Informujemy, że na tej stronie stosujemy pliki cookies (tzw. ciasteczka). Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Jeśli chcą Państwo zmienić tę opcję, należy zmienić ustawienia przeglądarki dotyczące przechowywania i uzyskiwania dostępu do plików cookies w Państwa komputerze. Rozumiem komunikat.

Kliknij tu aby zamknąć powiadomienie.

ARCHIWUM DZIAŁU: Kultura

Wydarzenia towarzyszące wystawie o Reformacji

dodane 08.02.2018
[Region] W pierwszym kwartale 2018 r. Muzeum Śląskie zaprasza na wydarzenia towarzyszące wystawie „Wszystko osiąga się przez nadzieję… Kulturowe dziedzictwo Reformacji na Śląsku”. Przygotowano cykl pokazów filmowych, dyskusje, a także rezydencję artystyczną we współpracy z Galerią Szara.   Wystawa „Wszystko osiąga się przez nadzieję. Kulturowe dziedzictwo Reformacji na Śląsku” akcentuje bogatą, 500-letnią tradycję kościoła reformacyjnego w regionie. Skupienie uwagi na Kościele ewangelicko-augsburskim służy pobudzeniu refleksji nad obecnością ewangelików na Śląsku i przybliża ich tożsamość wyznaniową. Ruch reformacyjny połączył działalność religijną z powszechną edukacją, wpłynął na architekturę sakralną oraz muzykę, spopularyzował też druk. – W styczniu w stolarni odbyła się kolejna debata z cyklu „Pokłosie reformacji”, poświęconego podejmowaniu tematu konfliktów religijnych na deskach teatrów – przypomina Danuta Piękoś-Owczarek, kierownik Działu Promocji. – Natomiast dyrektor Filharmonii Śląskiej prof. Mirosław Jacek Błaszczyk w rozmowie z dyr. Muzeum Alicją Knast wspominał swojego nauczyciela Karola Stryję, jednego z najwybitniejszych polskich dyrygentów, inicjatora m.in. Międzynarodowego Konkursu Dyrygenckiego im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach – dodaje. Natomiast w trzy wtorki lutego (13, 20, 27) Muzeum Śląskie zaprasza na spotkania z filmami dokumentalnymi red. Wiesława Głowacza pochodzącymi z archiwum katowickiej TVP. Kolejno zobaczymy „Ks. Jerzego Trzanowskiego, słowiańskiego Lutra”, „Biskupa Bursche – postać i dzieło” oraz „Matkę Ewę z Miechowic”. Wszystkim projekcjom towarzyszyć będzie spotkanie z twórcą. – Z kolei 16 marca o godz. 18.00, w piątek, zapraszamy na wernisaż wystawy „Praca z nadzieją na…”, będącej efektem rezydencji artystycznej realizowanej we współpracy z Galerią Szara – mówi Danuta Piękoś-Owczarek. – Dwoje artystów, czyli Anna Orłowska i Piotr Bosacki, odniosło się do dziedzictwa reformacji z perspektywy współczesności. Kuratorką projektu jest Joanna Rzepka-Dziedzic, wystawę oglądać będzie można w Galerii Szarej do 21 kwietnia. Wstęp na wszystkie wydarzenia jest wolny – wyjaśnia.   Teresa Stokłosa

