Kultura
Lekcje muzyki Marii Callas – premiera w Operze Śląskiej
Opera Śląska w Bytomiu inauguruje nowy, 76. sezon premierą dramatu Terrence’a McNally’ego „Callas. Master Class”. Nie będzie to jednak typowa biografia greckiej primadonny, divy mediolańskiej La Scali czy nowojorskiej Metropolitan Opera (1923-1977). Treścią sztuki, w przekładzie Elżbiety Nowak, są lekcje muzyki, których niezapomniana sopranistka udzielała pod koniec swojej kariery (1971-1972) w słynnej nowojorskiej Juilliard School. Premiera w sobotę, 5 września o godz. 18.00.
To druga premiera tytułu w Polsce. Podczas dwugodzinnego spektaklu na scenie pojawiają się uczniowie, śpiewacy operowi, którzy będą musieli skonfrontować swój talent z oceną kapryśnej „Boskiej”. Stopniowo na pierwszy plan wysuwa się miłość Callas do muzyki, wspomnienia z jej bogatej kariery, przeplatane wątkami prywatnymi. Widzowie będą świadkami życiowych wyborów artystki, jej całkowitego poświęcenia dla sztuki i konsekwencji trudnych decyzji.
Jednak, jak podkreśla reżyser Robert Talarczyk, to nie jest opowieść tylko o Marii Callas i o operze, ale także o artystach i świecie, w jakim żyją. – Chciałbym, żeby widzowie wyszli z tego spektaklu z wiedzą, że bycie artystą to zarazem wyzwanie i boży dar, za który często trzeba zapłacić wysoką cenę – powiedział Talarczyk.
Autorką kostiumów jest znana projektantka mody Gosia Baczyńska, projekcje są dziełem Mateusza Znanieckiego, a scenografia Dagmary Walkowicz-Goleśny. W roli Marii Callas zobaczymy Joannę Kściuczyk-Jędrusik, obok niej występują: Gabriela Gołaszewska, Ewelina Szybilska, Anna Wiśniewska-Schoppa, Anna Borucka, Maciej Komandera, Adam Sobierajski, Witold Dewor, Janusz Bolewski, Piotr Kopiński. – Zależy mi, aby pokazać prawdziwą twarz Marii Callas – stwierdziła primadonna bytomskiej sceny. – Nie jest to proste, bo w spektaklu poznajemy jej różne oblicza, związane z sytuacjami i całą paletą uczuć, których doświadcza. Ten spektakl to nie tylko lekcja muzyki, to także lekcja życia, filozofii śpiewaczki operowej. Odsłaniamy jej intymną przestrzeń, chcemy oddać jej emocje tak, by widzowie je poczuli – wyjaśniała Joanna Kściuczyk-Jędrusik.
Rolę Callas w sztuce McNally'ego, prezentowanej w Polsce, kreowała jedynie Krystyna Janda w Teatrze Powszechnym i Och-Teatrze. Dramat Terrence’a McNally’ego „Master Class” miał swoją prapremierę w 1995 r. na Broadway’u, gdzie odniósł wielki sukces i został nagrodzony trzema statuetkami Tony Award. Zdobył także nagrodę Drama Desk Award dla Outstanding New Play, a w 2011 r. nominację do Nagrody Tony. Spektakl w Paryżu, wystawiony w 1997 r. z Fanny Ardant jako Callas, wyreżyserował Roman Polański.
Terrence McNally, to słynny amerykański dramaturg i scenarzysta określany również jako „bard amerykańskiego teatru” i legenda Broadway’u. Uhonorowany wieloma prestiżowymi nagrodami. W 2011 r. otrzymał Tony Award za całokształt twórczości. Wpisany w poczet członków Amerykańskiej Akademii Sztuki i Literatury, co stanowi najwyższe uznanie zasług artystycznych w USA. Zmarł 24 marca tego roku w wieku 81 lat.
Teresa Stokłosa
Alert
Jesteś świadkiem ważnego wydarzenia?
Urzędnicza bezmyślność dobrowadza Cię do szału?
Wiesz o czymś, co może zainteresować media?
Napisz do "Wiadomości Zagłębia": redakcja@wiadomoscizaglebia.pl
Adres redakcji: "Wiadomości Zagłębia" 41-200 Sosnowiec e-mail: redakcja@wiadomoscizaglebia.pl
|