Informujemy, że na tej stronie stosujemy pliki cookies (tzw. ciasteczka). Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Jeśli chcą Państwo zmienić tę opcję, należy zmienić ustawienia przeglądarki dotyczące przechowywania i uzyskiwania dostępu do plików cookies w Państwa komputerze. Rozumiem komunikat.

Kliknij tu aby zamknąć powiadomienie.

ARCHIWUM DZIAŁU: Radzimy - pomagamy

Porady specjalistów i pomoc w rozliczniu PIT

dodane 31.03.2017
[Dąbrowa Górnicza] Miejskie Centrum Informacji w Dąbrowie Górniczej zaprasza do udziału w bezpłatnych spotkaniach ze specjalistami. W kwietniu w punkcie informacyjnym usytuowanym w CH Pogoria na mieszkańców czekać będą: doradca obywatelski, ekolog, doradca zawodowy oraz prawnik. W tym miesiącu specjaliści MCI pomogą również wypęłnić PIT. Wszystkie porady są świadczone bezpłatnie.   W kwietniu kontynuowane będzie bezpłatne rozliczanie PIT-ów. Doradcy z Fundacji Godne Życie jedynie pomogą wypełnić PIT- a, a następnie wyślą go przez internet. PIT-y rozliczane będą elektronicznie, a podatnicy na miejscu otrzymają urzędowe potwierdzenie odbioru zeznania. Trzeba zabrać ze sobą odpowiednie dokumenty, czyli rozliczenie PIT-11 lub inne świadczące o uzyskanych dochodach w 2015 roku. Bardzo ważne jest, by mieć ze sobą zeszłoroczne rozliczenie PIT (za 2015 rok) lub dokładną kwotę przychodu uzyskanego w 2015 roku. Informacje te będą potrzebne do identyfikacji danych w systemie e-Deklaracje. Fundacja Godne Życie pomoże także odpisać ulgę prorodzinną. Nie trzeba być mieszkańcem Dąbrowy Górniczej, aby uzyskać pomoc. Akcja ma na celu zachęcenie do przekazywania 1 proc. podatku na rzecz dzieci i młodzieży z Fundacji Godne Życie. W sprawie rozliczanie PIT do MCI przychodzić można od pn-pt w godz. 12:00-18:00 i so-nd w godz. 12:00-16:00.   7 kwietnia od 14:00-15:30 w Miejskim Centrum Informacji porad udzielać będzie Powiatowy Rzecznik Konsumenta, który opowie o prawnych możliwościach działania i pomoże zwrócić się z reklamacją. W dniach 13 i 27 kwietnia porad w Miejskim Centrum Informacji udzielać będzie prawnik. Radca prawny udzieli bezpłatnych konsultacji z zakresu prawa rodzinnego, spadkowego, prawa pracy, prawa cywilnego i karnego. Na poradnictwo prawne obowiązują zapisy. Zapisy do prawnika dokonywane są w każdy czwartek, na tydzień przed spotkaniem. Odbywają się telefonicznie pod numerem tel. 511-982-448 (od godz. 9:00) lub przez kontakt osobisty w placówce Fundacji Godne Życie przy ul. Kr. Jadwigi 8.   19 kwietnia w godzinach od 12:00-17:00 osoby zainteresowane tematyką planowania i kształtowania kariery zawodowej lub poszukujące pracy mogą skorzystać z bezpłatnych konsultacji z doradcą zawodowym, który podpowie jak stworzyć profesjonalne CV, przedstawi jaką rolę pełnią dokumenty aplikacyjne, odpowie na pytania w kwestii kariery zawodowej, warunków kształtujących aktualny i przyszły rynek pracy oraz pomoże ocenić indywidualne kompetencje zawodowe i wskaże najwłaściwsze kierunki rozwoju.   20 kwietnia z okazji obchodów Dnia Ziemi w MCI w godzinach od 15:00-18:00 odbędą się warsztaty ekologiczne dla dzieci. W tych godzinach odbędzie się również dyżur ekologa. 20 kwietnia dnia w godzinach od 12:00-13:00 będzie dyżurował także doradca obywatelski, który podpowie jak wpływać na swoje otoczenie, podpowie gdzie zgłosić dziurę w chodniku, co zrobić by przed domem lub blokiem postawiono ławki lub doposażono plac zabaw.   Szczegółowy harmonogram poradnictwa specjalistycznego w kwietniu: Bezpłatne rozliczanie PIT pn-pt: 12:00-18:00 so-nd: 12:00-16:00 Powiatowy Rzecznik Konsumenta 07.04.2017 14:00-15:30 Bezpłatne poradnictwo prawne 13.04.2017 15:30-18:30 27.04.2017 13:00-16:00 Doradztwo zawodowe 19.04.2017 12:00-17:00   Ekolog 20.04.2017 15:00-18:00 Doradca obywatelski 20.04.2017 12:00-13:00   (s)

