrowie Górniczej, Aleksander Wolski z Górnośląskiej Wyższej Szkoły Handlowej, Edward Wieczorek z Regionalnej Pracowni Krajoznawczej PTTK, Stanisław Czekalski z Forum dla Zagłębia Dąbrowskiego, Andrzej Soczówka z Katedry Geografii Ekonomicznej Wydziału Nauk o Ziemi UŚ oraz Tomasz Szewczyk z Urzędu Miejskiego w Mysłowicach. Udział w konferencji jest bezpłatny, warunkiem uczestnictwa jest rejestracja udziału poprzez wypełnienie Karty Zgłoszenia dostępnej na stronie: http://www.miasto.org.pl/index.phpoption=com_content&task=view&id=67&Itemid=21. Po konferencji organizatorzy zapraszają na spacer po Trójkącie Trzech Cesarzy w towarzystwie przewodników: Stanisława Czekalskiego i Edwarda Wieczorka.   (s)

15-lecie Chóru Zorza – koncert

dodane 16.10.2018
[Dąbrowa Górnicza] Zadebiutował w 2003 roku na deskach Pałacu Kultury Zagłębia. 20 października o godz. 17:00 Chór Zorza ponownie zaprezentuje się na jego scenie, by uczcić 15-lecie swojej działalności artystycznej. Chór Zorza, niegdyś zespół Nasze Serca, powstał w Dąbrowie Górniczej, a jego założycielami i opiekunami artystycznymi od samego początku są Elżbieta Bartosik-Kaźmierska (solistka Opery Śląskiej) oraz Jerzy Kołodziej (oboista Filharmonii Narodowej). Od dnia swojego debiutu, tj. 13 listopada, chór aktywnie włącza się w życie kulturalne miasta.   Chór przez lata wypracował swój własny, oryginalny styl wykonawczy, przygotowując własne opracowania znanych arii operetkowych, musicalowych oraz światowych standardów rozrywkowych, choć już na początku swojej muzycznej drogi nie bał się sięgać po repertuar G. Verdiego, czy zespołów Śląsk i Mazowsze.   Zespół ma za sobą ponad 300 koncertów na terenie Dąbrowy Górniczej i okolic oraz na scenie zagranicznej. W 2014 roku „Zorza” otrzymała Grand Prix na Festiwalu w Siewierzu, a dwa lata później występowała z solistami operetki gliwickiej w „Zemście Nietoperza” Johanna Straussa. Niewiele polskich chórów może poszczycić się tak długim stażem pracy w kulturze. Z okazji swojego jubileuszu Chór Zorza przygotował dla publiczności specjalny program, który zaprezentuje 20 października na scenie Sali Teatralnej Pałacu Kultury Zagłębia. Koncert z pewnością zachwyci niejednego wielbiciela muzyki śpiewanej na żywo. Bilety wstępu na koncert są w cenie 10 zł.   (s) foto: Marek Wesołowski

