Informujemy, że na tej stronie stosujemy pliki cookies (tzw. ciasteczka). Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Jeśli chcą Państwo zmienić tę opcję, należy zmienić ustawienia przeglądarki dotyczące przechowywania i uzyskiwania dostępu do plików cookies w Państwa komputerze. Rozumiem komunikat.

Kliknij tu aby zamknąć powiadomienie.

Kultura

dodane 03.03.2016

Medalowa instalacja i sentymentalne soboty w Muzeum Śląskim

[Region]

„Post-Apocalypsis” to najnowszy projekt Centrum Scenografii Polskiej Oddziału Muzeum Śląskiego oraz Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego. Od 5 marca w nowej siedzibie Muzeum będzie można podziwiać tę niezwykłą instalację nagrodzoną Złotym Medalem na 13. Praskim Quadriennale. Wernisaż już w piątek, 4 marca, o godz. 18.00. Projekt, wyróżniony na największym na świecie wydarzeniu wystawienniczym poświęconym sztukom wizualnym  i performatywnym, będzie dostępny do 10 kwietnia.

 

– Elementami interaktywnej ekspozycji są drzewa, które pod wpływem dotyku „przemawiają” fragmentami tekstów polskich romantyków. Instalacja „Post-Apocalypsis” projektuje współczesną wizję świata sieciowego i globalnego – mówi nam Danuta Piękoś z Działu Promocji Muzeum Śl. – Widzowie wkraczają bezpośrednio w zagęszczoną przestrzeń danych pogodowych transmitowanych na żywo, między innymi z różnych miejsc energetycznych zagrożeń i katastrof na Ziemi. Aktualizowane na bieżąco informacje poddawane są artystycznemu przetworzeniu na dźwięki i w ten sposób instalacja zostaje wypełniona audiosferą reagującą na ludzką obecność – wyjaśnia.

 

Inspiracją stał się spektakl Jerzego Grotowskiego „Apocalypsis cum figuris”, jedno z najważniejszych przedstawień XX w. Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego, który był koordynatorem polskich ekspozycji na Praskim Quadriennale 2015, zaprosił do współpracy przy powstaniu nagrodzonej instalacji przedstawicieli różnych dziedzin: badaczy, programistów, kompozytorów, projektantów i architektów. Przyznając ekspozycji Złoty Medal – pierwszy od 36 lat dla Polski – jury w uzasadnieniu werdyktu zwróciło uwagę na „interaktywny charakter przestrzeni dźwiękowej odzwierciedlający współczesne koncepcje dotyczące relacji między naturą, ludźmi i technologią”. Kontekst „Post-Apocalypsis” w przestrzeni Muzeum Śląskiego nabiera szczególnego wymiaru.

 

Kuratorką ekspozycji jest Agnieszka Jelewska. Wydarzeniem towarzyszącym będzie sesja naukowa oraz panel dyskusyjny „Wehikuł przestrzeni” 15–16 kwietnia w Muzeum przy ul. T. Dobrowolskiego 1.

 

Muzealnicy przypominają dorosłym i młodzieży o marcowych „Czynnych sobotach”, które gwarantują ciekawe i pożyteczne spędzanie czasu. Już 5 marca o godz. 11.00 Marcin Smierz z Instytutu Historii UŚl. opowie o „Znaczeniu przemysłu górnośląskiego w gospodarce II RP”. Natomiast o godz. 15.00 „Odległe kultury w twórczości Alfreda Szklarskiego” przypomni dr Tarzycjusz Buliński. 9 marca bardzo interesujący wieczór pn. „Czas na miłość” zapowiada się w starej siedzibie Muzeum Śl. przy ul. Korfantego w centrum Katowic. O godz. 18.00, podczas spotkania wokół starego sosnowieckiego fotoplastykonu, Krystyna Pieronkiewicz-Pieczko przypomni tradycje zalotów i narzeczeństwa w naszym regionie. Wstęp na imprezy „Czynnych sobót” jest wolny.

