Informujemy, że na tej stronie stosujemy pliki cookies (tzw. ciasteczka). Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Jeśli chcą Państwo zmienić tę opcję, należy zmienić ustawienia przeglądarki dotyczące przechowywania i uzyskiwania dostępu do plików cookies w Państwa komputerze. Rozumiem komunikat.

Kliknij tu aby zamknąć powiadomienie.

Radzimy - pomagamy

dodane 11.03.2014

Dostęp do informacji publicznej

We współczesnych czasach informacja odgrywa ogromną rolę. Dzięki wysokiemu rozwojowi środków komunikacji, możemy przekazywać ją w zawrotnym tempie. Niewątpliwie ma to ogromne znaczenie dla ludzi XXI wieku. Jednak nie można zapominać o innym aspekcie informacji - informacji publicznej. Zasada demokratycznego państwa prawa, która wynika z art. 2 Konstytucji RP wymaga, aby działalność państwa była jawna (oprócz oczywistych sytuacji, które wymagają zachowania poufności) oraz aby każdy mógł mieć do niej swobodny dostęp.


Kwestię dostępu do informacji reguluje ustawa z dnia 6 września 2001 roku o dostępie do informacji publicznej. Zgodnie z art. 2 ustawy, każdemu (a więc nie tylko obywatelom polskim, także m.in. cudzoziemcom zamieszkującym Polskę) przysługuje prawo dostępu do informacji publicznej. Od takich osób nie wolno żądać wykazania interesu prawnego lub faktycznego, tzn. możemy żądać dostępu do informacji zarówno na temat naszej, jak i cudzej sprawy administracyjnej prowadzonej np. przez Urząd Miasta. W praktyce często zapomina się o tym zakazie.


Owo prawo dostępu do informacji obejmuje: prawo do uzyskania informacji, prawo do dostępu do dokumentów urzędowych oraz prawo do dostępu na posiedzenia kolegialnych organów władzy publicznej pochodzących z wyborów (m.in. obrad Sejmu RP i Senatu RP, posiedzeń sejmików wojewódzkich, rad powiatów, rad miast oraz rad gmin). Organy takie są obowiązane zapewnić lokalowe i techniczne środki umożliwiające wykonywanie prawa, a w razie potrzeby także transmisję audiowizualną lub teleinformatyczną. Ponadto organy te muszą, zgodnie z art. 19 ustawy, sporządzać i udostępniać protokoły lub stenogramy ze swoich obrad. W zasadzie wszystkie organy państwa są zobowiązane do udzielenia informacji, także organy samorządów gospodarczych lub zawodowych. Prawo dostępu do informacji publicznej jest ograniczone przepisami o ochronie informacji niejawnych oraz ze względu na prywatność osoby fizycznej lub przedsiębiorcy. Jednak nie dotyczy to informacji o osobach pełniących funkcje publiczne, mających związek z pełnieniem tych funkcji (art. 5 ustawy).


Warto pamiętać, iż zgodnie z art. 10 ustawy informacja publiczna, która może być niezwłocznie udostępniona, jest udostępniana w formie ustnej lub pisemnej bez pisemnego wniosku. Co do zasady, jest ona udostępniana bez zbędnej zwłoki na wniosek, najpóźniej 14 dni od jego złożenia. Ponadto podmiot, który udostępnia informację publiczną, jest obowiązany zapewnić możliwość kopiowania informacji publicznej, jej wydruk, możliwość jej przesłania lub też przeniesienia jej na inny, powszechnie stosowany nośnik. Możliwa jest sytuacja, kiedy podmiot obowiązany do udostępnienia informacji publicznej musiałby ponieść dodatkowe koszty. Wtedy, zgodnie z art. 15, może on pobrać odpowiednią kwotę od wnioskodawcy.


Odmowa udostępnienia informacji publicznej, gdy nie może być ona udostępniona w sposób lub w formie określonych we wniosku, następuje w drodze decyzji administracyjnej. Stronie przysługuje odwołanie, które należy złożyć do organu odmawiającego dostępu w ciągu 14 dni od otrzymania decyzji. Natomiast jeżeli odmowy dokonał podmiot niebędący organem władzy publicznej, wnioskodawcy przysługuje wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy.


Ustawa z 6 września 2001 r. tworzy ponadto BIP (Biuletyn Informacji Publicznej), czyli internetowy publikator, którego celem jest powszechne udostępnianie informacji publicznej, przez wszystkie podmioty zobowiązane do jej udostępniania. Jest to bardzo wygodny i szybki sposób dostępu do najczęściej potrzebnych informacji. Dopiero w sytuacji, kiedy określona informacja publiczna nie została udostępniona w Biuletynie, należy skierować wniosek o jej udostępnienie, co wynika głównie z szybkości uzyskania dostępu. Jako przykład można podać BIP Urzędu Miasta Sosnowiec znajdujący się pod adresem: www.bip.um.sosnowiec.pl.

 

Ustawa tworzy tzw. centralne repozytorium danych, które zgodnie z art. 9a stanowią, informacje publiczne o szczególnym znaczeniu dla rozwoju innowacyjności w państwie i rozwoju społeczeństwa informacyjnego. Najważniejszym celem repozytorium jest umożliwienie ich ponownego wykorzystania w sposób użyteczny i efektywny.


Warto więc pamiętać o uprawnieniach jakie daje nam ustawa o dostępie do informacji publicznej, przede wszystkim o tym, że nikt nie może od nas żądać wykazania interesu bądź prawnego bądź faktycznego, oraz o tym, iż informacje które mogą być przekazane niezwłocznie, powinny w rzeczywistości zostać tak udostępnione.


Piotr Piotrowski

 

Wróć Archiwum działu

Alert

 

Jesteś świadkiem ważnego wydarzenia?
Urzędnicza bezmyślność dobrowadza Cię do szału?
Wiesz o czymś, co może zainteresować media?

 

Napisz do "Wiadomości Zagłębia": redakcja@wiadomoscizaglebia.pl

KONKURSY

 

 

PRACA

 

 

 

 

Adres redakcji:

"Wiadomości Zagłębia"
ul. Kilińskiego 43

41-200 Sosnowiec

e-mail: redakcja@wiadomoscizaglebia.pl