Bolesław Biegas i skandale w sztuce

dodane 15.10.2018
[Region] Muzeum Śląskie w Katowicach zaprasza na spotkanie z twórczością Bolesława Biegasa (1877–1954), rzeźbiarza, malarza i dramaturga spod Ciechanowa. Był jednym z najoryginalniejszych polskich twórców pierwszej połowy XX w., od 24 roku życia do śmierci mieszkał i tworzył w Paryżu. Ekspozycji towarzyszy wykład Piotra Sarzyńskiego o skandalach w sztuce – 17 bm. o godz. 18.00. W Galerii Interim na poziomie -2 Muzeum Śląskiego, w przestrzeni Galerii sztuki polskiej 1800–1945, można już oglądać miniwystawę czasową „Bolesław Biegas. Gdy sztuka spotyka się z polityką”, która potrwa do 7 stycznia 2019 r. Jej kurator Piotr Sarzyński przypomina trzy polityczne obrazy artysty, które wywołały skandale na wystawach w Salonie Niezależnych w Paryżu w latach 1907–1908. – Pierwszym z nich jest „Wojna rosyjsko-japońska”, przedstawiający dwóch mężczyzn splecionych w walce jujitsu, to car Mikołaj II oraz cesarz Mutsuhito – wyjaśnia Paweł Doś, rzecznik prasowy Muzeum. – Kolejnym obrazem jest zachowany tylko we fragmencie „Neron na ziemi polskiej”, nawiązujący do słynnego szkolnego strajku dzieci we Wrześni w latach 1901–1902. Trzeci to „Zdradzieckie rady” („Polityczne zaloty”), ukazujący cesarza Wilhelma II w towarzystwie cara Mikołaja II. Obrazy te były eksponowane na paryskim Salonie Niezależnych tylko pierwszego dnia, ponieważ, jako naruszające dobre imię osób publicznych, decyzją komisarza policji zostały usunięte z wystawy. Policyjna interwencja odbiła się szerokim echem we francuskiej i zagranicznej prasie – dodaje. Bolesław Biegas (Biegański) był chłopskim synem o wielkim, samorodnym talencie. Dzięki możnym protektorom studiował w  krakowskiej Szkole Sztuk Pięknych, wcześnie zaczął wystawiać w Wiedniu, Monachium i Berlinie. Na stałe osiadł w Paryżu, gdzie związał się ze środowiskiem polskich artystów i zdobył wielkie uznanie. Po II wojnie światowej jego sława przygasła, był zbyt wielkim indywidualistą, by dostosowywać się do nowych trendów. Nie ożenił się, nie miał dzieci, cały majątek zapisał  Polskiemu Towarzystwu Historyczno-Literackiemu w Paryżu. Od lat 70. XX. obserwuje się stały  wzrost  zainteresowania jego ponadczasową twórczością, organizowane są wystawy, a dzieła uzyskują wysokie ceny. W 2011 r. utworzono stałą ekspozycję w Muzeum Mazowieckim w Płocku, skupiającą ponad 230 prac ze zbiorów paryskich – PTH-L i Biblioteki Polskiej oraz kolekcjonerów prywatnych, państwa Marzeny i Roberta Szustkowskich. W 2015 r., w Muzeum im. B. Biegasa w Warszawie otwarto największą na świecie wystawę stałą  jego rzeźby i malarstwa, także we współpracy polsko-francuskiej. Natomiast w roku 2016, w Ciechanowie, powstał ogromny mural poświęcony twórczości artysty. Prezentacja bulwersujących widzów obrazów Biegasa na paryskim Salonie Niezależnych, to jeden z tematów wykładu Piotra Sarzyńskiego pt. „Skandale w sztuce”, który odbędzie się w Muzeum Śląskim w środę, 17 października, o godz. 18.00 w sali H na poziomie -3. Wydarzenia z początku XX w. będą stanowić punkt wyjścia do pokazania, jaką rolę pełnił skandal w historii sztuki oraz jak z niezamierzonej i niechcianej okoliczności towarzyszącej przekształcał się w element świadomej strategii artystycznej. Kurator wystawy opowie również, co wywoływało skandale,  które tabu było najwrażliwsze i dlaczego oraz jak zmieniało się podejście społeczeństwa i władzy do prowokacyjnej sztuki. Odniesie się także do pytania, czy artyści na skandalach tracili, czy zyskiwali oraz jaki jest związek między skandalem w sztuce a oceną jej wartości. Bilety na wykład w cenie 1 zł do nabycia w kasie przed rozpoczęciem spotkania. Teresa Stokłosa

Jestem chory na Polskę – wystawa prac Jerzego Dudy-Gracza

dodane 11.10.2018
[Dąbrowa Górnicza] „Jestem chory na Polskę” to tytuł wystawy dzieł autorstwa Jerzego Dudy-Gracza, która odbędzie się od 12 października do 30 listopada w Galerii Sztuki Pałacu Kultury Zagłębia. Wstęp na wystawę jest wolny. – Maluję świat, który odchodzi, umiera, gdzie więcej jest snu, zdarzeń z dzieciństwa, świat w pejzażu przedindustrialnym. Na moich obrazach nie ma drutów telefonicznych, kabli, anten satelitarnych, samochodów, samolotów – tego wszystkiego, co zaprowadzi człowieka z powrotem na drzewo, jeżeli nadal będzie się tak intensywnie rozwijał pod tym względem – tymi słowami swoją twórczość opisywał Jerzy Duda-Gracz, malarz, rysownik, scenograf, wykładowca i wyjątkowy twórca.   – Choć porównywano go do Petera Bruegla, to nikt – tak jak on – nie potrafił obnażyć ludzkich wad. Karykaturalnie zdeformowane postacie, czytelne symbole i groteska w każdym pociągnięciu pędzla, to jego cechy charakterystyczne – opowiada Iwona Strzelewicz-Ziemiańska, kuratorka wystawy. – Tematami malarskich felietonów Jerzego Dudy-Gracza były nie tylko głupota, nietolerancja, zakłamanie, chamstwo, lenistwo i ślepa fascynacja pieniądzem, ale również ból istnienia. Najbardziej widać to w Golgocie Jasnogórskiej, która w jego interpretacji jest drogą krzyżową Polski i Polaków pełną współczesnych odniesień. Wbrew pozorom każde jego dzieło jest pełne miłości do ojczyzny i człowieka – wyjaśnia kuratorka.   Duda-Gracz pozostawił po sobie ponad 3000 dzieł, które łącznie tworzą 7 cykli malarskich. Prezentowane były w najsłynniejszych muzeach i galeriach na całym świecie, a teraz część z nich zawiśnie w nowoczesnych przestrzeniach Galerii Sztuki Pałacu Kultury Zagłębia.   Wernisaż wystawy wraz z wykładem prowadzonym przez Iwonę Strzelewicz-Ziemiańską odbędzie się 12 października o godzinie 17:30. W trakcie trwania ekspozycji odbędą się oprowadzania kuratorskie oraz specjalne warsztaty dla dzieci i młodzieży pt.: „Ja w bieli i czerwieni”.   Dajmy sobie szansę zachorować na Polskę i sztukę wybitnego artysty, zwłaszcza że wstęp na wystawę jest bezpłatny.   (s)

