Informujemy, że na tej stronie stosujemy pliki cookies (tzw. ciasteczka). Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Jeśli chcą Państwo zmienić tę opcję, należy zmienić ustawienia przeglądarki dotyczące przechowywania i uzyskiwania dostępu do plików cookies w Państwa komputerze. Rozumiem komunikat.

Kliknij tu aby zamknąć powiadomienie.

ARCHIWUM DZIAŁU: Kultura

Aktor rodem z Sosnowca! Spotkanie z Michałem Czerneckim

dodane 13.12.2018
[Sosnowiec] Zagłębiowska Mediateka w Sosnowcu serdecznie zaprasza w niedzielę 16 grudnia o godz. 17.00 do Zagłębiowskiej Mediateki przy ul. Kościelnej 11 na wyjątkowe spotkanie z aktorem sceny ogólnopolskiej rodem z Sosnowca – Michałem Czerneckim. Prowadzenie: Magdalena Boczkowska. W programie promocja książki „Wybrałem życie". Wstęp wolny. Michał Czernecki – ur. 4 kwietnia 1978 r. w Sosnowcu. Aktor teatralny, telewizyjny i filmowy. Absolwent Szkoły Podstawowej nr 7 im. Adama Mickiewicza w Sosnowcu oraz VI Liceum Ogólnokształcącego im. Janusza Korczaka w Sosnowcu. Podczas studiów w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie odebrał drugą nagrodę za rolę Gerarda w przedstawieniu Franka Wedekinda „Maestro" w reżyserii Krzysztofa Globisza. Zadebiutował na scenie w Starym Teatrze im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie rolą Victora w sztuce „Polaroidy", za którą dostał nagrodę na XXXXIII festiwalu sztuki aktorskiej w Kaliszu. W 2004 roku zagrał na deskach Odeon Herodesa Atticusa w Atenach w spektaklu Fryderyka Nietzsche „Zaratustra" reżyserowanym przez Krystiana Lupę. Występował: na deskach Starego Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie, na krakowskiej Scenie STU, w Teatrze Rozmaitości w Warszawie, w Teatrze Narodowym w Warszawie, w Teatrze Tarnowskim im. Ludwika Solskiego, Teatrze im. Jana Kochanowskiego w Opolu. W filmografii aktora znalazły się m.in. role w następujących projektach pełnometrażowych: „Karol – człowiek, który został papieżem" 2004, „Futro" 2007, „Wojna polsko-ruska" 2009, „Wałęsa. Człowiek z nadziei" 2013, „Miasto 44" 2014, „Planeta singli" 2016, „53 wojny" 2017, „Podatek od miłości" 2018, „Miłość jest wszystkim" 2018. Popularne seriale telewizyjne, w których Michał Czernecki pojawił się na ekranie to m.in.: „Na dobre i na złe", „Londyńczycy", „Ojciec Mateusz", „Pierwsza miłość", „Krew z krwi", „Komisarz Alex", „M jak miłość", „Czas honoru – Powstanie", „Strażacy", „Skazane", „Przyjaciółki", „Leśniczówka", „Diagnoza", „Ślepnąc od świateł", „Wojenne dziewczyny", „Ucho prezesa". Od niedawna aktor próbuje również swych sił w kabarecie (występy z Paranienormalnymi, Kabaretem Moralnego Niepokoju). Ze względu na ograniczoną liczbę miejsc organizator zastrzega sobie prawo do zamknięcia imprezy w przypadku zbyt dużej frekwencji.   (s)