Emeryci mogą więcej dorobić

dodane 31.03.2017
[Region] Wielu emerytów i rencistów, mimo że pobiera świadczenie z ZUS, nadal pracuje, by poprawić swoją stopę życiową. Warto jednak wiedzieć, w jakich sytuacjach i do jakiej wysokości dochodów można dorobić, by nie stracić prawa do świadczenia. Progi zarobkowe zmieniają się zawsze w ostatnim miesiącu kwartału. Od 1 marca 2017r. pracujący świadczeniobiorcy mogą dorobić więcej. Szczególną uwagę na tę kwestię powinni zwrócić świadczeniobiorcy, którzy nie ukończyli tzw. ustawowego wieku emerytalnego, bowiem jeśli zarabiają więcej aniżeli ustalone limity-ZUS zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami, może im zmniejszyć albo zawiesić świadczenie. Jeśli zatem otrzymujemy świadczenie, a nie ukończyliśmy powszechnego wieku emerytalnego, powinniśmy o tym fakcie zawiadomić ZUS. Wysokość kwot wpływających na zmniejszenie lub zawieszenie świadczenia zmienia się cztery razy do roku: w marcu, w czerwcu, wrześniu i grudniu. Można bez żadnych konsekwencji dorabiać do świadczenia, jeśli nasz przychód nie jest wyższy niż 70 % przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia (za poprzedni kwartał ostatnio ogłoszonego przez prezesa GUS). Kwota ta obecnie wynosi 2953,30 zł. Jeśli jednak przekroczymy ten próg, a nie osiągnęliśmy powszechnego wieku emerytalnego i nie posiadamy ustalonego prawa do emerytury- Zakład może nam zawiesić lub zmniejszyć świadczenie. Nasze świadczenie zostanie zmniejszone, jeśli osiągniemy przychód przekraczający 70% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia, ale nie wyższy aniżeli 130% tego wynagrodzenia. Jeśli nasz dochód przekroczy 130% przeciętnego wynagrodzenia, która to kwota obecnie wynosi 5884,60 zł-ZUS zawiesi nam wypłatę świadczenia.   Warto także pamiętać o tym, że nasze świadczenie nie może być zmniejszone o więcej niż o: 565,53 zł-emerytura, renta z tytułu całkowitej niezdolności do pracy; 424,18 zł-renta z tytułu częściowej niezdolności do pracy; 480,73 zł-renta rodzinna dla jednej osoby. Należy także pamiętać o tym, że Zakład może nam zawiesić rentę socjalną, jeśli osiągamy przychód z działalności podlegającej obowiązkowi ubezpieczenia społecznego w kwocie wyższej niż 70% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia (obecnie kwota ta wynosi 2953,30 zł). Na zwieszenie lub zmniejszenie świadczenia wpływa przychód (nie mylić z dochodem) uzyskany z tytułu: pracy wykonywanej w ramach umowy o pracę; pracy wykonywanej na podstawie umowy o pracę nakładczą; pracy wykonywanej w rolniczych spółdzielniach produkcyjnych i spółdzielniach kółek rolniczych; pracy wykonywanej na podstawie umowy agencyjnej lub umowy- zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące tych umów albo umowy o dzieło, której wykonywanie jest objęte obowiązkowymi ubezpieczeniami społecznymi, jeśli umowę taką emeryt lub rencista zawarł z pracodawcą, u którego nadal jest zatrudniony, lub jeżeli w tramach takiej umowy(zawartej z inna firmą) wykonuje pracę na rzecz pracodawcy, u którego jest zatrudniony; prowadzenia pozarolniczej działalności oraz współpracy przy jej wykonywaniu; (jako przychód z tytułu prowadzonej działalności przyjmuje się podstawę wymiaru składek na FUS) pracy wykonywanej w rolniczej spółdzielni produkcyjnej i spółdzielni kółek rolniczych, pozarolniczej działalności gospodarczej; uposażenia z tytułu służby. Więcej na ten temat można się dowiedzieć skontaktując się z ZUS poprzez Centrum Obsługi Telefonicznej (tel. 22 560 16 00). Konsultanci COT dostępni są od poniedziałku do piątku w godz. od 7.00 do 18.00. Zapraszamy także do placówek ZUS, których lista znajduje się na stronie internetowej ZUS (www.zus.pl). Można także skontaktować się z ZUS za pośrednictwem formularza kontaktowego zapytania ogólnego, który to formularz gwarantuje nam bezpieczeństwo przekazywanych informacji, zatem możemy podać w nim konkretne informacje dot. naszej osobistej sprawy. Pytania można także skierować na adres poczty elektronicznej do zapytań ogólnych: cot@zus.pl. Aldona Węgrzynowicz regionalny rzecznik ZUS województwa śląskiego      

