Informujemy, że na tej stronie stosujemy pliki cookies (tzw. ciasteczka). Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Jeśli chcą Państwo zmienić tę opcję, należy zmienić ustawienia przeglądarki dotyczące przechowywania i uzyskiwania dostępu do plików cookies w Państwa komputerze. Rozumiem komunikat.

Kliknij tu aby zamknąć powiadomienie.

Kultura

dodane 17.10.2017

Debata w cyklu „Teatr jest spotkaniem: Co to jest normalny teatr?”

[Sosnowiec]

Teatr Zagłębia zaprasza 23 października o godz. 18.00 na wydarzenie towarzyszące premierze „Wojny światów” w reżyserii Weroniki Szczawińskiej. Będzie to spotkanie w cyklu „Teatr jest spotkaniem”. W czasie dyskusji jej uczestnicy będą szukać odpowiedzi na takie pytania jak: Co stoi za pojęciem normalnego teatru?Komu jest potrzebne i jakie obietnice za sobą niesie? Wstęp 1 zł.

 

Kategoria normalnego teatru pojawia się coraz częściej w mediach oraz wypowiedziach polityków, artystów, widzów i ekspertów. Jest on przeciwstawiany kontrowersyjnym spektaklom, działalności progresywnych, najczęściej zaangażowanych politycznie twórców. Normalny teatr trudno jest jednak zdefiniować. Z kontekstu możemy jedynie wnioskować, że charakteryzuje się on wysokim poziomem artystycznym, promuje czyny głęboko moralne i powszechnie uznane wartości, bądź wzbudza śmiech prześwietnymi żartami. A co za tym idzie, utwierdza zastany porządek świata, a nie go podważa.


Prawdopodobnie jest to teatr gatunkowy, w którym wiadomo, że to co wydarza się na scenie jest fikcją. W dodatku, jak głoszą wyznawcy normalnego teatru, podoba się on każdej widowni. Problem pojawia się wtedy, gdy próbujemy dowiedzieć się o nim czegoś konkretnego – powołać się na konkretnych artystów, konkretne tytuły, a co dopiero znaleźć przepis na jego stworzenie.


Dyskusja jest wydarzeniem towarzyszącym do spektaklu „Wojna światów” w reżyserii Weroniki Szczawińskiej, opartym na jednej z najbardziej znanych książek sci-fi. Reżyserka przedstawia moment, w którym to, co normalne: nasza codzienność, przyjęty porządek społeczny i hierarchia zostaje zburzone przez niespodziewane wydarzenie – najazd Marsjan. Jednocześnie spektakl jest okazją do zadania pytań o oswojone i nieoswojone formy teatralne oraz o to, które gatunki i środki sceniczne dają widzom poczucie bezpieczeństwa, a które je naruszają.

 

Spotkanie poprowadzi Katarzyna Niedurny – teatrolożka, krytyczka, edukatorka w Teatrze Zagłębia. W ramach studiów doktoranckich na Uniwersytecie Jagiellońskim naukowo zajmuje się potencjałem politycznym publiczności teatralnej. Zaproszeni goście to: Marta Bryś – doktorantka na teatrologii Uniwersytetu Jagiellońskiego, koordynatorka i producentka wydarzeń artystycznych. Publikuje na łamach „Didaskaliów”, „Notatnika Teatralnego”, „Dialogu”, „Opcji” i „Dwutygodnika”; Aneta Groszyńska – teatrolog, reżyserka teatralna, kierownik artystyczna w Teatrze Zagłębia. W swoich spektaklach używa w nowy sposób znanych konwencji teatralnych: od kabaretu tworzonego w warszawskich piwnicach, po musical w Narodowym Starym Tetrze robionym na podstawie reportażu „Głód” Martina Caparrosa; Witold Mrozek – krytyk teatralny, publicysta. Dziennikarz „Gazety Wyborczej”, stale współpracuje m.in. z internetowym pismem kulturalnym dwutygodnik.com i „Krytyką Polityczną”; Weronika Szczawińska – reżyserka, dramaturżka, kulturoznawczyni, doktor nauk humanistycznych. Nominowana do Paszportu Polityki 2014 za „konsekwentne budowanie własnego języka teatralnego”. Współpracowała z teatrami w całej Polsce m.in. z Teatrem Polskim w Bydgoszczy, Narodowym Starym Teatrem w Krakowie, niezależnym teatrem Komuna Warszawa.


(s)

Wróć Archiwum działu

Alert

 

Jesteś świadkiem ważnego wydarzenia?
Urzędnicza bezmyślność dobrowadza Cię do szału?
Wiesz o czymś, co może zainteresować media?

 

Napisz do "Wiadomości Zagłębia": redakcja@wiadomoscizaglebia.pl

KONKURSY

 

PRACA

 

 

 

 

Adres redakcji:

"Wiadomości Zagłębia"
ul. Kilińskiego 43

41-200 Sosnowiec

e-mail: redakcja@wiadomoscizaglebia.pl