Żywa lekcja historii z aktorami Teatru Zagłębia

dodane 13.12.2018
[Sosnowiec] 15 grudnia od godz. 15:00 Teatr Zagłębia zaprasza na żywą lekcję historii teatru oraz spotkanie dotyczące publikacji o aktorach Teatru Zagłębia. Wydarzenie odbędzie się w Mediatece Zagłębiowskiej i jest realizowane w ramach projektu „Aktorstwo. Historia w praktyce”. Wstęp wolny. Aktorzy Teatru Zagłębia w Sosnowcu po raz pierwszy tak otwarcie opowiedzą o swojej pracy, ale też o modach i ich przemijaniu. W wydarzeniu biorą udział aktorzy, dla których Teatr Zagłębia to ich długoletnia historia oraz ci, którzy niedawno zaczęli  tutaj swoją karierą. W pokazie wystąpią też amatorzy, uczestnicy warsztatów i wykładów, które od września odbywały się w ramach projektu „Aktorstwo. Historia w praktyce”. Wspólnie stworzą nowoczesne widowisko edukacyjne. Będzie to wydarzenie na styku teatru, muzeum i happeningu. Po pokazie, ok. godz. 17:00, odbędzie się spotkanie dotyczące publikacji poświęconej aktorom Teatru Zagłębia. Autorami tekstów są uczniowie II Liceum Ogólnokształcącego im. E. Plater w Sosnowcu pod opieką pedagogiczną Ewy Sokołowskiej. W pokazie występują: aktorzy Teatru Zagłębia: Maria Bieńkowska, Ewa Kopczyńska, Kamil Bochniak, Zbigniew Leraczyk oraz Łukasz Stawarczyk, a także uczestnicy warsztatów i wykładów w ramach projektu „Aktorstwo. Historia w praktyce”. Reżyseria pokazu: Łukasz Zaleski.Prowadzenie spotkania wokół publikacji o aktorach Teatru Zagłębia: Paweł Ptak. Miejsce: Mediateka Zagłębiowska – Miejska Biblioteka Zagłębiowska, ul. Kościelna 11 w Sosnowcu. Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury. Partnerem projektu jest Mediateka Zagłębiowska.   Zdjęcia z warsztatów odbywających się od września: Maciej Stobierski   (s)

Staś i Zła Noga w Malarni – premiera z komiksu

dodane 13.12.2018
[Region] Na ostatnią  w tym roku premierę zaprasza Teatr Śląski na Scenę w Malarni. W piątek, 14 grudnia, o godz. 17.00 zobaczymy spektakl pt. „Staś i Zła Noga”  Bartłomieja Błaszczyńskiego, według komiksu Tomasza SPELLA Grządzieli, jednego z najbardziej utalentowanych rysowników młodego pokolenia. – W najbliższy piątek prapremiera niezwykłej historii  dla młodych widzów i ich rodziców – mówi Aleksandra Czapla-Oslislo, rzeczniczka prasowa katowickiego „Wyspiańskiego”. –Zaczęło się od komiksu a kończy się na teatralnych deskach.  Reżyser, Bartłomiej Błaszczyński ze swoim artystycznym kolektywem zrealizował przedstawienie „Staś i Zła Noga”, które jest pierwszą koprodukcją Teatru Śląskiego i Śląskiego Teatru Lalki i Aktora ATENEUM.  To wzruszająca opowieść o tym, że każdy jest wyjątkowy – wyjaśnia. „Staś i Zła Noga” jest  opowieścią o kilkunastoletnim chłopcu z niepełnosprawnością, którego samotnie wychowuje Mama. O ich zmaganiach z codzienną rzeczywistością, przezwyciężaniu przeciwności i poszukiwaniu przyjaciół. Wszystko to podszyte solidną dawką ironicznego humoru, bo przecież ta historia to znacznie więcej! Mama walczy z systemem, Staś trenuje zdolności telepatyczne, a Zła Noga marzy, by zostać kosmonautą. Jak  potoczą się ich historie? Staś, poruszający się na wózku inwalidzkim, przyjaźni się ze swoją Złą Nogą, ale Mama powoli zaczyna martwić się, że ten nietypowy przyjaciel sprowadzi na jej syna nieszczęście. Chłopiec z ogromną wyobraźnią, choć nie traci dobrego humoru, zaczyna przynosić ze szkoły kiepskie oceny i powoli traci kolejnych znajomych. Mama również wydaje się nie mieć szczególnego szczęścia do międzyludzkich relacji. Czy Zła Noga jest naprawdę taka zła? A może to tylko wymysł Stasia, który próbuje wymigać się od obowiązków i kar? – Błaszczyński, biorąc na warsztat ważny temat jakim jest dziecięca niepełnosprawność i jej konsekwencje, kontynuuje jedną z linii repertuarowych naszego teatru – podkreśla Aleksandra Czapla-Oslislo. – Staramy się bowiem poruszać społecznie ważne problemy, o których należy otwarcie rozmawiać z publicznością. Spektaklowi będą towarzyszyć działania edukacyjno-terapeutyczne przygotowane z Fundacją Iskierka – dodaje. Realizatorzy: Katarzyna Błaszczyńska – adaptacja, Bartłomiej Błaszczyński –reżyseria, Magdalena Grundwald – scenografia, kostiumy i reżyseria światła (KatoDebiut), Sylwia Hefczyńska-Lewandowska – choreografia, Jakub Adamiak – muzyka, Patrycja Hefczyńska – muzyka na żywo. Występują: Katarzyna Błaszczyńska jako Mama, Dawid Kobiela w roli Stasia i Michał Rolnicki – Zła Noga. Scena w Malarni znajduje się w centrum Katowic, przy ul. Teatralnej obok Rynku. Jednym z patronów spektaklu jest wydawnictwo komiksu „Kultura Gniewu”.  Prace rysownika można oglądać w Dziale Teatralno-Filmowym Muzeum Historii Katowic przy ul. Kopernika 11. Wystawa „SPELL. Świat w komiksach Tomasza Grządzieli” będzie czynna do 13 stycznia 2019 r. Teresa Stokłosa    

