Informujemy, że na tej stronie stosujemy pliki cookies (tzw. ciasteczka). Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Jeśli chcą Państwo zmienić tę opcję, należy zmienić ustawienia przeglądarki dotyczące przechowywania i uzyskiwania dostępu do plików cookies w Państwa komputerze. Rozumiem komunikat.

Kliknij tu aby zamknąć powiadomienie.

Kultura

dodane 18.09.2018

Open the door – festiwal otwartego teatru

[Region]

Za kilka dni w Katowicach rozpocznie się nowy, niezwykły  festiwal, zainicjowany przez Roberta Talarczyka, dyrektora Teatru Śląskiego. I Międzynarodowy Festiwal „Open the door” potrwa dziesięć dni, od 21 do 30 września. Będzie można obejrzeć szesnaście różnorodnych, interesujących spektakli, wziąć udział w warsztatach, czytaniu sztuki i projekcji.


Otwieramy drzwi na oścież. Na człowieka, każdego. Bez uprzedzeń i granic, bez testów na sprawność, bo sztuka zawsze pozwala na dialog. Dla nas nie ma artystów na marginesie, scena wszystkich powinna traktować równo. Oddajemy głos wykluczonym i pomijanym. Mówimy głośno o tym, co boli, co wzrusza, co porusza. Dzisiaj, tu i teraz – wyjaśnia ideę przedsięwzięcia Aleksandra Czapla- Oslislo, rzeczniczka „Wyspiańskiego”.


Organizatorzy, Teatr Śląski i Muzeum Śląskie w Katowicach, nie dzielą sztuki na gatunki. Zobaczymy teatr. Teatr tańca, ruchu, plastyczny, uliczny. Performance, cyrk, kabaret, eksperyment. Bez ograniczeń, wszystko. Przyjadą artyści z Belgii, Czech, Francji, Hiszpanii, Izraela, Meksyku, Polski, Rosji, W. Brytanii.


Obejrzymy następujące tytuły: „I niemal zamarło moje serce”,  projekt  Ari Teperberga  z Izraela,  inspirowany IX Symfonią Beethovena oraz listem Helen Keller, amerykańskiej pisarki, działaczki i wykładowczyni. W wieku 19 miesięcy Keller przeszła chorobę, która pozbawiła ją wzroku, słuchu i częściowo możności mówienia. Dzięki determinacji rodziców i jej samej, choroba nie zamknęła jej drogi do poznania świata. Spektakl jest próbą poznania doświadczenia osoby niewidzącej i niesłyszącej pragnącej doświadczyć muzyki, zrozumienia i poznania innego sposobu percepcji.

 

„Birdie” to niepokojąca, multimedialna opowieść o ptakach, wiecznych wędrowcach. Ptakach – migrantach. I migrujących ludziach. Hiszpańscy laureaci Srebrnego Lwa na Biennale w Wenecji (2015) przewrotnie  miksują rozmaite elementy naszej kultury: obrazy z gazet, filmów i telewizyjne newsy. W nagradzanej na festiwalach inscenizacji łączą grę aktorską z elementami techniki lalkarskiej, gry przedmiotem, multimediami, teatrem, filmem i muzyką oraz pokazując ponad dwa tysiące miniaturowych modeli zwierząt.

 

Spektakl „Całe życie w dresach” poznańskiego Ba-Ku teatr to opowiadanie o byciu matką niepełnosprawnego dziecka. Justyna Tomczak-Boczko opiekę nad synem traktuje jako sztukę życia, w której poczucie humoru jest niezbędne. Grając samą siebie, mówi o swoim życiu z dużym dystansem i zaskakującą dawką czarnego humoru. Spektakl w 2017 roku otrzymał wyróżnienie na OFTeN – Ogólnopolskim Festiwalu Teatrów Niezależnych „za ukazanie siły teatrów non-fiction”.

 

Z kolei „Camille” jest  przejmującym przedstawieniem, gdzie  Kamila Klamut  z Wrocławia opowiada o artystce, kobiecie, która padła ofiarą społecznych stereotypów i hipokryzji, o dramacie życia niemieszczącego się w ogólnie przyjętych ramach. Camille Claudel była rzeźbiarką, siostrą Paula Claudela i przez dziesięć lat towarzyszką i twórczą partnerką Augusta Rodina. Ostatnie trzydzieści lat swojego życia spędziła w zakładzie psychiatrycznym. Spektakl w 2016 r. otrzymał  jedną z nagród na Festiwalu Fringe w Edynburgu.

 

„Król Kacper” jest międzynarodowym projektem (Meksyk, Hiszpania) dotyczącym emigracji i imigracji, opowieścią o szalonym biedaku błąkającym się po ulicach miasta w stroju króla. Co noc w przytułku dla bezdomnych wspomina swoją rodzinę, dla której na emigracji miał wywalczyć lepszy byt. To opowieść o człowieku, z którym widzowie wyruszają w podróż  po lepsze życie. Spektakl na placu przed Teatrem Śląskim powstaje z udziałem lokalnych statystów, w tym wypadku mieszkańców województwa biorących wcześniej udział w teatralnych warsztatach.

 

W widowisku „Fauna”, dzięki młodym mistrzom sztuki cyrkowej (Gravity & Other Myths, NoFit State Circus, Seven Fingers i Poivre Rose z W. Brytanii), widz staje się świadkiem brawurowo odegranych rytuałów zalotów, agresywnej rywalizacji, ludzkiej przebiegłości i radości z prostych przyjemności. Wszystko to dzięki mistrzowskim umiejętnościom wykonawców wywodzących się z różnorodnych tradycji cyrkowych. Sześciu twórców na scenie, sześć kontrastujących języków artystycznych, sześć różnych punktów widzenia. Pokazowi towarzyszy muzyka na żywo w wykonaniu  gitarzysty Geordie Little.

