Informujemy, że na tej stronie stosujemy pliki cookies (tzw. ciasteczka). Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Jeśli chcą Państwo zmienić tę opcję, należy zmienić ustawienia przeglądarki dotyczące przechowywania i uzyskiwania dostępu do plików cookies w Państwa komputerze. Rozumiem komunikat.

Kliknij tu aby zamknąć powiadomienie.

ARCHIWUM DZIAŁU: W Zagłębiu

Jubileusz „Ekonomika”, czyli 60 lat minęło…

dodane 13.12.2019
[Sosnowiec] Technikum nr 1 Ekonomiczne, znany sosnowiecki „Ekonomik”, świętował jubileusz 60-lecia istnienia. Była uroczysta akademia, wzbogacona o prezentację multimedialną, która przypominała historię „Ekonomika”, osiągnięcia szkoły, sukcesy jej uczniów i nauczycieli. Uczniowie szkoły przygotowali zabawne scenki, w których zaprezentowali swoje aktorskie talenty.   Jubileuszowe obchody rozpoczęły się od mszy św. koncelebrowanej w intencji pracowników i uczniów szkoły, którą odprawili ks. Donat Manterys proboszcz parafii pw. św. Józefa Rzemieślnika oraz ks. Michał Knapik – wicedyrektor Wydziału Katechetycznego Kurii Diecezjalnej. Po uroczystej mszy św. zgromadzeni udali się do szkoły, gdzie w holu odsłonięto tablicę upamiętniającą jubileusz 60-lecia szkoły. Tego zaszczytu dostąpili byli dyrektorzy „Ekonomika” – Alicja Fronio i Jan Podsiadły. Zgromadzeni obejrzeli wystawę „Ekonomik w fotografii”, która wzbudziła wiele wspomnień i wzruszeń. Uroczystą akademię zaszczycili swoją obecnością dostojni goście: Arkadiusz Chęciński – prezydent Sosnowca, przedstawiciele Rady Miasta Sosnowca, władz oświatowych, parlamentarzyści, przedstawiciele wyższych uczelni i instytucji współpracujących ze szkołą, dyrektorzy sosnowieckich szkół, przedszkoli i placówek oświatowych. Pod adresem dyrekcji, nauczycieli i uczniów spłynęło wiele ciepłych słów i życzeń: satysfakcji z pracy, sukcesów szkolnych, dalszego rozwoju. Podsumowaniem jubileuszowych obchodów niech będą słowa: „Nasza podróż do ekonomii trwa już lat 60 i nie chce zwolnić...."   (s)

Metropolia sfinansuje połączenia kolejowe. Będzie ich więcej niż w tym roku

dodane 12.12.2019
[Region] Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia dofinansuje 40 połączeń Kolei Śląskich na swoim obszarze. Nowy rozkład jazdy, uwzględniający to rozwiązanie, zacznie obowiązywać od 15 grudnia b.r. Na ten cel przeznaczono 6 mln zł.   – Idziemy w stronę utworzenia Kolei Metropolitalnej. Wzrost liczby połączeń między miastami w oparciu o istniejącą infrastrukturę to pierwszy etap tworzenia tego systemu – mówi Grzegorz Kwitek, członek zarządu Górnośląsko -Zagłębiowskiej Metropolii. – Chcemy, aby zmiany były widoczne dla pasażerów i były sygnałem, że transport kolejowy ma u nas duży potencjał rozwoju. Po pierwszych bardzo dobrych doświadczeniach we współpracy z Urzędem Marszałkowskim, polegających na sfinansowaniu 15 połączeń  Kolei Śląskich w obecnym rozkładzie jazdy, zdecydowaliśmy, że konieczne jest rozwijanie tego modelu współdziałania. Od grudnia będzie realizowanych 40 kursów, które zostaną sfinansowane z budżetu Metropolii – tłumaczy.   Najwięcej, 16 połączeń, dotyczy trasy Gliwice-Katowice, gdzie podróżuje najwięcej pasażerów. Finansowane przez GZM kursy zostaną wprowadzone także na kierunkach Dąbrowa Górnicza Ząbkowice-Gliwice (9 połączeń), Sosnowiec Główny-Gliwice (2 połączenia) oraz Tychy Lodowisko-Katowice (6 połączeń), Tychy Lodowisko-Sosnowiec (4 połączenia) i Tychy Lodowisko-Dąbrowa Górnicza Ząbkowice (1 połączenie). Nowością będą dwa połączenia na trasie Katowice-Mikołów-Katowice.   (s)    

