W Zagłębiu
Droga ekspresowa S1 w województwie śląskim
Minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk skierował do realizacji śląskie odcinki drogi ekspresowej S1. Są to odcinki Podwarpie – Dąbrowa Górnicza, Kosztowy – Bielsko-Biała i obejście Węgierskiej Górki. 56-kilometrów drogi ekspresowej S1 zostanie zrealizowanych do 2022 roku.
– Kierowane do realizacji odcinki dróg mają przede wszystkim poprawić bezpieczeństwo oraz przepustowość i płynność ruchu w regionie. Nowe inwestycje wpłyną także na wzrost komfortu jazdy. Ułatwią dojazd do portu lotniczego w Pyrzowicach i autostrady A1. Nie bez znaczenia jest również to, że dzięki tym zadaniom uzyskamy ekspresowe połączenie ze Słowacją – powiedział minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk.
S1 Podwarpie – Dąbrowa Górnicza będzie mieć długość 7,8 km. Głównym celem inwestycji, która będzie przebiegać w latach 2019-2021, jest przebudowa drogi krajowej do parametrów drogi ekspresowej. S1 Pyrzowice – Dąbrowa Górnicza – Tychy – Bielsko Biała – Cieszyn będzie stanowić połączenie dróg szybkiego ruchu, autostrad A1 (północ – południe) i A4 (wschód – zachód) z aglomeracją śląską, umożliwi również połączenie z przejściem granicznym z Czechami w Cieszynie oraz z przejściem granicznym w Zwardoniu – Mycie ze Słowacją poprzez drogę ekspresową S69/S1.
Przebudowany odcinek drogi poprawi bezpieczeństwo ruchu w korytarzu drogi S1. Ponadto przebudowa poprawi przepustowość i płynność ruchu w kierunku Pyrzowice – Dabrowa Górnicza– Tychy– Bielsko Biała – Cieszyn. Zmieni się komfort jazdy pomiędzy aglomeracją woj. śląskiego i przyległym terenem z portem lotniczym w Pyrzowicach i autostradą A1.
Droga krajowa nr 1 zostanie przebudowana do parametrów drogi ekspresowej z dostosowaniem nawierzchni do przenoszenia obciążenia o nacisku 11,5 t/oś. Zlikwidowane zostaną jednopoziomowe skrzyżowania z drogami poprzecznymi. Zostanie wybudowany węzeł „Ząbkowice”, przebudowany węzeł „Pogoria” i obiekty inżynierskie, w tym: 2 mosty, 4 wiadukty. Powstaną także dwie kładki dla pieszych. Ponadto wybudowane będą drogi serwisowe oraz dojazdowe do terenów przyległych, urządzenia ochrony środowiska, m. in. zabezpieczenia przeciwhałasowe oraz przejścia dla zwierząt.
Odcinek S1 od węzła „Kosztowy II” w Mysłowicach do węzła „Suchy Potok” w Mysłowicach będzie mieć długość 39,7 km. Lata realizacji inwestycji: 2019-2022. Odcinek ten jest uzupełnieniem europejskiego korytarza nr VI. Stanowi kontynuację S1 na odcinku węzeł „Kosztowy II” w Mysłowicach do węzła „Suchy Potok" w Bielsku-Białej po nowym śladzie i dalej do granicy z Republiką Czeską w Cieszynie oraz połączenie ze Słowacją.
Droga powstanie w przekroju 2x2 i dopuszczalnym obciążeniu 11,5 t/oś. W ramach tego zadania planowana jest zmiana dotychczasowego przebiegu DK44 i powiązanie jej z drogą S1 w sposób zapewniający obejście miejscowości Bieruń i Oświęcim. Powstanie 8 węzłów „Kosztowy II”, „Lędziny”, „Bieruń”, Oświęcim”, „Wola”, „Brzeszcze”, „Stara Wieś” i „Suchy Potok". Kierowcy podróżujący tym odcinkiem będą mogli korzystać z 4 miejsc obsługi podróżnych (MOP).
Ostatni odcinek S1 o długości 8,5 km połączy miasta Bielsko-Biała – Żywiec – granicę państwa na odcinku Przybędza – Milówka tzw. „Obejście Węgierskiej Górki” (dawna S69). Lata realizacji inwestycji: 2018-2020 . Ten odcinek drogi ekspresowej S1 przebiegać będzie w granicach administracyjnych gmin: Radziechowy Wieprz, Węgierska Górka i Milówka na terenie powiatu żywieckiego w województwie śląskim. Odcinek obejścia Węgierskiej Górki połączy wcześniej zrealizowane odcinki: Żywiec – Przybędza z odcinkiem Milówka – Szare.
Zadanie to jest ostatnim etapem budowy drogi ekspresowej S1 Bielsko Biała – Żywiec – Zwardoń (granica państwa). Pierwszy etap polegał na budowie drogi jednojezdniowej od Żywca do Zwardonia. Etap drugi obejmuje budowę drogi ekspresowej dwujezdniowej od Bielska Białej do Żywca (Północno-wschodnia obwodnica Bielska Białej – oddana do ruchu, odcinek Bielsko-Biała - Żywiec w trakcie realizacji).Trzeci etap zakłada budowę nowej drogi na odcinku Przybędza-Milówka, która przejmie funkcje trasy tranzytowej w nawiązaniu do realizacji autostrady D3 po stronie słowackiej.
Drogę zaprojektowano o przekroju jednojezdniowym, a na odcinku między tunelami oraz w tunelach zaprojektowano przekrój dwujezdniowy (tunele dwururowe). Z uwagi na górski charakter trasy, występuje konieczność budowy wielu obiektów inżynierskich. Najdłuższe z nich to dwa podwójne tunele długości ok. 830 m pod masywem Barania i 980 m pod masywem Białożyński Groń oraz estakady nad dolinami potoków górskich.
(s)
Alert
Jesteś świadkiem ważnego wydarzenia?
Urzędnicza bezmyślność dobrowadza Cię do szału?
Wiesz o czymś, co może zainteresować media?
Napisz do "Wiadomości Zagłębia": redakcja@wiadomoscizaglebia.pl
Adres redakcji: "Wiadomości Zagłębia" 41-200 Sosnowiec e-mail: redakcja@wiadomoscizaglebia.pl
|