 

Czeski „Guide” jest niezwykłą, kreowaną światłem teatralną podróżą przez czas. Nagradzany projekt o spotkaniu teraźniejszości i przyszłości, młodego siebie ze sobą starszym lub starszego siebie ze sobą młodszym, łączący teatr plastyczny, muzykę i teatr tańca. Spektakl pokazywano na prestiżowej scenie Festspielhaus Hellerau w Dreźnie oraz przed publicznością Nowego Jorku, Seulu, Pragi. Koncepcja i choreografia  V. Ondrašíkovej.

 

„Klauni, czyli o rodzinie” to projekt, w którym opowiada się o rodzinie, o marzeniu, by ją mieć i w którym przywołana jest sztuka dawnego cyrku – miejsca prezentacji osobliwości. Areną gry staje się tzw. Mieszkanie Treningowe, czyli sztuczna rzeczywistość do trenowania dorosłego życia. Teatr 21 z Warszawy brawurowo przełamał stereotypy dotyczące pracy  z osobami niepełnosprawnymi.  Aktorami są przede wszystkim osoby z zespołem Downa i autyzmem, którzy stali się pełnoprawnymi uczestnikami scenicznego życia. Spektakle Teatru 21 można oglądać  w uznanych teatrach i na festiwalach.

 

Równie ważny temat porusza  „Nie mów nikomu v. 2” Centrum Rezydencji Teatralnej Scena Robocza z Poznania. Paradoksalnie wokół tematu głuchych panuje zmowa milczenia. Skoro oni milczą, to po co o nich się upominać? – dopytuje Adam Ziajski, który stworzył subtelny  spektakl o wykluczeniu osób niesłyszących z powodu odmienności językowej i percepcyjnej. Wielokrotnie nagradzany, jest także opowieścią o języku, który kształtuje nasz wspólny świat. Prezentacja tego tytułu inspirowanego osobistym doświadczeniem aktorów, a także reportażem Anny Goc „Głusza”, będzie w Katowicach częścią wydarzenia pt. „Głucha noc. Miesiąc z kulturą głuchych" w Muzeum Śląskim.


Zaprezentuje się oczywiście Teatr Śląski i to podwójnie, tegorocznymi realizacjami. Przede wszystkim przedstawieniem „Pod presją” pytającym m.in. czy bycie sobą oznacza szaleństwo? Ta pierwsza produkcja Mai Kleczewskiej z katowickim zespołem zainauguruje festiwal. Tytuł, który powstał z inspiracji głośnym filmem J. Cassavetesa „Kobieta pod presją” został wyróżniony przez miesięcznik „Teatr” nagrodą im. K. Swinarskiego za reżyserię. Pozwala przyglądać się aktorom w żywym planie, ale i obserwować powstawanie filmu i jednocześnie oglądać film na scenie.

 

Obejrzymy również inscenizację „Spójrz na mnie” i zastanowimy się, dlaczego bycie niewidomym oznacza jednocześnie bycie niewidzialnym. Czas rzucić wyzwanie patrzącemu spojrzeniu i zapytać: czy macie pewność, że wasze oczy nie są zamknięte? Scenariusz teatralnego reportażu powstał na podstawie wywiadów z bohaterami, którzy grają w przedstawieniu. Projekt Adama Ziajskiego z udziałem aktorów i osób niewidzących otrzymał Grand Prix i Główną Nagrodę Jury na 53. Przeglądzie Teatrów Małych Form KONTRAPUNKT w Szczecinie.

 

Natomiast katowicki Kabaret Drzewo A Gada pokaże „Stand-up wierszem”. Od ponad dekady aktorzy tworzą pełne absurdu skecze, monodramy, spektakle teatralne, piszą i nagrywają piosenki. Drzewo A Gada to zespół integracyjny, czyli, jak piszą o sobie, istnieją na scenie z domieszką niepełnosprawności. Starają się grać i igrać ze stereotypami na temat osób z niepełnosprawnościami,  proponują kabaretowy dystans. Przedstawienie „Stand-up – wierszem” jest tego kolejną próbą.


Ponadto obejrzymy w plenerze: „Ex aequo” Circus Katoen z Belgii, „Flagrant delire” Compagnie Yann Lheureux z Francji, „Poza czasem”  Teatru Akt z Warszawy oraz „Silence. Ciszę w Troi”  Teatru Biuro Podróży z Poznania.

 

Bilety dostępne są w kasie Teatru Śląskiego i on-line na www. teatrslaski.art.pl. Na widowiska plenerowe wstęp jest bezpłatny. Szczegółowe informacje i repertuar na stronie internetowej teatru.


Festiwal „Open the door” objęty jest patronatem mediów katowickich i teatralnych oraz honorowym patronatem Ambasady Izraela i Ambasady Republiki Czeskiej. Został dofinansowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

 

Teresa Stokłosa

 

 

 

Wróć Archiwum działu

Alert

 

Jesteś świadkiem ważnego wydarzenia?
Urzędnicza bezmyślność dobrowadza Cię do szału?
Wiesz o czymś, co może zainteresować media?

 

Napisz do "Wiadomości Zagłębia": redakcja@wiadomoscizaglebia.pl

KONKURSY

 

PRACA

 

 

 

 

Adres redakcji:

"Wiadomości Zagłębia"
ul. Kilińskiego 43

41-200 Sosnowiec

e-mail: redakcja@wiadomoscizaglebia.pl