Nowe formularze ZUS od kwietnia w całej Polsce

dodane 29.03.2017
[Region] Są bardziej czytelne i mniej w nich pisania – to jedno z głównych spostrzeżeń klientów po pilotażu nowych formularzy, wprowadzonych przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. W kwietniu nowe uproszczone formularze wejdą do użytku już w całym kraju. Z nowych, uproszczonych formularzy przez cały luty mogli korzystać klienci oddziałów ZUS w Jaśle, Toruniu i Warszawie przy ul. Podskarbińskiej. Przygotowane, do przetestowania w pilotażu, formularze były zarówno dużo krótsze jak i prostsze w doborze użytego w nich słownictwa. Samodzielne wypełnienie druków miało nie nastręczać trudności.   Na bazie 60 dotychczasowych wniosków utworzono 40 nowych, co w założeniu miało ułatwić ich właściwy wybór. Wyniki, wypełnianej w pilotażu ankiety jasno wskazują, że klienci oceniają nowe druki pozytywnie. – Klienci docenili zarówno uproszczony i zrozumiały język druków, jak i nową, minimalistyczną grafikę – podkreśla Magdalena Mazur-Wolak, dyrektor departamentu obsługi klientów ZUS.   Najistotniejszymi zmianami, na które zwracali uwagę klienci oddziałów z pilotażu, było zmniejszenie liczby stron i danych do wypełnienia, prostota zwrotów i poleceń, a także czytelność podpowiedzi i wyjaśnień. Respondenci mogli ocenić jakość nowych wniosków w 5-stopniowej skali. Średnia wystawionych blisko 5,5 tys. ocen przekroczyła 4. Co niezwykle istotne, Zakład zdecydował się wprowadzić do niektórych formularzy jeszcze pewne poprawki, które sugerowali klienci, jak wytłuszczenie najważniejszych informacji, czy powiększenie czcionki.   Po uzyskaniu pozytywnej opinii klientów w pilotażu, w kwietniu nowe uproszczone formularze zaczną już obowiązywać w całym kraju, we wszystkich placówkach ZUS. Jest to pierwsza grupa formularzy, nad kolejnymi ZUS będzie pracować do końca roku. Nie tylko formularze Od początku roku w ramach akcji „Prosto z ZUS” Zakład Ubezpieczeń Społecznych, oprócz uproszczenia formularzy, upraszcza także język pism kierowanych do swoich klientów. W tej chwili odbywa się cykl szkoleń dla pracowników, które mają podnieść standard komunikacji z klientami. Zespół ekspertów zewnętrznych wyszkoli ponad stu konsultantów językowych, którzy będą odpowiedzialni m.in. za dalsze przeszkolenie załogi ZUS.   Współpracująca z ZUS przy projekcie Pracownia Prostej Polszczyzny pracuje nad polskim standardem stylu plain language od 2010 r., gdy Instytut Filologii Polskiej Uniwersytetu Wrocławskiego przeprowadził pierwszą ekspertyzę komunikatywności tekstów o Funduszach Europejskich.   Aldona Węgrzynowicz regionalny rzecznik ZUS województwa śląskiego