Targi Edukacyjne szkół ponadpodstawowych w Humanitas

dodane 10.12.2019
[Sosnowiec] Przez ostatnie dwa dni w murach Wyższej Szkoły Humanitas odbywały się Targo Edukacyjne, krórych współorganizatorem była Szkoła Podstawowa nr 1 im. Stanisławy Łakomik z Czeladzi. Wzięło w nich udział ponad 700 uczniów klas ósmych z naszego regionu. W ramach Targów Edukacyjnych zaprezentowały się szkoły ponadpodstawowe z Sosnowca, Będzina i Czeladzi. Klasa ósma to okres, w którym oprócz przygotowań do egzaminu uczniowie mierzą się z podjęciem decyzji o dalszej drodze kształcenia. Wybór, przed którym stoją młodzi jest obciążony poważnymi konsekwencjami:  kształceniem na konkretnym kierunku, zgodnością zainteresowań do deklarowanego zawodu, okolicznościami takimi jak nowe środowisko, zmiana członków grupy rówieśniczej, ewentualne dojazdy do nowej szkoły. Niejednokrotnie wybory uczniów dotyczą jedynie szkoły następnego typu, bez wiązania wyboru kierunku kształcenia z ewentualnymi kierunkami studiów wyższych. Dlatego Szkoła Podstawowa nr 1 w Czeladzi wraz z Wyższą Szkołą Humanitas w Sosnowcu wszystkim zainteresowanym swoją ścieżką edukacyjną przybliżyły ofertę szkół ponadpodstawowych naszego regionu.   Założeniem projektu był wybór zawodu czy profilu kształcenia przez pryzmat planów dotyczących wyboru kierunków na studiach wyższych. Dodtakowo  uczniowie mieli możliwość zdobycia wiedzy na temat, które kierunki uczelni są kontynuacją wybieranych profili ksztalcenia w szkołach ponadpodstawowych. Podczas tego wydarzenia uczniowie mogli wymieniać się spostrzeżeniami co do szkoły, w której aktualnie się uczą, atutów kierunku, atrakcyjnością placówki jak i ciekawostkami z życia szkoły. Integralną częścią Targów Edukacyjnych były również warsztaty poświęcone zagadnieniom doradztwa zawodowego i autoprezentacji przeprowadzone przez ekspertów z Wyższej Szkoły Humanitas.   (s)

Nowoczesny żłobek w Psarach

dodane 09.12.2019
[Powiaty] Nowoczesny obiekt wybudowany od podstaw, zasilany darmową energią z paneli fotowoltaicznych. Przemyślany układ pomieszczeń umożliwiający swobodne poruszanie się osobom niepełnosprawnym, funkcjonalna przestrzeń, duży taras, własne zaplecze gastronomiczne, sale zabaw i strefy odpoczynku. To nie jest opis nadmorskiego kurortu, lecz przedszkola i żłobka, z których będą korzystać dzieci w gminie Psary. Wszystko za sprawą ukończonej właśnie inwestycji, wartej 7,5 mln zł. Otwarcie placówki to jeden z elementów długofalowego planu. Już kilka lat temu jasno określono kierunek rozwoju, jakim jest tworzenie najlepszego miejsca, w którym można się osiedlić. Od tego czasu komfort życia mieszkańców bezustannie rośnie. Najlepszym dowodem na to jest fakt, że gdy inne miasta i gminy borykają się z problemem wyludnienia, to w Psarach ludzi przybywa. Już na etapie projektowania przemyślano najdrobniejsze szczegóły. Budynek został usytuowany w taki sposób, aby optymalnie wykorzystać światło słoneczne. Zadbano też o obniżenie kosztów użytkowania m.in. dzięki wentylacji z systemem rekuperacji, która przyniesie oszczędności na ogrzewaniu oraz zapewni czyste i świeże powietrze wewnątrz budynku czy panelom fotowoltaicznym, które dostarczą darmową energię elektryczną. Najważniejszym celem przedsięwzięcia było zapewnienie dzieciom najwyższego komfortu i warunków do rozwoju. Osiągnięto go poprzez odpowiednie rozplanowanie powierzchni użytkowej, wynoszącej łącznie 1418 mkw, przeznaczonej dla 132 podopiecznych. Sale są przestronne i dobrze doświetlone. Wnętrza zaaranżowano w jasnych barwach, udekorowano kolorowymi motywami oraz wyposażono w nowoczesne pomoce dydaktyczne. Zadbano również o to, aby nie było żadnych barier architektonicznych dla osób niepełnosprawnych. Wewnątrz budynku można swobodnie poruszać się na wózku inwalidzkim dzięki windzie i posadzkom tworzącym równą płaszczyznę. Zastosowano również ogrzewanie podłogowe dla komfortu maluchów. Posiłki przygotowywane będą na miejscu w kuchni o łącznej powierzchni 93,8 m2. W sezonie letnim dzieci będą mogły wypoczywać na świeżym powietrzu, korzystać z tarasu czy placu zabaw w bezpośrednim sąsiedztwie budynku. Znalazło się też miejsce na parking z 50 miejscami postojowymi. – Nowy żłobek i przedszkole to nie tylko odpowiedź na potrzeby mieszkańców. Poszliśmy o krok dalej i utworzyliśmy placówkę na miarę XXI, która będzie wizytówką gminy. Ale najważniejsze jest dla nas to, że skorzystają na tym przede wszystkim dzieci z Psar – mówi Tomasz Sadłoń, wójt gminy Psary.   (s)  

