Informujemy, że na tej stronie stosujemy pliki cookies (tzw. ciasteczka). Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Jeśli chcą Państwo zmienić tę opcję, należy zmienić ustawienia przeglądarki dotyczące przechowywania i uzyskiwania dostępu do plików cookies w Państwa komputerze. Rozumiem komunikat.

Kliknij tu aby zamknąć powiadomienie.

Kultura

dodane 15.06.2015

Prapremiera w Teatrze Zagłębia: „Sala Królestwa”

[Sosnowiec]

W Teatrze Zagłębia trwają próby do spektaklu „Sala Królestwa” Tomasza Śpiewaka w jego reżyserii. Prapremiera w sobotę, 27 czerwca. Spektakl zostanie także pokazany 28 czerwca na zakończenie sezonu 2014/2015.

 

„Sala Królestwa” to opowieść o świadkach Jehowy ludziach, którzy są wśród nas, pukają do naszych drzwi, chcą z nami rozmawiać. Wyobrażenia na ich temat są różne z jednej strony postrzegani są jako serdeczni i uczynni, a z drugiej jako otumanieni przez religijną organizację ludzie. Zasady wiary, jakie ich obowiązują, wzbudzają mniejsze lub większe wątpliwości. Jednak aspektem, który wywołuje szczególne kontrowersje, jest bezwzględny zakaz transfuzji krwi, dotyczący wszystkich świadków.

 

Punktem wyjścia do powstania spektaklu była historia z życia – krewna bliskiej mi osoby zmarła przy porodzie. Była świadkiem Jehowy i nie zgodziła się na transfuzję krwi. Ten spektakl jest próbą zrozumienia tego, co wydarzyło się w szpitalu. Co o tym sądzę? Czy mam prawo oceniać jej wybór? Czy w ogóle w sposób racjonalny mogę zrozumieć czyjąś głęboką wiarę? I to, z czego wynikają zakazy, które większość niewyznawców określa jako kontrowersyjne lub nawet fanatyczne? analizuje autor i reżyser „Sali Królestwa” Tomasz Śpiewak. Przygotowując się do pracy, uczestniczył w zebraniach świadków Jehowy w sali królestwa oraz w studiach biblijnych. Rozmawiał również z obecnymi i byłymi świadkami oraz, na temat transfuzji, z lekarzami.

 

Tomasz Śpiewak (na zdjęciu) jest dramaturgiem, autorem adaptacji teatralnych i tłumaczem. Współpracuje m.in. z: Remigiuszem Brzykiem, Michałem Borczuchem, Barbarą Wysocką, Anną Smolar. Jest autorem „Konia, kobiety i kanarka” oraz adaptacji „Korzeńca”, nagradzanych spektakli Teatru Zagłębia. „Sala Królestwa” jest jego debiutem reżyserskim.

 

Scenografię i kostiumy przygotowuje Anna Met, na stałe współpracująca min. z Natalią Korczakowską i Iwanem Wyrypajewem. W 2011 roku zadebiutowała jako twórca scenografii i kostiumów w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Jest absolwentką wydziału scenografii warszawskiej ASP.


Muzykę komponuje Bartosz Dziadosz, twórca projektu PLEQ. Reprezentuje eksperymentalny nurt w muzyce elektronicznej. W swoich kompozycjach łączy elementy drone, downtempa oraz abstrakcyjny glitch i modern classical. Wydał płyty w różnych wytwórniach na całym świecie. Na stałe współpracuje z Michałem Borczuchem.


 

Tomasz Śpiewak „Sala Królestwa”


Reżyseria: Tomasz Śpiewak

 

Scenografia: Anna Met

 

Muzyka: Bartosz Dziadosz

 

Konsultacje wokalne: Ewa Zug

 

Obsada: Agnieszka Bieńkowska, Maria Bieńkowska, Beata Deutschman, Dorota Ignatjew

 

Statystowanie: Jan Bieńkowski/Iwo Kołodziej (gościnnie)

 

Premiera: 27 czerwca (sobota), godz. 18:00

 

Kolejny pokaz: 28 czerwca (niedziela), godz. 18:00

 

 

(s)

 

foto: Maciej Stobierski

Wróć Archiwum działu

Alert

 

Jesteś świadkiem ważnego wydarzenia?
Urzędnicza bezmyślność dobrowadza Cię do szału?
Wiesz o czymś, co może zainteresować media?

 

Napisz do "Wiadomości Zagłębia": redakcja@wiadomoscizaglebia.pl

KONKURSY

 

PRACA

 

 

 

 

Adres redakcji:

"Wiadomości Zagłębia"
ul. Kilińskiego 43

41-200 Sosnowiec

e-mail: redakcja@wiadomoscizaglebia.pl