Druga edycja projektu „Poznaj swojego dzielnicowego”

dodane 27.03.2017
[Dąbrowa Górnicza] We wtorek 28 marca o godz. 17.00 w Dziennym Domu „Senior – WIGOR przy ul. Jaworowej 4 w Dąbrowie Górniczej odbędzie się spotkanie w ramach akcji informacyjno - edukacyjnej pod hasłem „Poznaj swojego dzielnicowego”. Spotkanie adresowane jest do mieszkańców dzielnicy Mydlice Południowe. To już druga edycja projektu, którego pomysłodawcą jest Dąbrowska Wspólnota Samorządowa. Partnerami akcji są Komenda Miejskia Policji w Dąbrowie Górniczej, dąbrowska Straż Miejska oraz spóldzielnie i wspólnoty mieszkaniowe. Ma ona głównie na celu zwiększenie poczucia bezpieczeństwa w lokalnych społecznościach oraz wdrażanie projektu „Dzielnicowy bliżej nas”. W trakcie siedmiu zaplanowanych do 30 czerwca spotkań w klubach osiedlowych, administracjach osiedli oraz szkołach organizatorzy będą spotykali się z dąbrowianami zamieszkującymi takie dzielice jak: Mydlice Południowe, Mydlice Północne, Reden, Strzemieszyce, Łęknice, Błędów i Ujejsce-Trzebiesławice. – Będziemy mówić o bezpieczeństwie w najbliższej okolicy, zachęcać do korzystania z Krajowej Mapy Zagrożeń Bezpieczeństwa, miejskiego portalu „NaprawmyTo”, przybliżać sylwetki dzielnicowych, którzy w zaplanowanych spotkaniach mają być motywem przewodnim. Będziemy wskazywać nowe kanały kontaktu z dzielnicowymi, choćby za pośrednictwem aplikacji na urządzenia mobilne „Moja Komenda”. Sylwetki dąbrowskich dzielnicowych sukcesywnie będą również prezentowane w miesięczniku „Przegląd Dąbrowski” oraz na antenie dąbrowskiej audycji Telewizji Kablowej „Telpol” – informuje Edward Bober, prezes Dąbrowskiej Wspólnoty Samorządowej. Następne spotkanie dla mieszkanców dzielnicy Mydlice Północne zaplanowane jest na 4 kwietnia na godz. 17.00 w Zespole Szkół Sportowych przy ul. Fryderyka Chopina 34 w Dąbrowie Górniczej. (s)