Podsumowanie sezonu rowerowego w Sosnowcu

dodane 06.12.2019
[Sosnowiec] Ponad 40 tysięcy wypożyczeń i niemal 4,4 tysięcy nowych użytkowników – to bilans zakończonego sezonu Sosnowieckiego Roweru Miejskiego. Przez 2 sezony rowery zostały wypożyczone niemal 75,4 tysięcy razy. 30 listopada zakończył się sezon Sosnowieckiego Roweru Miejskiego. O północy z soboty na niedzielę system został wyłączony, rozpoczęło się zwożenie rowerów do magazynu, a stacje zostały zablokowane.   System wystartował 1 kwietnia i dostępnych było w tym roku ponad 130 rowerów, w tym tandemy i rowery trójkołowe. – Przez ostatnie osiem miesięcy miejskie rowery wypożyczano ponad 40 tysięcy razy. Cieszy nas, że także w Sosnowcu, podobnie jak w innych miastach Metropolii Górnośląsko-Zagłębiowskiej, w których działał system rowerowy dostarczony przez Nextbike Polska coraz więcej mieszkańców wybiera jednoślady. To zarówno najtańszy, jak i najzdrowszy środek lokomocji – mówi Aleksandra Myczkowska-Utrata, dyrektor ds. komunikacji Nextbike Polska. – Sosnowiecki Rower Miejski działa od 2018 roku. W drugim sezonie sosnowieckie rowery cieszą się niesłabnącą popularnością – dodaje.   Sosnowiczanie bardzo chętnie korzystają z roweru. Przez cały okres działania systemu zarejestrowało się już ponad 10,8 tys. osób, z czego 4,4 tys. dołączyło do grona rowerzystów miejskich w tym sezonie. Najlepszym miesiącem pod względem liczby wypożyczeń był w tym roku czerwiec – liczba przejazdów przekroczyła wtedy 8,1 tysiąca. Średni czas jednego wypożyczenia w tym sezonie wynosił 28 minut i 25 sekund.   Najwięcej wypożyczeń – ponad 29,6 proc. – jest w godzinach 17.00-20.00. Najliczniejszą grupę – 31 proc. wszystkich zarejestrowanych – stanowią użytkownicy w wieku 30-29 lat. Mieszkańcy Sosnowca w wieku od 18 do 25 lat (druga najliczniejsza grupa rowerzystów) to 24 proc. wszystkich zarejestrowanych. Seniorzy to grupa ok. 324 aktywnych rowerzystów miejskich (ok. 3 proc.).   Sosnowiecki Rower Miejski to jeden z dziewięciu systemów rowerowych Nextbike funkcjonujących w województwie śląskim. W 2019 r. sosnowieckie stacje rowerowe zostały zintegrowane ze stacjami w innych miastach Metropolii Górnośląsko-Zagłębiowskiej. Jednoślady standardowe można było wypożyczać i zwracać bez ponoszenia dodatkowych kosztów w katowickim City By Bike, chorzowskim KajTerozie oraz na stacjach systemów w Tychach, Gliwicach, Zabrzu i Siemianowicach Śląskich.   Rok 2019 w pigułce Dzienny rekord wypożyczeń: 636 wynajmów - 2 czerwca. Miesięczny rekord wypożyczeń 8,1 tysięcy wynajmów w czerwcu. Średni czas wypożyczenia SRM w tym sezonie wynosi 8 minuty 25 sekund. Najaktywniejszy użytkownik w skorzystał z rowerów 101 razy. Najpopularniejszy rower numer 62563 - 732 wypożyczenia (śr. prawie 5,6 razy na dzień). Najpopularniejsze stacje wypożyczeń: Piłsudskiego (2478), Park Środula (2184) i Rondo Zagłębia Dąbrowskiego (2032) Najpopularniejsze trasy: Rondo Uznańskiego do Piłsudskiego (338 przejazdów), Piłsudskiego do Kościelna (326) i Rondo Zagłębia Dąbrowskiego do Rondo Ludwik (317)   (s)

