Informujemy, że na tej stronie stosujemy pliki cookies (tzw. ciasteczka). Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Jeśli chcą Państwo zmienić tę opcję, należy zmienić ustawienia przeglądarki dotyczące przechowywania i uzyskiwania dostępu do plików cookies w Państwa komputerze. Rozumiem komunikat.

Kliknij tu aby zamknąć powiadomienie.

Kultura

dodane 13.12.2019

„Napój miłosny” gwarancją szczęścia, czyli premiera w Operze Śląskiej

[Region]

Opera Śląska zaprasza na ostatnią premierę roku, zarazem otwierającą repertuar karnawałowy 2020. Będzie nią „Napój miłosny” Gaetano Donizettiego, XIX-wieczna, dwuaktowa opera komiczna z librettem Felice Romaniego w reżyserii Karoliny Sofulak. Na bytomskiej scenie po raz pierwszy usłyszymy tę wspaniałą muzykę, w swoim czasie dedykowaną kobietom Mediolanu, w sobotę, 14 grudnia o godz. 18.00.


Z wyboru tego tytułu cieszy się dyrektor Opery Śląskiej, Łukasz Goik. Jak powiedział, chciał wzbogacić poważny  na ogół repertuar o spektakl zabawny, wesoły, a jednak  niosący pewne przesłanie. Zarazem w doskonałej oprawie, na wysokim poziomie, który spodoba się i zadowoli melomanów. Jest to czwarta realizacja „Napoju…” w Bytomiu, ostatnią oklaskiwaliśmy 25 lat temu.

Pochodzący z Bergamo Gaetano Donizetti (1797-1848), to wybitny, czołowy przedstawiciel włoskiego belcanta, autor kilkudziesięciu słynnych oper, będącymi zwierciadłami ówczesnych społeczeństw. Ze względu na formę,  piękno muzyki i ponadczasowość uczuć, „Napój miłosny” do dzisiaj jest jednym z najczęściej wystawianych tytułów.


Jak przypominał Józef Kański, wielki znawca i wielbiciel operowy, „Napój miłosny" z roku 1832, z premierą w Mediolanie, jest pierwszym dziełem Donizettiego, które zdo­było europejską sławę. Spośród współczesnych oper komicznych wyróżnia się wielką subtelnością i nastrojowością, a romans Ne­morina z II aktu stał się jedną z najsłynniejszych arii. Powodzenie było błyskawiczne. Warszawa wystawiła tę operę w 1839, natomiast  rok wcześniej poznała ją publiczność we Lwowie.

Tematem jest oczywiście miłość i to z początku nieszczęśliwa. Młody, ubogi Nemorino zakochany jest w pięk­nej, bogatej Adinie, która nie traktuje go poważnie. Adina czyta legendę o Tristanie i Izoldzie, których połączył napój miłosny i żałuje, że dziś już nikt go nie dostarcza. Nagle w okolicy pojawia się oddział wojskowych pod dowództwem sierżanta Belcore. Żołnierz śmiało zaleca się do Adiny, proponując jej małżeń­stwo, a ona spogląda na przystojnego sierżanta  przychylnie, co doprowadza Nemorina do rozpaczy. W tym samym czasie zjawia się w majątku bohaterki wędrowny znachor, Dulcamara. Nemorino prosi go o czarodziejski napój miłosny, by zdobyć wzajemność. Sprytny szarlatan za wysoką cenę sprzedaje łatwowiernemu młodzieńcowi jako niezawodny „eliksir miłości” butelkę zwykłego, ale mocnego wina bordeaux. Ten wypija duszkiem zawartość, po czym wpada w świetny humor, widzi  świat w różowych kolorach i nie zwraca uwagi na Adinę. Dziewczyna, której tak naprawdę Nemorino nie był obojętny, podejrzewa że  przestał ją kochać i chcąc mu zrobić na złość, przyjmuje oświadczyny  Belcore.

Niestety, sierżant  otrzymał rozkaz wymarszu, jego ślub musi się odbyć natychmiast. Na to Dulcamara radzi Nemorinowi... wypić jeszcze jedną butelkę cudownego napoju. On jednak nie ma pieniędzy, udaje się więc do sierżanta Belcore, by zaciągnąć się do oddziału. Dowódca  przyjmuje  rekruta i wypłaca mu zaliczkę na żołd. Tymczasem Gianetta, przyjaciółka głównej bohaterki, rozgłasza, iż bogaty wuj Ne­morina umarł, zapisawszy mu w testamencie majątek. Chłopak staje się teraz pożądanym kandydatem na męża. Niestety, nie wiedząc jeszcze o swym nagłym bogactwie, przypisuje niespodziewane powodzenie cudownym właściwościom napoju, ale nie przestaje marzyć o ukochanej. Zaloty dziewcząt drażnią kapryśną Adinę i budzą zazdrość. Gdy dowiaduje się, że młodzieniec dla niej zaciągnął się do wojska, nie ukrywa uczucia i zrywa zaręczyny z Belcorem. Miłość wreszcie triumfuje. Na tej historii z happyendem doskonale także wychodzi Dulcamara, wszyscy chcą  jego pomocy, wierząc w potęgę miłosnej mikstury.


Znakomici realizatorzy i wykonawcy – soliści, chór, balet, orkiestra - gwarantują publiczności świetną rozrywkę. Kierownictwo muzyczne objął dyrygent Franck Chastrusse Colombier. Reżyseria i opracowanie libretta: Karolina Sofulak, choreografia/ruch sceniczny: Monika Myśliwiec, scenografia/reżyseria świateł: Katarzyna Borkowska, kostiumy: Ilona Binarsch, kierownictwo chóru: Krystyna Krzyżanowska-Łoboda, kierownictwo baletu: Grzegorz Pajdzik.

Obsada: Adina – Adriana Ferfecka, Gabriela Gołaszewska, Nemorino – Andrzej Lampert, Tomasz Dziwisz, Adam Sobierajski, Belcore – Stanisław Kuflyuk, Kamil Zdebel, Doktor Dulcamara – Bogdan Kurowski, Adam Woźniak, Zbigniew Wunsch, Gianetta – Leokadia Duży, Marta Huptas, Anna Noworzyn-Sławińska, Asystentka dr Dulcamary – Michalina Drozdowska, Maja Liszczyk, Windziarz – Karol Pluszczewicz, Gabriel Ravenscroft.

 

Teresa Stokłosa

 

Wróć Archiwum działu

Alert

 

Jesteś świadkiem ważnego wydarzenia?
Urzędnicza bezmyślność dobrowadza Cię do szału?
Wiesz o czymś, co może zainteresować media?

 

Napisz do "Wiadomości Zagłębia": redakcja@wiadomoscizaglebia.pl

KONKURSY

 

PRACA

 

 

 

 

Adres redakcji:

"Wiadomości Zagłębia"
ul. Kilińskiego 43

41-200 Sosnowiec

e-mail: redakcja@wiadomoscizaglebia.pl