Rozlicz PIT-a w centrum handlowym

dodane 23.03.2017
[Sosnowiec, Jaworzno, Czeladź]   Już w najbliższy piątek i sobotę możesz wysłać swój PIT podczas zakupów. Przez dwa dni pracownicy urzędów skarbowych będą czekać na osoby rozliczające PIT w kilkudziesięciu galeriach handlowych w całym kraju. Pomogą wypełnić zeznanie podatkowe i wysłać je elektronicznie bezpośrednio do urzędu skarbowego. Akcja odbędzie się w 93 galeriach w 72 miastach w całej Polsce. W Zagłębiu są to: M1 Czeladź przy ul. Będzińskiej 80, Plaza Sosnowiec przy ul. Sienkiewicza 2 oraz Galeria Galena przy ul. Grunwaldzkiej 59 w Jaworznie. 24 i 25 marca w godz. 12.00-20.00 na wyznaczonych stanowiskach informacyjnych w centrach handlowych eksperci z urzędów skarbowych udzielą szczegółowych informacji na temat rozliczenia podatku dochodowego za ubiegły rok. Wyjaśnią też wątpliwości związane z wypełnieniem zeznania podatkowego czy korzystaniem z ulg podatkowych i odliczeń. Najważniejsze jednak jest to, że urzędnicy pomogą wprowadzić PIT-a do systemu e-Deklaracje i sprawnie wysłać go przez internet do dowolnego urzędu skarbowego w Polsce. Osoby rozliczające się na miejscu otrzymają także urzędowe potwierdzenie odbioru zeznania (UPO). Każdy podatnik może skorzystać z darmowej pomocy urzędników. Wystarczy mieć ze sobą rozliczenie PIT-11, które otrzymujemy od pracodawców lub inne dokumenty, które świadczą o uzyskanych dochodach w 2016 r. Jeśli chcemy skorzystać z ulg podatkowych, to należy również pamiętać o dokumentach, które potwierdzają wydatki do odliczenia. Bardzo ważne jest też, aby mieć ze sobą zeszłoroczne rozliczenie PIT (za 2015 rok) lub dokładną kwotę przychodu uzyskanego w 2015 r. Będzie to potrzebne do identyfikacji danych w systemie e-Deklaracje. Na stanowiskach w galeriach handlowych urzędnicy nie będą przyjmować zeznań podatkowych PIT w formie papierowej.Od 15 marca br. podatnicy mogą korzystać z nowej formy rozliczenia z urzędem skarbowym. Wystarczy złożyć online wniosek PIT-WZ, a urząd skarbowy sam przygotuje zeznanie podatkowe na podstawie danych, które posiada. To najprostszy, najszybszy i najpewniejszy sposób rozliczenia dochodów.  Mimo że usługa ta jest dostępna dopiero od kilku dni, złożono już prawie 9 tys. wniosków. W PIT-WZ podatnik przekazuje urzędowi informacje o korzystaniu z odliczeń od podatku lub dochodu, np. z tytułu przysługującej ulgi na dzieci, wydatków na cele rehabilitacyjne, podwyższonych kosztów uzyskania przychodów czy przekazaniu 1% podatku na rzecz wybranej organizacji pożytku publicznego. Również ten wniosek będzie można złożyć w centrach handlowych. (s)