Nagrody za najlepszy pomysł na biznes w konkursie „Model biznesowy dla Dąbrowy”

dodane 06.12.2019
[Dąbrowa Górnicza] Nowatorskie, niebanalne, inspirujące – takie są zwycięskie pomysły na biznes nagrodzone w konkursie „Model biznesowy dla Dąbrowy”. 5 grudnia, podczas uroczystej gali w Pałacu Kultury Zagłębia, rozstrzygnięto pierwszą edycję tego konkursu.   Pierwsza nagroda przypadła Marcie Holi, która zaproponowała stworzenie centrum zdrowia i relaksu. Ma to być miejsce, gdzie świadczone będą usługi fizjoterapeutyczne, prowadzone zajęcia jogi i relaksacyjne, a także szkolenia dotyczące naturalnych sposobów ochrony zdrowia. Drugie miejsce zajęła Ewa Oszek, która zamierza zająć się organizacją kursów MBSR (MindfulnessBasedStressReduction). To specjalne zajęcia, pomagające redukować stres, który swoje źródła ma m.in. w napiętych sytuacjach zawodowych. Na trzecim miejscu uplasował się Wiktor Worożański, planujący wynajmować fotolustra, czyli urządzenia do robienia zdjęć z możliwością użycia efektów specjalnych i dodatków dekoracyjnych. Wykorzystywane mogą być m.in. na weselach i firmowych imprezach integracyjnych. Ten projekt najbardziej przypadł do gustu uczestnikom gali, którzy przyznali mu nagrodę publiczności. Konkurs skierowany był do osób z przemyślanym pomysłem na biznes i zaplanowanymi działaniami, jak wprowadzić go w życie. Chodziło w nim o wyłonienie oryginalnego, najbardziej innowacyjnego, spójnego merytorycznie oraz finansowo przedsięwzięcia biznesowego.   Uczestnikami konkursu „Model biznesowy dla Dąbrowy” mogły być osoby, które nie prowadzą działalności gospodarczej i nie prowadziły jej w okresie 3 lat przed przystąpieniem do konkursu. W pierwszej fazie należało przedstawić swój model biznesowy i przejść szkolenie online. Przed tym można było skorzystać z bezpłatnych porad i konsultacji w Dąbrowskim Inkubatorze Przedsiębiorczości. Zakwalifikowani do drugiego etapu przeszli także warsztat z prezentacji.   Finaliści w czasie gali zaprezentowali jurorom i publiczności własne pomysły na biznes. Odpowiadali także na pytania jury oraz widzów, dotyczące m.in. finansowych i merytorycznych szczegółów przedsięwzięć, sposobów funkcjonowania na rynku, zdobywania przewagi nad konkurencją, a także planów rozwoju.   Autorka zwycięskiego projektu otrzymała 15 tys. zł, ufundowane przez Katowicką Specjalną Strefę Ekonomiczną S.A. Nagrody za drugie i trzecie miejsca to 5 tys. zł, ufundowane przez Dąbrowskie Wodociągi i PKO Bank Polski. Fundatorem nagrody publiczności, wynoszącej 5 tys. zł, był prezydent Dąbrowy Górniczej. Uczestnicy otrzymali też nagrody dodatkowe, m.in. kursy językowe, studia podyplomowe i obsługę księgową.   W trakcie gali wystąpił Dawid „Ukeboy” Jędrusik, młody dąbrowianin, który ma za sobą m.in. udział w programie „Mam talent”.   Głównym organizatorem konkursu był Urząd Miejski w Dąbrowie Górniczej, a partnerami Katowicka Specjalna Strefa Ekonomiczna, Dąbrowskie Wodociągi, PKO Bank Polski oraz Dąbrowski Inkubator Przedsiębiorczości.   (s)   foto: Bartosz Kowal