Wiele dzieje się ponadto w przestrzeni okołomuzealnej. Wieża wyciągowa dawnej kopalni Katowice, dziś panoramiczna, świadek przeobrażenia postindustrialnego terenu w Strefę Kultury i powstawania w tym miejscu nowej siedziby Muzeum Śląskiego, już niedługo sama ulegnie metamorfozie. Robi wrażenie, ma około 40 m wysokości i waży 100 ton. Wieża wyciągowa szybu Warszawa II, wyprodukowana niemal przed stoma laty, jest pozostałością po jednym z najstarszych szybów kopalni. Zachowana w oryginalnym stanie, stanowi świadectwo rozwiązań technologicznych z lat 20. XX w. W ramach projektu budowy nowej siedziby Muzeum została zaadaptowana na wieżę widokową, m.in. wzmocnione zostały fundamenty, dobudowano windę panoramiczną, zabezpieczono podesty i balustrady schodowe oraz wykonano oświetlenie. Prace nie ingerowały jednak w zabytkową konstrukcję. Najbardziej rozpoznawalny symbol Muzeum Śląskiego, który towarzyszył w przeszłości transmisjom z Telewizji Katowice, nadal jest charakterystycznym punktem na mapie regionu i atrakcją turystyczną. Wieża, wciąż budząca wiele wspomnień górników z zamkniętej w 1999 r. kopalni Katowice, obecnie wywołuje tak pozytywne emocje, że podczas ubiegłorocznego festiwalu Tauron Nowa Muzyka odbyły się na niej oświadczyny.

– Dzięki otrzymanej ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego dotacji, w najbliższych dniach zakończony zostanie montaż paneli zabezpieczających na pomostach pełniących również funkcję informacyjną i promocyjną. Górna platforma wieży uzyska zadaszenie, które nawiąże do jej pierwotnego wyglądu. W ramach przyznanej dotacji opracowana została kompleksowa dokumentacja prac, które pozwolą na utrzymanie trwałości konstrukcji przez nawet 50 lat – mówi Danuta Piękoś. Obecnie. Niestety, ze względu na warunki atmosferyczne, wieża widokowa jest wyłączona z użytku do sezonu wiosennego.

Następują także przeobrażenia muzealnej przestrzeni parkowej i zwiedzający mogą obserwować postępy w rewitalizacji dwóch zabytkowych budynków pokopalnianych, które już jesienią tego roku zyskają nowe przeznaczenie. W budynku dawnej stolarni trwają ostatnie prace adaptacyjne, po zakończeniu których będzie tu prezentowana wystawa nawiązująca do podróży bohatera książek Alfreda Szklarskiego, ukazująca bogactwo kulturowe i przyrodnicze świata. Dodatkowo przestrzeń umożliwi organizację przedstawień teatralnych, zajęć plastycznych i pokazów filmowych, które uwzględniać będą potrzeby edukacyjne różnych grup odbiorców, w tym osób niepełnosprawnych. W budynku znajdować się będą także odrestaurowane zabytkowe maszyny stolarskie, które stanowiły wyposażenie byłej kopalni.

Natomiast dzięki kompleksowemu remontowi dawnej łaźni głównej możliwe będzie przeniesienie pracowni działów Historii, Archeologii i Etnologii z siedziby przy al. W. Korfantego do zaadaptowanego na te cele budynku się przy ul. T. Dobrowolskiego. Zasadniczą jego część zajmie powierzchnia ekspozycyjna. Jesienią zobaczymy wystawę „Zaczęło się od ziarna...”, wprowadzającą w bogatą, a często zaskakującą historię roślin uprawnych oraz prezentującą tajniki pracowni archeobotanicznej i realizowanych przez nią badań. Na przyległym terenie zostanie wybudowany parking z miejscami dla pojazdów osób niepełnosprawnych oraz autokarów.

 

Jak tłumaczy nam Danuta Piękoś, dofinansowanie ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego na lata 2009–2014 umożliwi Muzeum pełnienie funkcji centrum kompetencji, usług i badań dla innych instytucji. Istotnym elementem projektu jest doposażenie nowoczesnej pracowni digitalizacji opracowującej cyfrowo najcenniejsze, unikatowe zbiory Muzeum. Cały projekt realizowany jest we współpracy z Norweskim Instytutem Badań Dziedzictwa Kulturowego (NIKU), niezależną instytucją non profit zajmującą się konserwacją i zrównoważonym zarządzaniem dziedzictwem kulturowym.


Teresa Stokłosa

foto: Markéta Bendová, Witalis Szołtys

Wróć Archiwum działu

Alert

 

Jesteś świadkiem ważnego wydarzenia?
Urzędnicza bezmyślność dobrowadza Cię do szału?
Wiesz o czymś, co może zainteresować media?

 

Napisz do "Wiadomości Zagłębia": redakcja@wiadomoscizaglebia.pl

KONKURSY

 

PRACA

 

 

 

 

Adres redakcji:

"Wiadomości Zagłębia"
ul. Kilińskiego 43

41-200 Sosnowiec

e-mail: redakcja@wiadomoscizaglebia.pl