Wielkie Badanie Wzroku do końca marca

dodane 22.03.2017
[Sosnowiec] W trzech salonach optycznych w Sosnowcu trwa Wielkie Badanie Wzroku. Każdy chętny może skorzystać z akcji do końca marca w sosnowieckich salonach Vision Express zlokalizowanych w: CH Auchan przy ul. Zuzanny 22, CH Plejada przy ul. Staszica 8B oraz Plaza przy ul. Sienkiewicza 2. Czekają eksperci, którzy nie tylko zbadają ostrość widzenia, ale również doradzą, jak dbać o wzrok.   Wielkie Badanie Wzorku – to ogólnopolska kampania, organizowana przez Vision Express, której celem jest podniesienie świadomości Polaków w zakresie konieczności regularnego badania wzroku. W jej ramach prowadzone są działania edukacyjne, a także akcje badania wzroku w ponad 170 salonach optycznych w całej Polsce.   Wskazania ekspertów są jasne i proste – wzrok powinien być badany co roku. Nawet w przypadku braku zdiagnozowanej wady. Zdarza się – i to wcale nie rzadko – że osoby przekonane, że widzą świetnie, dopiero w salonie optycznym, badane przez okulistę lub optometrystę, dowiadują się, że tak nie jest. Ludzie przyzwyczajają się do tego, jak widzą i często nie wiedzą, że mogą widzieć po prostu lepiej – ostrzej i wyraźniej.   O regularnych wizytach powinny pamiętać też osoby, które już teraz korzystają z okularów lub soczewek kontaktowych. Wady wzroku, potrafią się zmieniać, a najczęściej pogłębiać. Nosząc cały czas te same szkła, można wzrokowi zaszkodzić, zamiast pomóc. Dodatkowo, mniejszy komfort patrzenia często prowadzi do uczucia zmęczenia oczu, bólu głowy oraz zapalenia spojówek. Lekarze i eksperci od lat przekonują, że warto raz w roku skontrolować wzrok. Dobre widzenie ułatwia codzienne życie – szybciej odnajdujemy się w przestrzeni i łatwiej przyswajamy informacje. Wzrok jest również fundamentem bezpieczeństwa, nie tylko zresztą dla kierowców.   Wielkie Badanie Wzorku to ogólnopolska kampania, organizowana przez Vision Express, której celem jest podniesienie świadomości Polaków w zakresie konieczności regularnego badania wzroku. W jej ramach prowadzone są działania edukacyjne, a także akcje badania wzroku w ponad 170 salonach optycznych w całej Polsce.   Więcej szczegółów oraz adresy salonów w innych miastach znaleźć można na www.WielkieBadanieWzroku.pl.   (s)

Rozlicz bezpłatnie swój PIT z Fundacją Godne Życie

dodane 17.03.2017
