Informujemy, że na tej stronie stosujemy pliki cookies (tzw. ciasteczka). Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Jeśli chcą Państwo zmienić tę opcję, należy zmienić ustawienia przeglądarki dotyczące przechowywania i uzyskiwania dostępu do plików cookies w Państwa komputerze. Rozumiem komunikat.

Kliknij tu aby zamknąć powiadomienie.

Radzimy - pomagamy

dodane 30.12.2016

ZUS może pomóc firmie w kryzysie, ale trzeba dać mu szansę i złożyć wniosek

[Region]

Sukcesywnie od czerwca 2016 r. w kolejnych placówkach ZUS zmienia się sposób obsługi klientów z zadłużeniem w ZUS. Teraz bardziej przypominać będzie bezpośrednią obsługę klienta firmowego w banku. Zadłużony płatnik składek w zakresie składanych wniosków będzie obsługiwany przez wybranych pracowników Zakładu. Pomogą mu w wypełnieniu dokumentów, poprowadzą także krok po kroku przez wszystkie formalności oraz kompletowanie niezbędnej dokumentacji.


W województwie śląskim nowa usługa doradcy ds. ulg i umorzeń funkcjonuje już od 2 listopada w Oddziale ZUS w Zabrzu oraz Rybniku. W pozostałych 4 Oddziałach ZUS (w Bielsku-Białej, Chorzowie, Częstochowie, Sosnowcu) doradcy ds. ulg i umorzeń rozpoczną pracę na nowym stanowisku od 30 grudnia 2016 roku.

 

Mamy sygnały z jednostek ZUS, które już wprowadziły tę usługę, że klienci Zakładu pozytywnie odbierają tę zmianę. Nasi klienci cieszą się, że ta sama osoba kontaktuje się z nimi na każdym etapie rozpatrzenia sprawy. Mają świadomość, że znamy wszystkie szczegóły związane z danym przypadkiem i doceniają to.

 

 

Naturalnie składki na ubezpieczenia społeczne trzeba opłacać. Jeżeli jednak zdarzy się wyjątkowa sytuacja, która w perspektywie czasu może spowodować utrudnienia w płatnościach, przedsiębiorca można wystąpić do ZUS z wnioskiem o ulgę w postaci odroczenia płatności składek. Jest to zdecydowanie korzystniejsze rozwiązanie, niż świadome budowanie zaległości na koncie w ZUS. Odroczenie terminu płatności składek na ubezpieczenie społeczne może pomóc firmie przetrwać kryzys, tymczasem przedsiębiorcy rzadko składają wnioski o ulgę.


Dzięki odroczeniu należności, nie będą one kierowane do przymusowego dochodzenia w trybie egzekucji. Przedsiębiorca ma więcej czasu na rozwiązanie kryzysu w swojej firmie i zgromadzenie środków niezbędnych na opłatę składek. Ponadto nie są naliczane odsetki za zwłokę od nieopłaconych składek, których termin płatności został odroczony. Naliczana jest co prawda opłata prolongacyjna, jest ona jednak o połowę niższa od odsetek.


Odroczenie może dotyczyć jedynie płatności bieżących i przyszłych. Z wnioskiem należy wystąpić najpóźniej w dniu terminu płatności. Warunkiem jest dotychczasowy brak zaległości w opłatach składek, także tych których termin opłaty wypada po złożeniu wniosku. Dopiero umowa wskaże termin, od którego zacznie działać odroczenie. Wcześniej zawarty i trwający układ ratalny zawarty z ZUS-em nie stanowi przeszkody do wystąpienia z wnioskiem o odroczenie.


Wniosek musi być dobrze umotywowany, należy pamiętać, że dotyczy on sytuacji wyjątkowych i liczyć się z tym, że samo złożenie wniosku nie znaczy, że ulga zostanie przyznana. Wnioski o odroczenie terminu płatności rozpatrywane są niezwłocznie, w terminie 14 dni od dnia skompletowania dokumentacji niezbędnej do rozpatrzenia sprawy i nie później niż w terminie dwóch miesięcy od dnia wpływu wniosku. Jeżeli ZUS zaakceptuje wniosek, podpisze z przedsiębiorcą umowę, w której określony zostanie m.in. czas na jaki odroczenie składek zostanie wprowadzone, oraz obowiązki i uprawnienia obu stron.

Aldona Węgrzynowicz


regionalny rzecznik ZUS województwa śląskiego



 

Wróć Archiwum działu

Alert

 

Jesteś świadkiem ważnego wydarzenia?
Urzędnicza bezmyślność dobrowadza Cię do szału?
Wiesz o czymś, co może zainteresować media?

 

Napisz do "Wiadomości Zagłębia": redakcja@wiadomoscizaglebia.pl

KONKURSY

 

PRACA

 

 

 

 

Adres redakcji:

"Wiadomości Zagłębia"
ul. Kilińskiego 43

41-200 Sosnowiec

e-mail: redakcja@wiadomoscizaglebia.pl