Transmisja monodramu Krystyny Jandy w sieci kin Helios

dodane 11.12.2018
[Sosnowiec, Dąbrowa Górnicza] Platforma #TheMuBa we współpracy z siecią kin Helios przygotowała seans specjalny dedykowany wszystkim miłośnikom teatru i kina. Już 14 grudnia o godzinie 19:30 odbędzie się transmisja wyjątkowego spektaklu Krystyny Jandy „Ucho, gardło, nóż”. #TheMuBa (theatre-music-ballet) to spektakle teatralne, koncerty, przedstawienia baletowe, dostępne w wersji LIVE na nowoczesnej platformie internetowej. Ten innowacyjny projekt stworzony został przez miłośników sztuki: Borysa Szyca, Jarosława Kuźniara oraz Marka Maślankę.   „Ucho, gardło, nóż” to kontrowersyjny monodram wyreżyserowany i zagrany przez wybitną Krystynę Jandę. Artystka jest także autorką adaptacji teatralnej książki Vedrany Rudan (o tym samym tytule), na której oparty jest spektakl. Główna bohaterka - Tonka Babić, to kobieta po pięćdziesiątce, która spędza bezsenną noc. Leży w łóżku przy włączonym bez dźwięku telewizorze i – pochłaniając kolejne tabliczki czekolady – opowiada swoje życie. Przeskakuje z miejsca na miejsce. Tragiczne wydarzenia przeplata komicznymi epizodami,rwie narrację, droczy się z ciekawskim czytelnikiem-podglądaczem. Jest szczera aż do bólu, nie oszczędza nikogo, ale przede wszystkim nie oszczędza samej siebie.   Transmisja w 39 lokalizacjach kin Helios w Polsce rozpocznie się punktualnie o 19:30, a seans nie będzie poprzedzony blokiem reklamowym. Bilety w cenie 27,50 zł można zakupić online i w kasach kin. Szczegóły dostępne są na stronie: www.helios.pl/themub.   (s)

