Informujemy, że na tej stronie stosujemy pliki cookies (tzw. ciasteczka). Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Jeśli chcą Państwo zmienić tę opcję, należy zmienić ustawienia przeglądarki dotyczące przechowywania i uzyskiwania dostępu do plików cookies w Państwa komputerze. Rozumiem komunikat.

Kliknij tu aby zamknąć powiadomienie.

W Zagłębiu

dodane 10.02.2014

Jutro Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112

[Region]

11 lutego obchodzony jest europejski Dzień Numeru Alarmowego 112. Od października zeszłego roku numer 112 jest obsługiwany przez operatorów w Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Śląskim Urzędzie Wojewódzkim. W ciągu pierwszych czterech miesięcy odebrali oni blisko 330 tysięcy zgłoszeń – z czego ponad 70% okazało się fałszywe. Średni czas oczekiwania na odebranie zgłoszenia przez operatora numerów alarmowych w CPR w Katowicach wynosi 9 sekund – jest to jeden z najkrótszych czasów oczekiwania na odebranie połączenia w kraju.

Numer alarmowy 112 jest jednolitym ogólnoeuropejskim numerem alarmowym zarówno dla telefonów stacjonarnych, jak i komórkowych. Kierowanie połączeń na numer alarmowy 112 jest bezpłatne i możliwe nawet za pośrednictwem telefonu komórkowego nie posiadającego karty SIM.


Co należy robić krok po kroku od momentu wybrania numeru 112:
•    miejsce rozmowy powinno znajdować się w pobliżu miejsca zdarzenia i pozwalać na przeprowadzenie spokojnej rozmowy z operatorem (bez zakłóceń),
•    jeśli to możliwe, połączenie z operatorem numeru 112 powinno być wykonane przez osobę znajdującą się bezpośrednio w miejscu zagrożenia lub inną osobę będącą świadkiem danego zdarzenia,
•    po wybraniu numeru 112 należy czekać cierpliwie do momentu zgłoszenia się operatora, nie odkładać słuchawki do czasu, gdy połączenie nie zostanie podjęte (połączenie jest bezpłatne),
•    wskazać miejsce przebywania/adres, w którym miało miejsce zdarzenie lub sytuacja; jeśli to możliwe wskazać najszybszą drogę dojazdu do miejsca zdarzenia,
•    krótko opisać zdarzenie lub sytuację, której było się świadkiem w celu wezwania przez operatora właściwej służby, podać swoje imię i nazwisko,
•    udzielać dodatkowych informacji na zadawane przez operatora pytania,
•    wykonywać polecenia/instrukcje przekazywane przez operatora,
•    nie rozłączać się do czasu wyraźnego polecenia operatora z uwagi na konieczność przekazania najważniejszych informacji o zdarzeniu,
•    jeśli sytuacja nagle się zmieni lub pogorszy, należy szybko o tym powiadomić operatora numeru 112,
•    należy starać się nie korzystać przez chwilę z telefonu, z którego dokonywano zgłoszenia na wypadek, gdyby operator próbował skontaktować się ponownie w celu weryfikacji informacji lub udzielenia innych dodatkowych informacji.


Czego można się spodziewać dzwoniąc pod numer 112?
Zgłoszenie zostanie skierowane do najbliższego CPR właściwego ze względu na miejsce lokalizacji osoby zgłaszającej.


Co zrobi operator odbierający połączenie na numer alarmowy 112?
•    zapyta o miejsce zdarzenia i rodzaj zdarzenia,
•    wstępnie dokona oceny sytuacji i dokona weryfikacji, która służba powinna być skierowana do miejsca zdarzenia,
•    poinformuje o rodzaju zdarzenia właściwe służby ratunkowe najbliższe miejscu zdarzenia, dlatego tak istotne jest jak najbardziej precyzyjne wskazanie lokalizacji,
•    jeśli zajdzie taka potrzeba, operator może połączyć osobę zgłaszającą zdarzenie bezpośrednio z dyspozytorem danej służby np.: z dyspozytorem medycznym.


Należy pamiętać, że w przypadku zagrożenia kilka osób może dzwonić jednocześnie na numer alarmowy 112, zgłaszając to samo zdarzenie. Nie należy się irytować, kiedy operator dokona przyjęcia zgłoszenia i po dokonaniu weryfikacji oraz zadaniu jednego lub dwóch pytań, szybko zakończy rozmowę. Działanie to ma na celu uniknięcie blokowania linii oraz powielania tych samych informacji o zdarzeniu, do którego zostały już zadysponowane właściwe służby.

Numer ten służy wyłącznie do powiadamiania w nagłych sytuacjach zagrożenia zdrowia, życia lub mienia, np.: pożary, wypadki drogowe, kradzieże, włamania, nagłe omdlenia i utrata świadomości, poważne uszkodzenie ciała i silne krwawienie, przypadki porażenia prądem, rozpoznania osoby poszukiwanej przez Policję, inna nagła sytuacja zagrażająca zdrowiu, życiu lub bezpieczeństwu i porządkowi publicznemu.


Nie należy dzwonić na numer 112 kiedy zaistniała sytuacja nie jest niebezpieczna i nie stwarza zagrożenia dla zdrowia, życia lub mienia lub w innych sytuacjach, takich jak: zgłoszenie fikcyjnego zdarzenia, w celu sprawdzenia czy numer 112 naprawdę działa, w celu ustalenia danych kontaktowych firmy lub osoby (telefon, faks, cennik usług, działalność itp.), w celu poinformowania o ograniczeniach i utrudnieniach w ruchu drogowym lub o złym stanie technicznym dróg, w celu uzyskania informacji o rozkładzie jazdy komunikacji miejskiej, kolejowej lub lotniczej, w celu uzyskania informacji czy na drodze doszło do jakiegoś wypadku, bo tworzy się korek, w celu uzyskania połączenia międzynarodowego, w celu wezwania taksówki, zamówienia kwiatów, dania z restauracji, baru, pizzerii, itp., w celu wyrażenia opinii na dany temat, wydarzenia lub na temat osoby publicznej, w celu uzyskania konsultacji i porady lekarskiej.


Aktualnie w Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Katowicach pracuje blisko stu operatorów i tym samym został osiągnięty maksymalny poziom zatrudnienia w CPR, zapewniający sprawną obsługę wszystkich zgłoszeń kierowanych na numer alarmowy 112.

 

(s)



 

Wróć Archiwum działu

Alert

 

Jesteś świadkiem ważnego wydarzenia?
Urzędnicza bezmyślność dobrowadza Cię do szału?
Wiesz o czymś, co może zainteresować media?

 

Napisz do "Wiadomości Zagłębia": redakcja@wiadomoscizaglebia.pl

KONKURSY

 

PRACA

 

 

 

 

Adres redakcji:

"Wiadomości Zagłębia"
ul. Kilińskiego 43

41-200 Sosnowiec

e-mail: redakcja@wiadomoscizaglebia.pl