Informujemy, że na tej stronie stosujemy pliki cookies (tzw. ciasteczka). Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Jeśli chcą Państwo zmienić tę opcję, należy zmienić ustawienia przeglądarki dotyczące przechowywania i uzyskiwania dostępu do plików cookies w Państwa komputerze. Rozumiem komunikat.

Kliknij tu aby zamknąć powiadomienie.

Radzimy - pomagamy

dodane 06.02.2014

Zmiana operatora telekomunikacyjnego

Nadal jednym z częściej zgłaszanych przez konsumentów problememem jest zmiana stacjonarnego operatora telekomunikacyjnego, dokonywana przez telefon lub podczas wizyty przedstawiciela w domu konsumenta. Pokutuje tu niestety brak wiedzy i rozeznania na rynku, a także nieostrożność - nieczytanie umów i innych dokumentów: cenników, regulaminów i oświadczeń, które konsumenci podpisują, a także nieograniczone zaufanie do przedstawianych ustnie przez konsultantów informacji.

 

Sformułowanie „tańszy abonament” albo „tańsze rachunki” są zazwyczaj jedynym kryterium, które konsumenci biorą pod uwagę. Nadal panuje błędne przekonanie, że dzwoniący lub zgłaszający się do domu przedstawiciele reprezentują telekomunikację, tj. dotychczasowego operatora. Mylenie też sądzą, że przez telefon nie można zawrzeć umowy. Ponadto często zdarza się, że konsumenci zbyt szybko i w nieprzemyślany sposób decydują o zawarciu umowy, a następnie odkładają dokumenty do szuflady, a o tym co się stało, dowiadują się dopiero po otrzymaniu rachunku.

 

KONSUMENCIE PAMIĘTAJ!

 

Obecnie na rynku działa wiele firm telekomunikacyjnych, które w nazwie zawierają słowo „telekomunikacja”. Możliwe jest też zawarcie umowy przez telefon. A zatem zastanów się, zanim się zgodzisz na tańszy abonament i zanim podpiszesz dokumenty. Nie odkładaj dokumentów do szuflady. Przeczytaj. Jeśli masz wątpliwości, zapytaj rodzinę albo sąsiadów. Jeśli otrzymałeś informacje od przedstawiciela, że reprezentuje twoją telekomunikację, wystarczy że sprawdzisz logo podane na dokumentach i zerkniesz na początek - pierwszą stronę umowy - tam jest podane kto z kim zawiera umowę. W ten sposób zweryfikujesz, czy to ta sama firma, od której dotychczas dostawałeś rachunki. Zwróć uwagę na kolor dokumentów - każda firma ma swoje logo w określonym kolorze, co odróżnia ją od innych. Jeśli cokolwiek budzi twoje wątpliwości, nie zawieraj umowy, a jeśli już to zrobiłeś, nie czekaj - masz czas do namysłu - 10 dni.

 

Jeśli ktoś zadzwoni do ciebie i będzie proponował ci tańsze połączenia lub atrakcyjną promocję, to:

  • zapytaj o jego imię i nazwisko oraz nazwę firmy i zapisz je sobie - uczciwy usługodawca nie ukrywa swoich danych oraz nazwy firmy, w imieniu której dzwoni do ciebie,

  • zapytaj jaki jest cel połączenia – czy osoba, która dzwoni chce z tobą zawrzeć umowę. Nie jesteś zobowiązany do zawierania umowy, to ty decydujesz.