„Kochać – jak to łatwo powiedzieć”, czyli koncertowe „Walentynki” w PKZ

dodane 07.02.2018
[Dąbrowa Górnicza]   „Kochać – jak to łatwo powiedzieć”, o wiele trudniej jest sprostać wszystkim gustom muzycznym osób zakochanych, jednak tego trudnego wyzwania podejmie się Pałac Kultury Zagłębia, który z okazji walentynek przygotował cztery koncerty, każdy w innym klimacie artystycznym i na innej scenie. Święto zakochanych w PKZ będzie miało charakter wielowymiarowy, nie tylko ze względu na różne gatunki muzyczne prezentowane na jego scenach, lecz także z powodu pewnego rodzaju podróży po różnych epokach i szerokościach geograficznych. SORRY BOYS… LOVE IS HERE Głównym wydarzeniem walentynek w dąbrowskim pałacu będzie koncert grupy Sorry Boys 14 lutego o 19:00 w Sali Teatralnej. O zespole było głośno poza granicami Polski jeszcze przed ich oficjalnym debiutem, czego dowodem była nagroda „Największa Nadzieja” przyznawana przez PAM London w 2009 roku. Polską publiczność rozkochali w sobie utworem „Wracam”. Ich ostatnia płyta „Roma” charakteryzuje się bogactwem muzycznych światów i kontekstów, dlatego zakochani podczas koncertu usłyszą inspiracje tradycją Gospel, śpiewem kurpiowskim, a nawet twórczością Fryderyka Chopina i Ewy Demarczyk, wszystko to w alternatywnej, współczesnej odsłonie. WALENTYNKOWE POPRAWINY Dzień później na małej scenie Sali Kameralnej oraz scenie Piwnicy Teatralne PKZ odbędą się koncerty z pogranicza muzyki klasycznej oraz muzyki alternatywnej inspirowanej latami 80. i 90. O godz. 18:00 15 lutego na kameralnej scenie Sali im. Michała Spisaka wystąpi para zakochanych pianistów – mąż z żoną –  Jakub Sikora oraz Marta Wójcik-Sikora, czyli Sikora Piano Duo. Duet, który ukończył Akademię Muzyczną im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, obecnie szlifuje swoje umiejętności pod okiem światowej sławy artystów – Agliki Genovej i Liubena Dimitrova. Na scenie PKZ zaprezentuje arcydzieła mistrzów takich jak: Ferenc Liszt, Wolfgang Amadeusz Mozart czy Antonin Dvorak, grane na cztery ręce. Godzinę później tj. o godz. 19:00 w podziemiach pałacu, w ramach walentynkowych poprawin zaprezentują się alternatywnie przystojni i niemiłosiernie utalentowani – zespół Romantic Fellas! Pięciu artystów, którzy tworzą muzykę pokrytą patyną dzieciństwa, które przypadało w czasach PRL oraz tuż po, kiedy królowały magnetowidy i muzyka na plastikowych kasetach grana w samochodach marki FSO. Utwory wzbogacone o dźwięki analogowych syntezatorów z albumu „How to be romantic”, niepowtarzalne, lekko sarkastyczne to jest to, co usłyszymy podczas koncertu w Piwnicy Teatralnej. Więcej informacji na stronie www.palac.art.pl.   (s)  

