Informujemy, że na tej stronie stosujemy pliki cookies (tzw. ciasteczka). Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Jeśli chcą Państwo zmienić tę opcję, należy zmienić ustawienia przeglądarki dotyczące przechowywania i uzyskiwania dostępu do plików cookies w Państwa komputerze. Rozumiem komunikat.

Kliknij tu aby zamknąć powiadomienie.

Radzimy - pomagamy

dodane 23.12.2014

Zmiany w reklamacjach już po świętach

[Region]

Z datą 25 grudnia 2014 roku w obrocie konsumenckim zaczną obowiązywać nowe przepisy w związku z wejściem w życie Ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz.U. 2014, poz.827). Dla konsumentów i sprzedawców nadchodzi nowa reklamacyjna era. Wracamy do pojęcia rękojmi, jakie obowiązywało do 1 stycznia 2003 r., tj. do czasu gdy weszły w życie przepisy ustawy o sprzedaży konsumenckiej, wprowadzające niezgodność towaru z umową.

 

Aby mówić o prawach konsumenckich warto przypomnieć kluczową dla tego porządku definicję KONSUMENTA. Zgodnie z art. 22 1 kodeksu cywilnego za konsumenta uważa się osobę fizyczną, dokonującą z przedsiębiorcą czynności prawnej, niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową. Konsumentem jest zatem wyłącznie osoba fizyczna dokonująca zakupów, czy zawierająca umowę o usługę dla osobistych, konsumpcyjnych potrzeb.

 

Dotychczasowe prawo do reklamacji u sprzedawcy towaru, będącego rzeczą ruchomą, nazywało się niezgodnością towaru z umową. Od 25 grudnia 2014 r. niezgodność zostanie zastąpiona przez rękojmię. Zatem np. buty kupione do 24 grudnia 2014 r. reklamować będziemy z tytułu niezgodności towaru z umową, a te kupione od 25 grudnia już z tytułu rękojmi. Okres odpowiedzialności sprzedawcy w obydwu przypadkach jest taki sam i wynosi 2 lata od daty wydania towaru. Jednakże według nowego prawa, gdy sprzedawca albo producent określi termin przydatności produktu do użycia na okres dłuższy, np. 3 lata, reklamację z rękojmi można będzie zgłaszać jeśli wada ujawni się przed upływem wskazanego terminu.

 

Z tytułu RĘKOJMI odpowiada SPRZEDAWCA, czyli przedsiębiorca dokonujący sprzedaży. Umowa sprzedaży wiąże bezpośrednio sprzedawcę i kupującego konsumenta i właśnie sprzedawca odpowiada z tytułu rękojmi za towar. RĘKOJMIA to odpowiedzialność za wady fizyczne lub prawne rzeczy. Wada fizyczna polega na niezgodności rzeczy sprzedanej z umową. W szczególności gdy rzecz sprzedana jest niezgodna z umową, gdy nie ma właściwości, które rzecz tego rodzaju powinna mieć ze względu na cel w umowie oznaczony, albo wynikający z okoliczności lub przeznaczenia. Kolejny warunek to brak u rzeczy sprzedanej właściwości, o których istnieniu sprzedawca zapewnił kupującego, w tym przedstawiając próbkę lub wzór. Wadą jest również sytuacja, gdy rzecz sprzedana nie nadaje się do celu, o którym kupujący poinformował sprzedawcę przy zawarciu umowy, a sprzedawca nie zgłosił zastrzeżenia co do takiego jej przeznaczenia lub rzecza została kupującemu wydana w stanie niezupełnym.

 

Rzecz sprzedana ma wadę fizyczną ponadto w razie nieprawidłowego jej zamontowania i uruchomienia, jeżeli czynności te zostały wykonane przez sprzedawcę lub osobę trzecią, za którą sprzedawca ponosi odpowiedzialność, albo przez kupującego, który postąpił według instrukcji otrzymanej od sprzedawcy.

 

Wada prawna natomiast występuje, gdy rzecz sprzedana stanowi własność osoby trzeciej, albo jeżeli jest obciążona prawem osoby trzeciej, a także jeżeli ograniczenie w korzystaniu lub rozporządzaniu rzeczą wynika z decyzji lub orzeczenia właściwego organu. W razie sprzedaży, sprzedawca jest odpowiedzialny także za istnienie tego prawa.

 

W myśl nowych przepisów, jeżeli wada fizyczna została stwierdzona przed upływem roku od dnia wydania rzeczy sprzedanej, domniemywa się, że wada lub jej przyczyna istniała w chwili przejścia niebezpieczeństwa na kupującego. Domniemanie to wiąże się z obowiązkami dowodowymi stron umowy. W okresie domniemania to sprzedawca, chcąc zwolnić się z odpowiedzialności z tytułu rękojmi, musi wykazać, że wada jest wynikiem okoliczności powstałych po wydaniu towaru, np. że uszkodzenie jest wynikiem niewłaściwego użytkowania. Według obecnie obowiązujących przepisów okres domniemania niezgodności w chwili wydania wynosi 6 miesięcy. Jeśli wada zostanie podstępnie zatajona przez sprzedawcę, wówczas nawet po upływie 2 lat kupującemu przysługują uprawnienia z tytułu rękojmi.

 

Nowe przepisy nie przewidują już krótkiego terminu na zawiadomienie sprzedawcy o wadzie. Dotychczasowy termin 2 miesięcy na zawiadomienie o niezgodności nie będzie obowiązywał przy towarach zakupionych po 25 grudnia br.

 

Obecne przepisy wymagają, aby kupujący złożył żądanie z tytułu rękojmi w ciągu roku od dnia stwierdzenia wady. Termin na złożenie reklamacji nie może się jednak skończyć przed upływem 2-letniego okresu rękojmi. Składając reklamację z tytułu rękojmi kupujący będzie mógł dochodzić: naprawy towaru, wymiany towaru na rzecz wolną od wad, obniżenia ceny albo odstąpić od umowy pod warunkiem, że wada jest istotna. Wszystkie powyższe uprawnienia są równorzędne, tzn. odmiennie niż dotychczas kupujący nie musi już w pierwszej kolejności żądać naprawy albo wymiany towaru.

 

Do umów zawartych przed 25.12.2014 r. zastosowanie znajdą dotychczasowe uregulowania o sprzedaży konsumenckiej i niezgodności.


 

Adrianna Peć, miejski rzecznik konsumentów w Sosnowcu

Wróć Archiwum działu

Alert

 

Jesteś świadkiem ważnego wydarzenia?
Urzędnicza bezmyślność dobrowadza Cię do szału?
Wiesz o czymś, co może zainteresować media?

 

Napisz do "Wiadomości Zagłębia": redakcja@wiadomoscizaglebia.pl

KONKURSY

 

PRACA

 

 

 

 

Adres redakcji:

"Wiadomości Zagłębia"
ul. Kilińskiego 43

41-200 Sosnowiec

e-mail: redakcja@wiadomoscizaglebia.pl