 

    Jeśli celem rozmowy jest zawarcie umowy, najpóźniej w chwili złożenia propozycji zawarcia umowy przez telefon, usługodawca powinien poinformować cię o:

  • imieniu i nazwisku (nazwie), adresie zamieszkania (siedziby) przedsiębiorcy oraz organie, który zarejestrował działalność gospodarczą przedsiębiorcy, a także numerze, pod którym przedsiębiorca został zarejestrowany,

  • cenie obejmującej wszystkie jej składniki, a w szczególności cła i podatki,

  • zasadach zapłaty ceny lub wynagrodzenia,

  • prawie odstąpienia od umowy w terminie dziesięciu dni, ze wskazaniem wyjątków,

  • kosztach wynikających z korzystania ze środków porozumiewania się na odległość, jeżeli są one skalkulowane inaczej niż według normalnej taryfy,

  • terminie, w jakim oferta lub informacja o cenie albo wynagrodzeniu mają charakter wiążący,

  • minimalnym okresie, na jaki ma być zawarta umowa o świadczenia ciągłe lub okresowe,

  • miejscu i sposobie składania reklamacji.


    Przedsiębiorca jest obowiązany do potwierdzenia na piśmie powyższych informacji. Powinny one być sformułowane jednoznacznie, w sposób zrozumiały i łatwy do odczytania.

    Jeśli przyjdzie do twojego domu przedstawiciel firmy:

  • zapytaj i zapisz sobie jego dane oraz nazwę firmy, masz prawo żądać aby się wylegitymował i okazał pełnomocnictwo do działania w imieniu firmy telekomunikacyjnej,

  • zażądaj wydania cennika i regulaminu,

  • nie podpisuj dokumentów, bez ich uprzedniego przeczytania i nie pozwól aby przedstawiciel zabrał wszystkie podpisane formularze,

  • nie ufaj zapewnieniom, że zostaną one przesłane pocztą, sprawdź czy dokumenty zostały opatrzone datą oraz czy jest ona zgodna z prawdą,

  • najbezpieczniej przy podpisie wpisać własnoręcznie również datę.

 

Jeśli chcesz się wycofać z takiej umowy, przepisy dają ci możliwość odstąpienia od umowy zawartej na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa. Podczas wizyty w twoim domu przedstawiciel powinien wręczyć ci informacje na piśmie o prawie odstąpienia od umowy w terminie 10 dni od jej zawarcia oraz wzór oświadczenia o odstąpieniu. Jeśli nie wręczono ci na piśmie informacji o 10-dniowym terminie odstąpienia od umowy, możesz zrezygnować z umowy w ciągu 10 dni od uzyskania informacji o prawie odstąpienia, lecz najpóźniej w ciągu 3 miesięcy od wykonania umowy.

 

W przypadku zawarcia umowy na odległość – np. przez telefon - musisz otrzymać pisemne potwierdzenie, w tym informację o prawie do odstąpienia. Brak informacji oznacza, że termin 10 dni nie biegnie, a ty możesz odstąpić od umowy w terminie 3 miesięcy od jej zawarcia. Jeśli w międzyczasie otrzymasz takie pisemne potwierdzenie, termin w jakim możesz zrezygnować zumiwy wynosi 10 dni od otrzymania potwierdzenia. PAMIĘTAJ! ODSTĄPIENIE OD UMOWY POWINNO MIEĆ FORMĘ PISEMNĄ. Dla zachowania terminu wystarczy nadanie na poczcie listu z oświadczeniem o odstąpieniu. Jeśli wyślesz pisemną rezygnację, umowa jest uważana za nie zawartą.

 

Odstąpienie w terminie od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość oznacza, że na konsumenta nie mogą być nałożone jakiekolwiek koszty, czy to w postaci kary umownej, czy odstępnego.

 

Adrianna Peć, miejski rzecznik konsumentów w Sosnowcu

Wróć Archiwum działu

Alert

 

Jesteś świadkiem ważnego wydarzenia?
Urzędnicza bezmyślność dobrowadza Cię do szału?
Wiesz o czymś, co może zainteresować media?

 

Napisz do "Wiadomości Zagłębia": redakcja@wiadomoscizaglebia.pl

KONKURSY

 

 

PRACA

 

 

 

 

Adres redakcji:

"Wiadomości Zagłębia"
ul. Kilińskiego 43

41-200 Sosnowiec

e-mail: redakcja@wiadomoscizaglebia.pl