[Dąbrowa Górnicza] Fundacja Godne Życie wychodzi z inicjatywą bezpłatnego rozliczania PIT-ów za rok 2016. PIT-y będzie można rozliczyć w Miejskim Centrum Informacji w Dąbrowie Górniczej oraz w biurze Fundacji Godne Życie. Nie trzeba być mieszkańcem Dąbrowy Górniczej, aby uzyskać pomoc. Akcja ma na celu zachęcenie do przekazywania 1 % podatku na rzecz dzieci i młodzieży z FGŻ. PIT-y będzie można rozliczyć w dwóch punktach w Dąbrowie Górniczej. Pierwszy z nich mieści się w Zielonym Domku (Budynek ZHP) przy ul. Kr. Jadwigi 8, gdzie od pniedziałku do piątku w godz. 9:00-13:00 po wcześniejszym umówieniu się telefonicznie pod numerem 511 982 448 będą oczekiwać na chętnych specjaliści. Natomiast w drugim punkcie, w Miejskim Centrum Informacji w CH Pogoria przy ul. Sobieskiego 6, od poniedziałku 20 marca w godzinach wyznaczonych dyżurów.   Harmonogram rozliczania PIT-ów w Miejskim Centrum Informacji wygląda następująco: 20 marca – 12:00-18:00; 21 marca – 12:00-18:00; 22 marca – 15:00-18:00; 24 marca – 15:00-18:00, 25 marca – 11:00-16:00, 28 marca – 12:00-18:00; 29 marca – 12:00-18:00, 30 marca – 12:00-15:00; 31 marca – 12:00-15:00.   PIT-y rozliczane będą elektronicznie. Doradcy z Fundacji Godne Życie nie będą przyjmowali zeznań w formie „papierowej”, a jedynie pomogą wypełnić PIT- a, a następnie wyślą go przez internet, a podatnicy na miejscu otrzymają urzędowe potwierdzenie odbioru zeznania. Trzeba zabrać ze sobą odpowiednie dokumenty, czyli rozliczenie PIT-11 lub inne dokumenty świadczące o uzyskanych dochodach w 2015 roku. Bardzo ważne jest, by mieć ze sobą zeszłoroczne rozliczenie PIT (za 2015 rok) lub dokładną kwotę przychodu uzyskanego w 2015 roku. Informacje te będą potrzebne do identyfikacji danych w systemie e-Deklaracje. Fundacja Godne Życie pomoże także odpisać ulgę prorodzinną.   Nie trzeba być mieszkańcem Dąbrowy Górniczej, aby uzyskać pomoc. Akcja ma na celu zachęcenie do przekazywania 1 proc. podatku na rzecz dzieci i młodzieży z Fundacji Godne Życie. Fundacja Godne Życie otacza swoją opieką dzieci i młodzież z rodzin potrzebujących wsparcia, zamieszkujących Dąbrowę Górniczą. Celem Fundacji jest wspieranie młodych ludzi w realizacji swoich ambicji i rozwoju poprzez dostarczanie kompleksowej pomocy (m.in. dożywianie, pomoc w nauce, zajęcia sportowe i artystyczne).   Każdy może przekazać swój 1% podatku na dowolną Organizację Pożytku Publicznego, w przypadku Fundacji Godne Życie - KRS 0000139088. Wysokość kwoty nie ma znaczenia. Każdy gest jest na wagę złota. By wesprzeć wychowanków Fundacji darowiznę można przekazać na konto bankowe. Nr konta: 26 1090 2008 0000 0001 1284 5837. Więcej informacji pod numerami telefonu 511 982 448 oraz adresem mailowym: info@fundacjagodnezycie.eu.   (s)

