Informujemy, że na tej stronie stosujemy pliki cookies (tzw. ciasteczka). Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Jeśli chcą Państwo zmienić tę opcję, należy zmienić ustawienia przeglądarki dotyczące przechowywania i uzyskiwania dostępu do plików cookies w Państwa komputerze. Rozumiem komunikat.

Kliknij tu aby zamknąć powiadomienie.

Kultura

dodane 19.09.2019

„Koszt życia” otwiera sezon w Teatrze Śląskim i festiwal OPEN THE DOOR

[Region]

Pierwszą w nowym sezonie premierą katowickiego Teatru Śląskiego jest  „Koszt życia” Martyny Majok w reżyserii Małgorzaty Bogajewskiej i tłumaczeniu Szymona Wróblewskiego. Polska prapremiera „Cost of Living”, amerykańskiego dramatu z Nagrodą Pulitzera 2018, to opowieść o życiu dwóch par: bezrobotnego kierowcy ciężarówki i jego sparaliżowanej żony oraz bogatego studenta z dziecięcym porażeniem mózgowym i jego opiekunki. Spektakl zobaczymy na Scenie Kameralnej w piątek, 20 września, o godz. 20.00.

 

Życie Eddiego i Ani od tragicznego wypadku zmieniło się diametralnie. Chociaż ich małżeństwo nie było idealne, to przynajmniej oboje byli samodzielni. Dziś tylko jedno z nich jest pełnosprawne. Z kolei John, to młody i ambitny mężczyzna, który odnosi kolejne sukcesy. W codziennym życiu nie potrafi jednak poradzić sobie z najprostszymi czynnościami. Dlatego w jego mieszkaniu pojawia się Jess, która potrzebuje nieco dorobić.


Nagrodzony Pulitzerem tekst Martyny Majok „Cost of Living” ​jest opowieścią o przeszywającej samotności, dotkliwszej tym bardziej, że doświadczanej w obecności drugiej osoby – wyjaśnia Aleksandra Czapla-Oslislo, rzeczniczka katowickiego „Wyspiańskiego”. Jego pierwsze polskie wystawienie przygotowuje Małgorzata Bogajewska, która swoim spektaklem chce zapytać, co tak naprawdę znaczy „niepełnosprawność”. Czy jest to tylko kolejna z krzywdzących etykiet? A może każde z nas doświadcza jej na sobie, w innym aspekcie codziennego życia, często nie zdając sobie z tego sprawy? Czy bohaterki i bohaterowie tej opowieści mierzą się z czyjąś, czy może jednak ze swoją niepełnosprawnością, z wykluczeniem? „Koszt życia” to niezwykle intymna i poruszająca opowieść o sile, ale i bezradności, o miłości i samotności, jednak przede wszystkim o nadziei. Dramat ten otwiera nasz 2. Międzynarodowy Festiwal OPEN THE DOOR – dodaje.

 

Autorka tej wzruszającej sztuki, Martyna Majok, to polsko-amerykańska dramatopisarka urodzona w Bytomiu  (1985), wychowana i mieszkająca na stałe w USA, dokąd wyjechała w wieku pięciu lat z matką. Absolwentka  kilku uczelni, m.in. University of Chicago, Yale School of Drama, mężatka. Pisze po angielsku. Jej współczesne dramaty, poruszające aktualne problemy, są wystawiane w Nowym Jorku, Los Angeles czy Chicago. Laureatka wielu nagród, w tym ubiegłorocznej Nagrody Pulitzera. Odwiedza Polskę, uczestniczy w wydarzeniach kulturalnych. Będzie honorowym gościem polskiej prapremiery „Kosztu życia”  oraz festiwalu w Teatrze Śląskim.

 

Jak mówi w wywiadach, cała rodzina pochodzi ze Śląska i oprócz niej, matki oraz siostry urodzonej w USA, mieszka w Polsce. Matka wyemigrowała ze mną, gdy byłam dzieckiem. Nigdy nie widziałam ojca. Moja twórczość? Większość moich sztuk ma jednocześnie charakter osobisty i polityczny. Ich polityczność wynika bezpośrednio z osobistego charakteru. Również to sprawia, że uwielbiam pisać na scenie. Tak się wyraża moja miłość do procesu tworzenia teatru. Uwielbiam współpracować z aktorami, uwielbiam próby… Wychowałam się w rodzinie, której spokój zakłócał ojczym. Stosował domową przemoc, zdarzały się sytuacje, których nie mogłam pojąć, dlaczego ktoś wyrządza krzywdę bliskiej osobie.  Gdy poszłam na studia, zaczęłam pisać dialogi i w ten sposób dystansowałam się od tamtych traumatycznych wydarzeń, starając się zrozumieć, jakie były ich przyczyny. Ostatecznie, część z tych dialogów złożyła się potem na sztukę. Ale rodzinę matki, mieszkającą w Polsce, mam wspaniałą. Inspiruje mnie moja rodzina, a także moja klasa społeczna i ludzie, z którymi dorastałam, nasze amerykańskie historie, podróże i przeprowadzki. Szczególne znaczenie mają dla mnie doświadczenia mojej matki. Ona zawsze jest moją największą inspiracją – podkreśla Martyna Majok.


Spektakl na katowickiej Scenie Kameralnej przy ul. Warszawskiej zrealizowali: Małgorzata Bogajewska – reżyseria, Joanna Jaśko-Sroka – scenografia i kostiumy, Przemysław Pankiewicz – muzyka na żywo, Dariusz Pawelec – reżyseria światła, Szymon Wróblewski – tłumaczenie tekstu.

Wystąpią: Karina Grabowska – Ani, Mateusz Znaniecki – Eddie, Aleksandra Przybył – Jess oraz Kamil Suszczyk – John. Przedstawienie, które otworzy  2. Międzynarodowy Festiwal OPEN THE DOOR (20.-29.09.), powstało w koprodukcji Teatru Śląskiego i Katowice Miasto Ogrodów – Instytucji Kultury im. K. Bochenek.

 

Teresa Stokłosa

Wróć Archiwum działu

Alert

 

Jesteś świadkiem ważnego wydarzenia?
Urzędnicza bezmyślność dobrowadza Cię do szału?
Wiesz o czymś, co może zainteresować media?

 

Napisz do "Wiadomości Zagłębia": redakcja@wiadomoscizaglebia.pl

KONKURSY

 

PRACA

 

 

 

 

Adres redakcji:

"Wiadomości Zagłębia"
ul. Kilińskiego 43

41-200 Sosnowiec

e-mail: redakcja@wiadomoscizaglebia.pl