Debata o mężczyznach na Targach Książki

dodane 11.10.2018
[Region] Podczas Targów Książki, które odbędą się od 12 do 14 października w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach, Muzeum Śląskie zaprasza do zapoznania się z bogatą ofertą muzealnych wydawnictw oraz na debatę „Od górnika do architekta – wizerunek śląskiego mężczyzny”. Spotkanie, które towarzyszy trwającej w Muzeum wystawie „Męska rzecz”, odbędzie się niedzielę, 14 października, o godz. 16.00 w Forum 1 MCK-u. Wstęp na targi i debatę jest wolny. Czwarta edycja Śląskich Targów Książki to znakomici autorzy, oferta wydawnictw przygotowana przez ponad 180 wystawców, warsztaty, spotkania literackie, dyskusje, atrakcje dla dzieci i wystawy. – Tradycyjnie udział w nich bierze także Muzeum Śląskie, które przez cały czas zaprasza na stoisko nr 98 – mówi Paweł Doś, rzecznik prasowy Muzeum. – Czekać tam będą na zwiedzających wydawnictwa muzealne oraz gadżety dla dzieci i dorosłych w promocyjnych cenach. Polecamy szczególnie katalogi najnowszych wystaw, zorganizowanych w naszym Muzeum w tym roku.   Ważnym wydarzeniem podczas targów będzie organizowana przez Muzeum Śląskie debata „Od górnika do architekta – wizerunek śląskiego mężczyzny”. Spotkanie zostanie osnute wokół wystawy „Męska rzecz” oraz spektaklu „Drach” na podstawie powieści Szczepana Twardocha w reżyserii Roberta Talarczyka, którego premiera odbędzie się 21 października. Uczestnicy odniosą się do przemian w postrzeganiu mężczyzn oraz męskości w regionie, gdzie kluczowa do niedawna figura górnika staje się reliktem przeszłości. Opowiedzą o tym, jak mężczyźni i męskości opowiadane są w literaturze, teatrze i sztuce. Przyjrzą się zwłaszcza temu, jak obraz śląskiego mężczyzny został przedstawiony w książce „Drach” i jak ukazany zostanie w jej scenicznej adaptacji.   W debacie, moderowanej przez prof. Zbigniewa Kadłubka, wezmą udział Krystyna Pieronkiewicz-Pieczko i Małgorzata Paul z Muzeum Śląskiego, etnolożki i kuratorki wystawy, a także dyrektor Teatru Śląskiego Robert Talarczyk i kierownik literacki teatru Miłosz Markiewicz. Debata potrwa ok. 50 min.   (TS)
Wróć

Alert

 

Jesteś świadkiem ważnego wydarzenia?
Urzędnicza bezmyślność dobrowadza Cię do szału?
Wiesz o czymś, co może zainteresować media?

 

Napisz do "Wiadomości Zagłębia": redakcja@wiadomoscizaglebia.pl

KONKURSY

 

 

PRACA

 

 

 

 

Adres redakcji:

"Wiadomości Zagłębia"
ul. Kilińskiego 43

41-200 Sosnowiec

e-mail: redakcja@wiadomoscizaglebia.pl