Świadomość lalki, czyli teatr form Jadwigi Mydlarskiej-Kowal

dodane 06.02.2018
[Region] Muzeum Śląskie zaprasza w piątek, 9 lutego o godz. 18.00 na wernisaż wystawy „Świadomość lalki. Teatr form Jadwigi Mydlarskiej-Kowal”, poświęconej dorobkowi twórczemu jednej z najważniejszych reformatorek polskiego teatru lalkowego XX w. – Przedstawienia lalkowe kojarzone są zwykle z inscenizacjami dla młodej widowni – mówi Danuta Piękoś-Owczarek, kierownik Działu Promocji katowickiej placówki. - Jednak istnieje także „dorosła” odmiana tej formy teatru, równie twórczego oraz angażującego emocje i intelekt widzów w nie mniejszym stopniu niż teatr dramatyczny. Lalki w tego rodzaju spektaklach mogą pełnić różne funkcje i stanowić zarówno partnerów dla „żywego” aktora, jak i zupełnie samodzielne formy – przypomina. W XX w. zmieniło się rozumienie roli lalek, które zaczęto traktować jako jeden z możliwych środków ekspresji w spektaklu. Postacią sceniczną obok lalki stał się także przedmiot podniesiony do funkcji znaku teatralnego. Nie zawsze jednak z walorami artystycznymi lalek wiązała się dostosowana do potrzeb forma i konstrukcja, a ich możliwości animacyjne nie zawsze satysfakcjonowały twórców. – Jadwiga Mydlarska-Kowal (1943 – 2001) należała do tych scenografów, którzy w swoich projektach zaczęli łączyć plastyczną ekspresję lalek ze zróżnicowaną konstrukcją i mechaniką dostosowaną do poszczególnych realizacji – wyjaśnia Danuta Piękoś-Owczarek. –  W swojej typowej formie lalka uważana była za obiekt, przy użyciu którego nie sposób przekazać skomplikowanych przeżyć i emocji. Dzięki pracom Mydlarskiej-Kowal lalkarstwo stało się sztuką przemawiającą własnym, specyficznym dla tego medium językiem, a sama lalka przestała być jedynie obiektem poddanym animatorowi, stała się bytem samodzielnym, mającym możliwość przedstawiania na scenie złożoności ludzkich losów – dodaje. Artystka, absolwentka krakowskiej ASP, studiująca m.in. pod kierunkiem Tadeusza Kantora, związana była z Wrocławskim Teatrem Lalek, który za sprawą spektakli zrealizowanych w jej scenografii zyskał nowatorski, niepowtarzalny i zarazem charakterystyczny wyraz. Autorka ponad setki scenografii, zajmowała się w nim między innymi teatrem dla dorosłych, uznawanym za najtrudniejszą z form sztuki lalkarskiej. Kluczową cechą teatru, którego Mydlarska była reformatorką, było to, że grano w nim te same spektakle, które wystawiano na deskach teatrów dramatycznych. Nie był to repertuar specjalny, przystosowany do możliwości drewnianych kukieł. Artystka wręcz odwróciła ten stan rzeczy: jej lalki zyskały takie możliwości ekspresji, iż często dobitniej przekazywały idee zawarte w sztuce, niż mógłby tego dokonać żywy aktor. W okresie, kiedy w polskich teatrach lalkowych królował tradycyjny repertuar, przeznaczony w większości dla najmłodszych widzów, we Wrocławiu wystawiano dzieła wymagające niekonwencjonalnej wyobraźni – Goethego, Witkacego, Szekspira, Kafki, Schulza. W „Ryszardzie III” (Wrocławski Teatr Lalek, 1997) na scenie pojawiły się zmechanizowane głowy, w „Burzy”  (Teatr Animacji, Poznań, 1997) bezgłowe płaszcze, z których wyłaniały się ręce aktorów. Ta symbioza lalki z aktorem jest jeszcze jedną cechą, którą odnaleźć można w twórczości artystki. Nieco inne oblicze Mydlarska ukazywała, projektując scenografie do przedstawień lalkowych dla dzieci, jednak i tam przenikały elementy znane z jej „dorosłych” realizacji. Współpracowała z teatrami dramatycznymi m.in. w Poznaniu oraz Katowicach, gdzie w 2000 r. otrzymała Złotą Maskę. W 2007 r. w katowickim Centrum Scenografii Polskiej Muzeum Śl. zorganizowano wystawę pn. „Maski rzeczywistości” będącą przekrojem dorobku twórczego Jadwigi Mydlarskiej-Kowal, powtórzoną w Bielsku i Wrocławiu. Wystawa „Świadomość lalki” została podzielona na dwie przestrzenie, z których jedna pokazuje działania artystki w teatrach lalkowych, druga – jej twórczość związaną z przedstawieniami na deskach teatrów dramatycznych. Ekspozycja realizacji lalkowych prezentuje najbardziej znaczące dokonania scenografki w tej dziedzinie, począwszy od jej pierwszych wystawień we Wrocławskim Teatrze Lalek, aż do nieukończonego przedstawienia „Córka Króla Mórz”. W części dotyczącej realizacji w teatrach dramatycznych ukazano drogi kształtowania się koncepcji roli i formy lalki w aktorskim spektaklu  teatralnym oraz proces zacierania różnic pomiędzy żywym aktorem a kukłą na scenie. Twórczość Mydlarskiej, jednej z najwybitniejszych scenografów światowego lalkarstwa, wymyka się jakimkolwiek próbom jednoznacznego zdefiniowania. Jest to teatr autorski, niepowtarzalny i pod każdym względem wyjątkowy, także na tle osiągnięć teatru światowego. Jej scenografie nigdy nie były tłem czy wizualizacją przekazu zawartego w słowie, ale niezależnymi światami wynikającymi z tekstu. Niezależnie od formy spektaklu, zawsze w centrum jej scenicznych wizji był człowiek i pytanie o jego egzystencję oraz przeznaczenie. Kuratorką wystawy jest Sylwia Ryś. Wernisaż odbędzie się 9 lutego o godz. 18.00, wystawę oglądać będzie można do 22 kwietnia br. w budynkach Centrum Scenografii Polskiej oraz stolarni. Dodatkowo w przestrzeni foyer na poziomie -2 głównego budynku Muzeum Śląskiego (wszystkie obiekty przy ul. T. Dobrowolskiego) stanie instalacja złożona z lalek grających w spektaklu pt. „Akropolis wrocławska. Szopka”. Teresa Stokłosa