Metropolia planuje budowę autostrady dla rowerów

dodane 28.11.2019
[Region] Velostrada  ma połączyć miasta Zagłębia z Katowicami. Do realizacji tej inwestycji mogą zostać wykorzystane dawne tereny poprzemysłowe i nieczynne trasy kolejowe. Rowerzyści będą mogli wygodnie przemieszczać się szeroką trasą z systemem wjazdów i zjazdów, oddzieloną od ruchu samochodów i pieszych. Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia ogłosiła przetarg na przygotowanie koncepcji przebiegu szybkiej drogi dla rowerów. – Velostrada ma być kręgosłupem transportu rowerowego, który połączy miasta w Metropolii. To działanie w kierunku integracji tej ważnej dla mieszkańców miast infrastruktury – mówi Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. – Rower to równorzędny środek transportu i uzupełnienie całego systemu transportowego. Zdajemy sobie sprawę, że brak odpowiedniej infrastruktury, jest kluczowym czynnikiem, powodującym to, że wybierany jest inny środek przemieszczania się. Dlatego inicjujemy właśnie nasze działania, aby to zmienić i umożliwić mieszkańcom szybkie podróżowanie na rowerach. To też istotne z punktu widzenia prac nad utworzeniem Roweru Metropolitalnego – musimy mieć, gdzie na nim jeździć. Planując przebieg Velostrady rozważamy również możliwość wykorzystania potencjału, jaki tkwi w nieczynnych liniach kolejowych. To szansa na stworzenie atrakcyjnych tras i rewitalizację terenów poprzemysłowych – tłumaczy Kazimierz Karolczak.   O dokładnym przebiegu Velostrady zadecydują wyniki przyszłej analizy w oparciu o wyznaczone przez Metropolię trzy warianty trasy. Każdy z nich zaczyna się w Katowicach Zawodziu, w okolicach przecięcia się bulwarów Rawy z ul. Bohaterów Monte Cassino, a kończy w Dąbrowie Górniczej przy ul. Malinowe Górki koło zbiornika Pogoria.   Pierwszy wariant zakłada, że trasa ma liczyć ponad 20 km łącząc Katowice, Sosnowiec oraz Dąbrowę Górniczą. To plan minimum, zakładający wytyczenie trasy po dowolnym pod względem obecnego przeznaczenia i ukształtowania terenie.   Możliwe jest w tej sytuacji jeszcze sprawdzenie dodatkowo możliwości przebiegu trasy przez Będzin lub Czeladź.   Drugi wariant wymaga przygotowanie koncepcji przebiegu po śladzie nieczynnej linii kolejowej liczącej ok. 30 km, przebiegającej przez Dąbrowę Górniczą, Będzin, Czeladź, Siemianowice Śląskie, Sosnowiec, Katowice i Mysłowice.   Trzeci wariant także dotyczy wykorzystania nieczynnych linii kolejowych o długości 32 km, które przechodzą przez Dąbrowę Górniczą, Sosnowiec, Mysłowice oraz Katowice.   Przyszła Velostrada zapewni szybki i bezpieczny przejazd dla rowerzystów. Będzie odseparowana od ruchu samochodowego oraz ruchu pieszych z systemem bezkolizyjnych zjazdów oraz skrzyżowań. Wymagać to może budowy tuneli i kładek. Rowerzyści będą się przemieszczać dwupasmową drogą o minimum 4 m szerokości z wyznaczonymi pasami ruchu. Według technicznych założeń można na niej będzie osiągnąć prędkość ok. 30-40 km/h. Ponadto na trasie można będzie skorzystać z punktów obsługi rowerów, zostaną wyznaczone miejsca parkingowe. Dla większego bezpieczeństwa użytkowników, po zmroku zakłada się także na jej odcinkach montaż oświetlenia.   Budowa Velostrady wynika m.in. z założeń powstałego w 2018 r. Studium Metropolitalnych Tras Rowerowych. W tym dokumencie znajdują się rozwiązania dotyczące wyznaczania tras rowerowych. Przy realizacji przyszłej inwestycji będą miały zastosowanie przyjęte przez Metropolię „Standardy i wytyczne kształtowania infrastruktury rowerowej”. Dokument ten zawiera jednolite zalecenia i propozycje rozwiązań technicznych oraz organizacji ruchu na trasach rowerowych.   Oferty należy składać do 12 grudnia b.r. Po rozstrzygnięciu postępowania wyłoniona firma ma 7 miesięcy czasu na przygotowanie koncepcji.   (s)
Wróć
Nowsze 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 Starsze

Alert

 

Jesteś świadkiem ważnego wydarzenia?
Urzędnicza bezmyślność dobrowadza Cię do szału?
Wiesz o czymś, co może zainteresować media?

 

Napisz do "Wiadomości Zagłębia": redakcja@wiadomoscizaglebia.pl

KONKURSY

 

PRACA

 

 

 

 

Adres redakcji:

"Wiadomości Zagłębia"
ul. Kilińskiego 43

41-200 Sosnowiec

e-mail: redakcja@wiadomoscizaglebia.pl