„Traviata” ze smartfonem w Operze Śląskiej

dodane 06.12.2018
[Region] Opera Śląska zaprasza na ostatnią premierę, przed gruntownym remontem bytomskiej sceny, w piątek, 7 grudnia o godz. 18.00. Zobaczymy  „Traviatę” Giuseppe Verdiego w reżyserii Michała Znanieckiego i pod kierownictwem muzycznym Bassema Akiki. Ale jaka niezwykła będzie to „Traviata” – współczesna historia o miłości, intrydze i śmierci, uwieczniana przez wszechobecny… smartfon. Telefon komórkowy bowiem opanował naszą operę. Dziewiętnastowieczne dzieło połączone z najnowszą technologią mobilną, jak powiedział na konferencji reżyser, nie będzie jednak „operą w dżinsach”. „Traviata” to opera Giuseppe Verdiego z roku 1853, z librettem Francesco Mario  Piave. Została skomponowana według  „Damy kameliowej”, powieści Alexandra Dumasa o  śmiertelnie chorej na gruźlicę Małgorzacie Gautier, wytwornej kurtyzanie zakochanej  z wzajemnością w młodym i szlachetnym Armandzie Duval. Akcja melodramatu rozgrywa się w Paryżu i w podparyskiej willi w drugiej połowie XIX w. Jednak w wersji Michała Znanieckiego operowa historia pięknej „Traviaty”, czyli zagubionej Violetty Valery i Alfreda Garmont, została przeniesiona do czasów współczesnych. Kurtyzanę zastąpiła celebrytka, władcza kobieta rządząca showbiznesem, światem mody i mediów.   Melomanów czeka istna feeria świateł, barw, dekoracji i pięknych kostiumów. Można powiedzieć, że Dumas napisał ówczesny romans społeczno-obyczajowy, Verdi go ożywił, natomiast Znaniecki sporządził analizę naszego, XXI-wiecznego, społeczeństwa. Jego „Traviata” nie jest już utrzymanką, ale kobietą nowoczesną, bogatą, odnoszącą sukcesy. Jednakże koniec  jej młodego życia jak w kolorowej bajce jest, bo nie może być inny, tragiczny. „Traviata” przecież opowiada o kilku ostatnich latach umierającej  bohaterki, ale ta współczesna umrze pod kroplówką, z tabletem w ręce, a chemioterapia zniszczy jej włosy… – Szukałem zawodu czy pozycji społecznej, która wyznaje zasadę, że wszystko jest na sprzedaż. Musiała to być osoba mająca wpływ na wiele spraw, mimo że nie ma zbyt wielu zdolności. Inspiracją stały się takie postaci jak szefowa Voque’a, bohaterowie filmów „ Prêt-à-porter” oraz „Diabeł ubiera się u Prady”. Oglądając je, widzimy jak są silne i jak szybko mogą stać się kruche – wyjaśnił Michał Znaniecki. – Praca przy „Traviacie” jest spełnieniem moich dwóch marzeń, jedno to  praca z Joanną Woś, z którą już spotkałem się przy okazji wielkich i ważnych dla mnie produkcji w Operze Narodowej. Drugie to  zrealizowanie w Bytomiu tego, co było niemożliwe wcześniej w Szczecinie, czyli zbudowanie dwóch planów: jednego na widowni, a drugiego na scenie – dodał reżyser. – Nasza najnowsza premiera powstała na licencji Opery na Zamku w Szczecinie – powiedział dyrektor Łukasz Goik. – Opera Śląska i szczecińska zawarły porozumienie, na mocy którego będą wymieniać się spektaklami. Taką strategię wybraliśmy na czas remontu sceny, kanału orkiestry i foyer, a dzięki temu tamtejsza publiczność zobaczy „Romea i Julię”. Bardzo się cieszę, że ponownie nawiązaliśmy współpracę ze wspaniałym zespołem Michała Znanieckiego – podkreślił. To kolejna realizacja „Traviaty”, ponieważ pierwszy raz została wystawiona w Operze Śląskiej w 1946 roku, a rolą Alfredo na bytomskiej scenie w 2010 debiutował Andrzej Lampert. Jednakże tak nowoczesną  wersję zobaczymy po raz pierwszy. W tej skupiły się bowiem trendy  społeczeństwa cyfrowego, podporządkowanego technologii mobilnej, stanowiącej niemal sens życia większości. Zastosowanie w sztuce telefonu komórkowego można zauważyć w spektaklach amerykańskiego teatru tańca współczesnego, ale w operze to nowość. W bytomskiej „Traviacie” chór skorzysta z telefonów, aktorzy będą robić selfie,  fotografować się z publicznością, a nawet z umierającą Violettą. Główni bohaterowie zresztą poznają się nie w operowej loży, ale przez internet. Wspaniała muzyka Verdiego będzie towarzyszyć nie balom, lecz pokazom mody. Spektakl przygotowali świetni realizatorzy i artyści. Kierownictwo muzyczne objął  Bassem Akiki, wyreżyserował Michał Znaniecki, scenografia jest dziełem Luigi Scoglio, choreografia Elżbiety Pańtak i Grzegorza Pańtak, kostiumy zaprojektowała Joanna Medyńska, reżyseria światła, projekcje: Bogumił Palewicz, asystent dyrygenta: Rafał Kłoczko, Grzegorz Brajner, asystent reżysera: Bernadeta Maćkowiak, Grzegorz Pańtak, asystentka kostiumografa: Anna Zwiefka, kierownik chóru: Krystyna Krzyżanowska-Łoboda, kierownik baletu: Grzegorz Pajdzik, zastępca kierownika baletu: Aleksandra Piotrowska-Zaręba. W roli Violetty Valery zobaczymy Joannę Woś (premiera), Marcelinę Beucher, jako Alfredo Germont partnerują im  Andrzej Lampert (premiera), Maciej Komandera, rolę ojca Alfredo, Giorgia Germonta, kreują Stanislav Kuflyuk (premiera), Adam Woźniak. Wystąpią znakomici soliści, chór, balet i orkiestra Opery Śląskiej pod batutą Bassema Akiki. Teresa Stokłosa    
Wróć

Alert

 

Jesteś świadkiem ważnego wydarzenia?
Urzędnicza bezmyślność dobrowadza Cię do szału?
Wiesz o czymś, co może zainteresować media?

 

Napisz do "Wiadomości Zagłębia": redakcja@wiadomoscizaglebia.pl

KONKURSY

 

 

PRACA

 

 

 

 

Adres redakcji:

"Wiadomości Zagłębia"
ul. Kilińskiego 43

41-200 Sosnowiec

e-mail: redakcja@wiadomoscizaglebia.pl