Informujemy, że na tej stronie stosujemy pliki cookies (tzw. ciasteczka). Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Jeśli chcą Państwo zmienić tę opcję, należy zmienić ustawienia przeglądarki dotyczące przechowywania i uzyskiwania dostępu do plików cookies w Państwa komputerze. Rozumiem komunikat.

Kliknij tu aby zamknąć powiadomienie.

Radzimy - pomagamy

dodane 05.12.2013

Sprzedaż energii elektrycznej w domu konsumenta

Do mojej 80-letniej mamy zgłosił się przedstawiciel handlowy i poinformował, że działa w imieniu zakładu energetycznego. Zaproponował zmianę umowy o dostawę prądu. Mama była przekonana, że zgłosił się do niej pracownik zakładu energetycznego, który dotychczas dostarczał energię. Jak się okazało, był to przedstawiciel zupełnie innej firmy zajmującej się sprzedażą energii. Mama zawarła całkiem nową umowę o sprzedaż energii. Przedstawiciel zapewniał, że podpisanie umowy jest korzystne, gdyż będą znacznie niższe opłaty. Chcielibyśmy zrezygnować z tej umowy. Jak to zrobić i czy jest możliwa zmiana sprzedawcy.

 

 

Możliwość zmiany sprzedawcy prądu istnieje od 1 lipca 2007 roku. Do tego czasu odbiorca w gospodarstwie domowym kupował energię i usługę dystrybucji tej energii od jednego, tego samego przedsiębiorcy - spółki dystrybucyjnej, która była przypisanym terytorialnie przedsiębiorstwem energetycznym, które świadczyło usługi na podstawie zawartej jednej umowy.

 

Z dniem 1 lipca 2007 roku dotychczasowe zakłady energetyczne podzieliły się na dwa odrębne przedsiębiorstwa: operatora systemu dystrybucyjnego, w którego dyspozycji i zarządzie pozostaje sieć energetyczna i sprzedawcę energii. To spowodowało, że odbiorcy mają prawo wyboru sprzedawcy, co oznacza, że mogą samodzielnie wybrać ofertę sprzedaży energii. Jeśli odbiorca zdecyduje się na zawarcie umowy z nowym sprzedawcą, w praktyce zawrze dwie umowy: pierwszą z operatorem systemu dystrybucyjnego – umowę dystrybucyjną (usługa transportu energii) i drugą ze sprzedawcą – umowę sprzedaży energii. To oznacza, że spółka dystrybucyjna nadal będzie przesyłała prąd, ale już nie musi być jego sprzedawcą. Jeśli dochodzi do zmiany sprzedawcy prądu, rachunki za dystrybucję odbiorca będzie regulował u dotychczasowego dystrybutora, a za sprzedaż energii u nowego sprzedawcy.


W przypadku, gdy konsument zawarł umowę w swoim domu lub mieszkaniu, to umowa taka będzie traktowana jako zawarta poza lokalem przedsiębiorstwa. W przypadku tego rodzaju umów konsument jest szczególnie chroniony przez prawo i przysługuje mu uprawnienie do odstąpienia od tej umowy w terminie 10 dni od jej zawarcia. Warunkiem koniecznym do odstąpienia jest złożenie pisemnego oświadczenia kierowanego do przedsiębiorcy, z którym zawarto umowę. Do zachowania tego terminu wystarczy wysłanie własnoręcznie podpisanego oświadczenia przed jego upływem, czyli nadanie w placówce pocztowej listem poleconym (najlepiej za zwrotnym potwierdzeniem odbioru).

 

Podstawę do odstąpienia przez konsumenta od umowy stanowią przepisy ustawy z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny. Jeżeli przedsiębiorca nie dopełni obowiązku poinformowania konsumenta na piśmie o przysługującym mu prawie odstąpienia, wówczas termin 10-dniowy nie rozpoczyna biegu, a konsumentowi wolno odstąpić od umowy w terminie 3 miesięcy od wykonania umowy.

 

KONSUMENCIE PAMIĘTAJ:

Sprawdź, kto się do Ciebie zgłasza. Przedsiębiorca, który proponuje konsumentowi zawarcie umowy poza lokalem przedsiębiorstwa, ma obowiązek okazania przed zawarciem umowy dokumentu potwierdzającego prowadzenie działalności gospodarczej oraz dokumentu tożsamości. W razie zawierania umów w imieniu przedsiębiorcy, zawierający umowę okazać winien ponadto dokument potwierdzający swoje umocowanie. Jeśli przedstawiciel mówi, że jest z zakładu energetycznego, z którym masz zawartą umowę, sprawdź to. Zwykle pierwsze zdanie umowy wskazuje między jakimi stronami - między kim a kim - jest ona zawierana. Popatrz również jakie dane - logo znajduje się w treści lub na formularzu umowy. Jeśli stwierdzisz, że sprzedawcą energii jest inna firma i nie chcesz zmieniać dotychczasowego dostawcy, nie podpisuj umowy. Nie jest Twoim obowiązkiem zawarcie nowej umowy. Jeśli podpiszesz umowę w swoim domu, masz prawo do namysłu przez 10 dni. Nie odkładaj umowy do szuflady, sprawdź co podpisałeś!

 

Adrianna Peć, miejski rzecznik praw konsumenta w Sosnowcu

 

 

Wróć Archiwum działu

Alert

 

Jesteś świadkiem ważnego wydarzenia?
Urzędnicza bezmyślność dobrowadza Cię do szału?
Wiesz o czymś, co może zainteresować media?

 

Napisz do "Wiadomości Zagłębia": redakcja@wiadomoscizaglebia.pl

KONKURSY

 

PRACA

 

 

 

 

Adres redakcji:

"Wiadomości Zagłębia"
ul. Kilińskiego 43

41-200 Sosnowiec

e-mail: redakcja@wiadomoscizaglebia.pl