63. Ogólnopolski Konkurs Recytatorski. Eliminacje miejskie do 63. OKR

dodane 02.02.2018
[Sosnowiec] Wydział Kultury i Promocji Miasta Sosnowca oraz Miejska Biblioteka Publiczna im. Gustawa Daniłowskiego w Sosnowcu informują, że Regionalny Instytut Kultury w Katowicach, wzorem lat ubiegłych, organizuje 63. edycję Ogólnopolskiego Konkursu Recytatorskiego – dla uczczenia stulecia odzyskania niepodległości – dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych i osób dorosłych. Konkurs organizowany jest przez Towarzystwo Kultury Teatralnej w Warszawie pod patronatem i przy finansowym wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz pod patronatem honorowym Ministra Edukacji Narodowej oraz prezydenta Sosnowca Arkadiusza Chęcińskiego. W trosce o zachowanie wysokiego poziomu imprezy, Wydział Kultury i Promocji Miasta oraz Miejska Biblioteka Publiczna w Sosnowcu podjęli się organizacji eliminacji na szczeblu miejskim, które zostaną przeprowadzone w sobotę 17 marca 2018 roku o godz. 10:00 w siedzibie Miejskiego Klubu im. Jana Kiepury w Sosnowcu przy ul. Będzińskiej 6. Karty zgłoszeń należy dokładnie i poprawnie wypełnić oraz złożyć do dnia 9 marca 2018 r. do godz. 15:00 w Miejskiej Bibliotece Publicznej im. Gustawa Daniłowskiego, w Dziale Instruktażu i Promocji przy ulicy Teatralnej 9 (III piętro, pokój 312) lub przesłać na adres e-mail beata.szymczak@biblioteka.sosnowiec.pl (skan karty uczestnika z podpisem). Ponadto, uczestnicy eliminacji zobligowani są do wejścia na stronę internetową: www.rok.katowice.pl, stworzoną przez RIK Katowice w ramach 63. OKR, w celu monitorowania wszelkich informacji dotyczących przebiegu poszczególnych eliminacji na szczeblu regionalnym oraz zapoznania się z ważnymi komunikatami dotyczącymi terminów przesłuchań itp. Informacji na temat eliminacji miejskich udziela Beata Szymczak, nr tel.: 32-266-43-76, e-mail: beata.szymczak@biblioteka.sosnowiec.pl. Laureaci eliminacji miejskich 63. OKR wezmą udział w eliminacjach regionalnych. Przesłuchania konkursowe odbędą się w dniach 23-25 kwietnia 2018 roku od godz. 9:00 w Teatrze „Korez” w Katowicach. Organizatorzy zapewniają odpowiednie warunki techniczne do przesłuchań.   (s)  

Na dąbrowską Galę Zespołu Pieśni i Tańca Mazowsze z „WZ”

dodane 01.02.2018
[Dąbrowa Górnicza] 120 tancerzy, śpiewaków i muzyków, ponad 1500 przepięknych kostiumów z 20 etnograficznych regionów Polski pojawi się 16 lutego w hali widowiskowo-sportowej w Dąbrowie Górniczej, gdzie odbędzie się koncert Zespołu Pieśni i Tańca Mazowsze. W programie koncertu zobaczyć będzie można najciekawsze choreografie z repertuaru zespołu, usłyszeć najbardziej popularne piosenki. Wraz z innymi fanami tego wyjątkowego zespołu obejrzą je laureaci konkursu„WZ”: Dorota Bluma, Danuta Pałka oraz Małgorzata Makieła. W wirze kolorów pojawią się więc tańce narodowe, jak polonez, krakowiak, oberek, mazur czy kujawiak oraz tańce regionalne wraz z charakterystycznymi, oryginalnymi przyśpiewkami. Zespół Mazowsze występował ponad 7000 razy dla ponad 16 milionów widzów, w 50 krajach na 5 kontynentach. Należy do największych na świecie zespołów artystycznych sięgających do bogactwa narodowych tańców, piosenek, przyśpiewek i obyczajów. Jego rodowodem są źródła, które podkreślają, że wśród innych mód jesteśmy sobą. Z uwagi na ogromne bogactwo repertuarowe, Mazowsze powszechnie uznawane jest za zespół narodowy. Dla tysięcy odbiorców zagranicznych, koncerty zespołu były pierwszym kontaktem z polską kulturą. „Jeśli takie jest oblicze Polski, to niech żyje Polska!” – napisał o zespole szwajcarski dziennik „Gazette de Lausanne”, a Jerzy Waldorff nazwał Mazowsze perłą w koronie Rzeczypospolitej. Bilety na Wielką Galę Zespołu Pieśni i Tańca Mazowsze są wciąż do nabycia on line pod adresem http://ajoanna.com/wydarzenia?eid=63309.   (s)  
Wróć

Alert

 

Jesteś świadkiem ważnego wydarzenia?
Urzędnicza bezmyślność dobrowadza Cię do szału?
Wiesz o czymś, co może zainteresować media?

 

Napisz do "Wiadomości Zagłębia": redakcja@wiadomoscizaglebia.pl

KONKURSY

 

 

PRACA

 

 

 

 

Adres redakcji:

"Wiadomości Zagłębia"
ul. Kilińskiego 43

41-200 Sosnowiec

e-mail: redakcja@wiadomoscizaglebia.pl