Informujemy, że na tej stronie stosujemy pliki cookies (tzw. ciasteczka). Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Jeśli chcą Państwo zmienić tę opcję, należy zmienić ustawienia przeglądarki dotyczące przechowywania i uzyskiwania dostępu do plików cookies w Państwa komputerze. Rozumiem komunikat.

Kliknij tu aby zamknąć powiadomienie.

Radzimy - pomagamy

dodane 25.02.2015

Dokumentowanie pracy w szczególnych warunkach

[Region]

 

Osoby, które wykonywały tzw. prace w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze mogą, po spełnieniu innych warunków, ubiegać się o wcześniejszą emeryturę. Oczywiście należy udokumentować taką pracę.

 

Podstawowym dokumentem stwierdzającym wykonywanie prac w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze jest świadectwo wykonywania pracy w szczególnych warunkach, wystawione według wzoru stanowiącego załącznik do resortowych aktów prawnych, lub świadectwo pracy zawierające odpowiedni zapis wskazujący na wykonywanie prac w szczególnych warunkach oraz wskazanie działu pozycji i nazwy aktu prawnego, w których dane stanowisko zostało wymienione.


Wymienione dokumenty powinny zostać sporządzone przez:


  • zakład pracy, w którym pracownik świadczył pracę, lub
  • następcę prawnego zakładu pracy, lub
  • zakład pracy, który przejął pracownika na podstawie art.23 Kodeksu pracy,
  • organy założycielskie zlikwidowanych zakładów pracy, w tym przez byłe Ministerstwo Gospodarki,
  • Agencję Własności Rolnej Skarbu Państwa.

 

UWAGA! Jednostki zajmujące się przechowywaniem dokumentacji zatrudnienia (archiwa), nie są uprawnione do kwalifikowania prac w szczególnych warunkach i do wystawiania świadectw wykonywania pracy w szczególnych warunkach.


Przy ustalaniu okresów prac w szczególnych warunkach należy pamiętać o następujących zasadach:


  • praca w szczególnych warunkach musi być wykonywana stale i w pełnym wymiarze czasu pracy przewidzianym dla danego stanowiska pracy. Wykonywanie pracy w niepełnym wymiarze czasu pracy bądź wykonywanie różnego rodzaju prac, innych niż wykazane w rozporządzeniu Rady Ministrów z 7.02.1983r. w sprawie wieku emerytalnego pracowników zatrudnionych w szczególnych warunkach lub szczególnym charakterze, nie może stanowić podstawy do uznania wskazanego w świadectwie okresu - jako okresu pracy w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze.

 

  • przy ustalaniu okresu zatrudnienia w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze nie uwzględnia się okresów niewykonywania pracy, za które pracownik otrzymał po 14 listopada 1991 r. wynagrodzenie lub świadczenia z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa.

 

  • okresy czynnej służy wojskowej, przypadające od dnia 29 listopada 1967r. do dnia 31 sierpnia 1979 r. podlegają zaliczeniu do pracy w szczególnych warunkach, jeżeli w ciągu 30 dni od dnia zwolnienia z tej służby pracownik zgłosił pracodawcy swój powrót do pracy w celu podjęcia zatrudnienia na tych samych warunkach, u którego był zatrudniony w chwili powołania do służby. Zasady tej nie stosuje się przy ustalaniu uprawnień do emerytury na podstawie art. 46 w związku z art. 32 ustawy o emeryturach i rentach z FUS.

 

  • przy ustalaniu okresu pracy w szczególnych warunkach prace wykonywane na stanowiskach wymienionych w wykazie B wymienionego rozporządzenia mogą być zaliczane do okresów pracy wykonywanych na stanowiskach wymienionych w wykazie A. Jednakże prace wymienione w wykazie A nie mogą zostać zaliczone do prac wymienionych w wykazie B.

 

  • stanowisko, na którym wykonywana była praca w szczególnych warunkach, powinno być zgodne z wykazem prac w szczególnych warunkach, zawartym w jednym z następujących aktów prawnych:

 

1) rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 7 lutego 1983 r. w sprawie wieku emerytalnego pracowników zatrudnionych w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze.

 

 

2) zarządzeniach, uchwałach resortowych wydanych na podstawie § 1 ust. 2 wymienionego rozporządzenia – przez właściwych dla danego resortu ministrów, kierowników urzędów centralnych oraz centralne związki spółdzielcze dla podległych i nadzorowanych zakładów pracy (dotyczy zakładów pracy, w których takie wykazy obowiązywały).

 

Joanna Biniecka


rzecznik prasowy Sosnowieckiego Oddziału ZUS

 

Wróć Archiwum działu

Alert

 

Jesteś świadkiem ważnego wydarzenia?
Urzędnicza bezmyślność dobrowadza Cię do szału?
Wiesz o czymś, co może zainteresować media?

 

Napisz do "Wiadomości Zagłębia": redakcja@wiadomoscizaglebia.pl

KONKURSY

 

PRACA

 

 

 

 

Adres redakcji:

"Wiadomości Zagłębia"
ul. Kilińskiego 43

41-200 Sosnowiec

e-mail: redakcja@wiadomoscizaglebia.pl