Informujemy, że na tej stronie stosujemy pliki cookies (tzw. ciasteczka). Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Jeśli chcą Państwo zmienić tę opcję, należy zmienić ustawienia przeglądarki dotyczące przechowywania i uzyskiwania dostępu do plików cookies w Państwa komputerze. Rozumiem komunikat.

Kliknij tu aby zamknąć powiadomienie.

Radzimy - pomagamy

dodane 05.06.2013

Gwarancja instytucją umowną

Zakupiłem urządzenie wielofunkcyjne: drukarka, skaner i faks, na który to produkt udzielana jest roczna gwarancja. W chwili obecnej, po 1,5 roku użytkowania, drukarka zepsuła się. Czy mam prawo reklamować ten produkt i czy prawdą jest, że w UE niezależnie od producenta gwarancja obowiązuje 2 lata?

 

Zgodnie z przepisami ustawy z 27.07.2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej i zmianie kodeksu cywilnego (Dz.U. Nr 141, poz. 1176 ze zm.) konsument, który dokonał zakupu dla potrzeb osobistych, nie związanych  z prowadzeniem działalności gospodarczej albo zawodowej, może złożyć reklamację towaru wg własnego wyboru albo w trybie odpowiedzialności sprzedawcy z tytułu niezgodności towaru z umową lub z gwarancji udzielonej przez gwaranta.

 

Gwarancja jest instytucją umowną. Istnieje zatem tylko wtedy, gdy zostaje udzielona przez gwaranta, którym może być sprzedawca, producent  importer, dystrybutor itp. Udzielenie gwarancji następuje przez oświadczenie gwaranta, zamieszczone w dokumencie gwarancyjnym (np. książeczce czy karcie gwarancyjnej) lub reklamie odnoszącej się do towaru konsumpcyjnego. Oświadczenie to, czyli treść gwarancji, powinna określać uprawnienia kupującego i obowiązki gwaranta w przypadku, gdy towar okaże się wadliwy  lub nie będzie miał gwarantowanych właściwości. Nie jest gwarancją takie oświadczenie, które nie zawiera obowiązków gwaranta.

 

Gwarancja przysługuje zatem wtedy, gdy otrzymujemy wraz z towarem dokument gwarancyjny. Zgodnie z art. 13 ustawy o sprzedaży konsumenckiej, w dokumencie gwarancyjnym powinny znaleźć się podstawowe dane potrzebne do dochodzenia roszczeń z gwarancji, w szczególności nazwę i adres gwaranta lub jego przedstawiciela w Rzeczpospolitej Polskiej, czas trwania i terytorialny zasięg ochrony gwarancyjnej.

 

Ponadto powinno być w nim zawarte, że gwarancja na sprzedany towar nie wyłącza, nie ogranicza, ani nie zawiesza uprawnień kupującego wynikających z niezgodności towaru z umową. Są to ogólne wymogi dokumentu gwarancyjnego, szczegółową treść gwarancji określa sam gwarant.

 

Udzielenie gwarancji następujebez wniesienia przez kupującego odrębnej   opłaty. Termin odpowiedzialności gwaranta powinien być określony w gwarancji, nie ma jednego obowiązującego wszystkich terminu trwania gwarancji. Termin odpowiedzialności gwaranta może być różny i wynosić np. 6 miesięcy, rok, dwa lata czy też dziesięć lat.

 

Podobnie, termin załatwienia reklamacji również może być dowolnie określony przez gwaranta. Sam fakt udzielenia gwarancji nie oznacza, że każda reklamacja musi być uznana.

 

Natomiast w okresie 2 lat od daty wydania towaru będącego rzeczą ruchomą profesjonalny – prowadzący działalność gospodarczą sprzedawca - odpowiada z tytułu niezgodności towaru z umową. Jest to ustawowa odpowiedzialność sprzedawcy. Dwuletni okres odpowiedzialności może zostać skrócony, ale nie więcej niż do roku, w przypadku sprzedaży towarów używanych.

 

Pojęcie niezgodności towaru z umową jest pojęciem szerszym niż wadliwość i oznacza, że sprzedawca jest odpowiedzialny względem konsumenta, jeżeli towar nie nadaje się do celu, do którego zwykle towar danego rodzaju jest używany oraz gdy jego właściwości nie odpowiadają właściwościom cechującym towar danego rodzaju.

Niezgodność występuje również w sytuacji, gdy towar nie odpowiada oczekiwaniom kupującego, dotyczącym towaru tego rodzaju, opartym na składanych publicznie zapewnieniach sprzedawcy, producenta lub jego przedstawiciela.

 

W opisanej sytuacji udzielono na sprzęt rocznej gwarancji i równolegle trwa dwuletnia odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu niezgodności towaru z umową.  Po upływie roku zatem nie obowiązuje już gwarancja i pozostaje Panu możliwość złożenia reklamacji u sprzedawcy z tytułu niezgodności.

 

Adrianna Peć, miejski rzecznik konsumenta w Sosnowcu

Wróć Archiwum działu

Alert

 

Jesteś świadkiem ważnego wydarzenia?
Urzędnicza bezmyślność dobrowadza Cię do szału?
Wiesz o czymś, co może zainteresować media?

 

Napisz do "Wiadomości Zagłębia": redakcja@wiadomoscizaglebia.pl

KONKURSY

 

PRACA

 

 

 

 

Adres redakcji:

"Wiadomości Zagłębia"
ul. Kilińskiego 43

41-200 Sosnowiec

e-mail: redakcja@wiadomoscizaglebia.pl