Kultura
„Napój miłosny” gwarancją szczęścia, czyli premiera w Operze Śląskiej
Opera Śląska zaprasza na ostatnią premierę roku, zarazem otwierającą repertuar karnawałowy 2020. Będzie nią „Napój miłosny” Gaetano Donizettiego, XIX-wieczna, dwuaktowa opera komiczna z librettem Felice Romaniego w reżyserii Karoliny Sofulak. Na bytomskiej scenie po raz pierwszy usłyszymy tę wspaniałą muzykę, w swoim czasie dedykowaną kobietom Mediolanu, w sobotę, 14 grudnia o godz. 18.00.
Z wyboru tego tytułu cieszy się dyrektor Opery Śląskiej, Łukasz Goik. Jak powiedział, chciał wzbogacić poważny na ogół repertuar o spektakl zabawny, wesoły, a jednak niosący pewne przesłanie. Zarazem w doskonałej oprawie, na wysokim poziomie, który spodoba się i zadowoli melomanów. Jest to czwarta realizacja „Napoju…” w Bytomiu, ostatnią oklaskiwaliśmy 25 lat temu.
Pochodzący z Bergamo Gaetano Donizetti (1797-1848), to wybitny, czołowy przedstawiciel włoskiego belcanta, autor kilkudziesięciu słynnych oper, będącymi zwierciadłami ówczesnych społeczeństw. Ze względu na formę, piękno muzyki i ponadczasowość uczuć, „Napój miłosny” do dzisiaj jest jednym z najczęściej wystawianych tytułów.
Jak przypominał Józef Kański, wielki znawca i wielbiciel operowy, „Napój miłosny" z roku 1832, z premierą w Mediolanie, jest pierwszym dziełem Donizettiego, które zdobyło europejską sławę. Spośród współczesnych oper komicznych wyróżnia się wielką subtelnością i nastrojowością, a romans Nemorina z II aktu stał się jedną z najsłynniejszych arii. Powodzenie było błyskawiczne. Warszawa wystawiła tę operę w 1839, natomiast rok wcześniej poznała ją publiczność we Lwowie.
Tematem jest oczywiście miłość i to z początku nieszczęśliwa. Młody, ubogi Nemorino zakochany jest w pięknej, bogatej Adinie, która nie traktuje go poważnie. Adina czyta legendę o Tristanie i Izoldzie, których połączył napój miłosny i żałuje, że dziś już nikt go nie dostarcza. Nagle w okolicy pojawia się oddział wojskowych pod dowództwem sierżanta Belcore. Żołnierz śmiało zaleca się do Adiny, proponując jej małżeństwo, a ona spogląda na przystojnego sierżanta przychylnie, co doprowadza Nemorina do rozpaczy. W tym samym czasie zjawia się w majątku bohaterki wędrowny znachor, Dulcamara. Nemorino prosi go o czarodziejski napój miłosny, by zdobyć wzajemność. Sprytny szarlatan za wysoką cenę sprzedaje łatwowiernemu młodzieńcowi jako niezawodny „eliksir miłości” butelkę zwykłego, ale mocnego wina bordeaux. Ten wypija duszkiem zawartość, po czym wpada w świetny humor, widzi świat w różowych kolorach i nie zwraca uwagi na Adinę. Dziewczyna, której tak naprawdę Nemorino nie był obojętny, podejrzewa że przestał ją kochać i chcąc mu zrobić na złość, przyjmuje oświadczyny Belcore.
Niestety, sierżant otrzymał rozkaz wymarszu, jego ślub musi się odbyć natychmiast. Na to Dulcamara radzi Nemorinowi... wypić jeszcze jedną butelkę cudownego napoju. On jednak nie ma pieniędzy, udaje się więc do sierżanta Belcore, by zaciągnąć się do oddziału. Dowódca przyjmuje rekruta i wypłaca mu zaliczkę na żołd. Tymczasem Gianetta, przyjaciółka głównej bohaterki, rozgłasza, iż bogaty wuj Nemorina umarł, zapisawszy mu w testamencie majątek. Chłopak staje się teraz pożądanym kandydatem na męża. Niestety, nie wiedząc jeszcze o swym nagłym bogactwie, przypisuje niespodziewane powodzenie cudownym właściwościom napoju, ale nie przestaje marzyć o ukochanej. Zaloty dziewcząt drażnią kapryśną Adinę i budzą zazdrość. Gdy dowiaduje się, że młodzieniec dla niej zaciągnął się do wojska, nie ukrywa uczucia i zrywa zaręczyny z Belcorem. Miłość wreszcie triumfuje. Na tej historii z happyendem doskonale także wychodzi Dulcamara, wszyscy chcą jego pomocy, wierząc w potęgę miłosnej mikstury.
Znakomici realizatorzy i wykonawcy – soliści, chór, balet, orkiestra - gwarantują publiczności świetną rozrywkę. Kierownictwo muzyczne objął dyrygent Franck Chastrusse Colombier. Reżyseria i opracowanie libretta: Karolina Sofulak, choreografia/ruch sceniczny: Monika Myśliwiec, scenografia/reżyseria świateł: Katarzyna Borkowska, kostiumy: Ilona Binarsch, kierownictwo chóru: Krystyna Krzyżanowska-Łoboda, kierownictwo baletu: Grzegorz Pajdzik.
Obsada: Adina – Adriana Ferfecka, Gabriela Gołaszewska, Nemorino – Andrzej Lampert, Tomasz Dziwisz, Adam Sobierajski, Belcore – Stanisław Kuflyuk, Kamil Zdebel, Doktor Dulcamara – Bogdan Kurowski, Adam Woźniak, Zbigniew Wunsch, Gianetta – Leokadia Duży, Marta Huptas, Anna Noworzyn-Sławińska, Asystentka dr Dulcamary – Michalina Drozdowska, Maja Liszczyk, Windziarz – Karol Pluszczewicz, Gabriel Ravenscroft.
Teresa Stokłosa
Alert
Jesteś świadkiem ważnego wydarzenia?
Urzędnicza bezmyślność dobrowadza Cię do szału?
Wiesz o czymś, co może zainteresować media?
Napisz do "Wiadomości Zagłębia": redakcja@wiadomoscizaglebia.pl
Adres redakcji: "Wiadomości Zagłębia" 41-200 Sosnowiec e-mail: redakcja@wiadomoscizaglebia.pl
|