Jesteś potencjalnym emerytem – już teraz złóż wniosek o ustalenie kapitału początkowego

dodane 03.03.2017
[Region] W związku ze zmianą ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, której przepisy od 1 października 2017 r. spowodują obniżenie wieku emerytalnego do 60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn, ZUS spodziewa się wzmożonego wpływu wniosków o emeryturę od osób, które już ukończyły ten wiek, lub też do końca 2017 r. osiągną powszechny wiek emerytalny.   Emerytura dla tych osób ustalona będzie według nowych, zreformowanych zasad, gdzie podstawą jej obliczenia jest m.in. kwota zwaloryzowanych składek emerytalnych i kwota zwaloryzowanego kapitału początkowego. W grupie osób uprawnionych do emerytury znajdą się zatem osoby, które nigdy nie miały ustalonego kapitału początkowego, dlatego osoby te powinny złożyć wniosek o ustalenie kapitału początkowego wraz z dokumentacją potwierdzającą przebieg ubezpieczenia, przypadającego do 31 grudnia 1998r. oraz dokumentacją potwierdzającą wysokość osiągniętych wynagrodzeń do 31 grudnia 1998r.   Ponadto w grupie tych ubezpieczonych będą także osoby, które, co prawda miały już ustalony kapitał początkowy, jednak w związku ze zmianami przepisów w sposobie jego obliczenia, przeliczenie kapitału początkowego może spowodować korzystniejsze obliczenie jego wysokości.   Przypominamy, że kapitał początkowy podlega przeliczeniu (tj. ponownemu ustaleniu) w razie nadesłania do ZUS dokumentów, które nie były wcześniej dostarczone, np. może to być nowy dowód umożliwiający zwiększenie stażu pracy, tj. okresów składkowych lub nieskładkowych, albo nowe dowody w sprawie wynagrodzenia (dochodu).   Liczne zmiany prawne w zakresie ustalania kapitału początkowego, które miały miejsce w latach 2011-2015, spowodują konieczność przeliczenia wcześniej ustalonego kapitału początkowego. Zatem warto przypomnieć najważniejsze zmiany, które nastąpiły w przeliczeniu wartości kapitału początkowego:   okres sprawowania opieki nad małoletnim dzieckiem uwzględnia się bez ograniczania do 1/3 udowodnionych okresów składkowych, ustalanie podstawy wymiaru z faktycznego okresu ubezpieczenia osobom urodzonym przed 31 grudnia 1968 r., które z powodu nauki w szkole wyższej nie mogły udowodnić 10 kolejnych lat podlegania ubezpieczeniu społecznemu, ustalenie kapitału początkowego dla osoby, która udowodniła okres ubezpieczenia krótszy niż 6 miesięcy stażem ubezpieczeniowym wynoszącym 6 miesięcy lub krótszym, a uzyskała decyzję o odmowie ustalenia kapitału początkowego, korzystniejsze obliczenie współczynnika p z uwzględnieniem miesięcy i dni pominiętych przy ustalaniu kapitału po raz pierwszy, ustalenie podstawy wymiaru z uwzględnieniem zarobków z 10 kolejnych lat kalendarzowych przypadających przed 1 stycznia 1999 r., w tym w całości lub w części sprzed 1 stycznia 1980 r., ustalenie podstawy wymiaru kapitału początkowego dla osoby, która pozostawała w ubezpieczeniu przez okres krótszy niż 1 rok kalendarzowy. ustalanie wskaźnika podstawy wymiaru kapitału początkowego z roku kalendarzowego, w którym ubezpieczony pozostawał w ubezpieczeniu społecznym jedynie przez część miesięcy tego roku. Wówczas do obliczenia stosunku sumy kwot podstaw wymiaru składek w okresie tego roku do przeciętnego wynagrodzenia, przyjmuje się sumę kwot przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia za ten rok kalendarzowy, odpowiednio do liczby miesięcy pozostawania w ubezpieczeniu, znowelizowane przepisy od 1 maja 2015 r. wprowadziły nowe zasady ustalania kapitału początkowego za okresy opieki nad dzieckiem. Wprowadzona regulacja przewiduje, że przy ustalaniu kapitału początkowego okresy opieki nad dzieckiem (np. urlopu wychowawczego lub urlopu bezpłatnego) uwzględnione są po 1,3% podstawy wymiaru kapitału początkowego za każdy rok tych okresów (z uwzględnieniem pełnych miesięcy ), a nie jak dotychczas po 0,7% podstawy wymiaru. W przypadku, gdy ubezpieczony miał ustalony kapitał początkowy na zasadach obowiązujących przed wejściem w życie ustawy zmieniającej, może wystąpić z wnioskiem o ponowne ustalenie jego wysokości z zastosowaniem znowelizowanych przepisów. W jednostkach organizacyjnych ZUS lub na stronie internetowej ZUS dostępny jest formularz wniosku o ponowne ustalenie kapitału początkowego: ZUS Kp- 3. Wniosek o ponowne obliczenie kapitału początkowego należy podpisać a następnie przesłać pocztą (listem zwykłym) lub dostarczyć osobiście do terenowej jednostki organizacyjnej ZUS. Ustalenie kapitału początkowego następuje w formie decyzji organu rentowego. Od wydanej decyzji przysługuje odwołanie za pośrednictwem Oddziału ZUS do Sądu Okręgowego - Sądu Pacy i Ubezpieczeń Społecznych w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji. Postępowanie odwoławcze w sprawach z zakresu ubezpieczeń społecznych jest wolne od opłat.   Aldona Węgrzynowicz regionalny rzecznik ZUS województwa śląskiego  
Wróć

Alert

 

Jesteś świadkiem ważnego wydarzenia?
Urzędnicza bezmyślność dobrowadza Cię do szału?
Wiesz o czymś, co może zainteresować media?

 

Napisz do "Wiadomości Zagłębia": redakcja@wiadomoscizaglebia.pl

KONKURSY

 

 

PRACA

 

 

 

 

Adres redakcji:

"Wiadomości Zagłębia"
ul. Kilińskiego 43

41-200 Sosnowiec

e-mail: redakcja@wiadomoscizaglebia.pl